ایمنی پلاسکو دوباره بررسی می‌شود/ وجود ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران با اشاره به وجود ۱۲۹ ساختمان پرخطر در تهران به بررسی دوباره وضعیت ایمنی پلاسکو تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی داوری در نشست خبری خود که امروز یک‌شنبه ( ۲۲ اسفندماه) برگزار شد، گفت: با توجه به شیوع کرونا طی دو سال گذشته نیروهای آتش نشانی با توجه به حساسیت فعالیت‌شان در میدان بودند و خللی در فعایت آنها ایجاد نشد.

داوری با اشاره به حضور آتش‌نشانی در خط مقدم مقابله با کرونا افزود: آتش‌نشانان در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا ضدعفونی معابر را برعهده داشتند و در این مسیر بیش از ۶۰ درصد پرسنل به کرونا مبتلا شدند و متاسفانه ۳ نفر از نیروهای آتش نشانی را از دست دادیم.

وی درباره به روزرسانی تجهیزات آتش نشانی گفت: امسال ۱۲۰ دستگاه خودرو سبک اطفایی به ناوگان آتش نشانی اضافه و ۷۰ خودرو نیز در ردیف عملیاتی قرار گرفته است. در شهر تهران به دلیل وجود بافت‌های فرسوده این خودروهای سبک توان حرکتی بهتری در این بافت‌های قدیمی دارند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی با بیان اینکه ۵ ایستگاه آتش نشانی در این دو سال افتتاح و افتتاح ۲ ایستگاه را در دستور کار داریم، ادامه داد: پایگاه های جدید یکی در قیطریه و یک ایستگاه در شوش افتتاح می‌شود و در سال آینده سه ایستگاه دیگر افتتاح خواهد شد و بدین ترتیب تعداد پایگاه‌ها به ۱۳۸ عدد خواهد رسید.

وی افزود: امسال با وجود کرونا حدود ۲۳ هزار ساختمان مهم شهر مورد بررسی قرار گرفتند که طبق بررسی‌های ما ۹ هزار و ۶۰۰ ساختمان ناایمن داریم اما ۱۲۹ ساختمان شرایط پرخطری دارند که برای برطرف کردن این مشکل و خطر، نیازمند همکاری سازمان های دیگر هستیم.

وی با اشاره به ضعف قانون در برخورد با ساخت بناهای ناایمن گفت: قوانین فعلی تاثیرگذاری لازم برای پیشگیری و برخورد با ساخت ساختمان‌های ناایمن را ندارد. به همین دلیل از مجلس محترم می‌خواهیم به این موضوع ورود کنند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی ادامه داد: ۶۵۰ هزار نفر از شهروندان تهرانی را آموزش ایمنی داده ایم که این مهم برای ۴۰۰ هزار نفر به صورت مجازی و برای ۲۵۰ هزار نفر به صورت حضوری انجام شد.

داوری درباره اجرای طرح پلاک ایمن هم گفت: سال جاری طرحی را داشتیم به نام پلاک ایمن، که شهروندان از وضعیت ایمنی محل زندگی‌شان آگاهی پیدا می‌کردند. به طوری که وقتی در سامانه محل زندگی‌شان را ثبت می کنند سازمان آتش نشانی یک توصیه نامه را برایشان می نویسد. همچنین می توانند درخواست حضور کارشناس آتش نشانی به محل دهند، از شهروندان می‌خواهم که به ایمنی محل زندگی‌شان توجه داشته باشند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی درباره چهارشنبه سوری نیز بیان کرد: باتوجه به اینکه طی دوسال گذشته مراسم هایی از این دست کم بوده احتمال می دهیم امسال جوانان و نوجوانان بیشتری در سطح شهر حاضر شوند. نقش خانواده در کنترل فرزندانشان بسیار مهم است خواهش من از مردم این است که در پایان سال رعایت کنند تا مشکلی پیش نیاید. تاکنون دو مورد انفجار مواد محترقه داشتیم که ۴ نفر از شهروندان مصدوم شدند.

مهدی داوری درباره آتش نشانان زن هم گفت: به بانوان آموزش‌های لازم داده شده و آزمون‌ها درحال دریافت است که بعد از طی شدن فرآیند، برای اجرای عملیات حاضر خواهند شد.

وی با اشاره به شهدای پلاسکو بیان کرد: با تایید رهبر معظم انقلاب، شهادت آتش نشانان پلاسکو  تایید شد و کارهای مربوط به این موضوع در حال انجام است.

داوری با پرداختن به مطالبات آتش نشانان، اظهار کرد: برای سال ۱۴۰۱ در بودجه شهرداری منابع خوبی دیده شده است.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی درباره پلاسکو، گفت: شرط کردیم بعد از بهره برداری و استقرار کسبه مجدد از ساختمان پلاسکو بازدید خواهیم داشت چراکه شاخص های ایمنی دائم درحال تغییر است. ۳ ماه آینده پلاسکو مجدد بررسی خواهد شد و اگر مشکلی نبود تاییدیه نهایی را به آن‌ها می‌دهیم.

داوری درباره سرعت پاسخگویی آتش نشانان، بیان کرد: در دنیا زمان پاسخگویی آتش نشانان بین ۶ تا ۸ دقیقه است و در تهران، زمان پاسخگویی آتش نشانان حدود ۶ دقیقه است. اضافه شدن پایگاه های آتش نشانی برای کاهش زمان پاسخگویی است چراکه ترافیک تهران زیاد بوده و به همین دلیل در سال جاری یک ایستگاه روزانه افتتاح کردیم تا در زمان پیک ترافیک کمک کننده باشد و درحال توسعه ایستگاه های روزانه هستیم.

وی درباره نردبان های آتش نشانی نیز گفت: هیچ کمبودی در آتش نشانی در این خصوص نداریم، ارتفاع برخی برج ها بیشتر از نردبان های آتش نشانی است. نردبان های ما ۶۸ متر است و جزو بلندترین نردبان هاست اما نباید برای امداد به برج ها روی نردبان ها تکیه کنیم.

داوری با اشاره به لایحه سازمان آتش نشانی برای اصلاح قوانین تصریح کرد: شورای شهر تهران باتوجه به اهمیت ایمنی در شهر تهران سازمان را موظف کرده لایحه ای را آماده کند که برای ارسال به مجلس از طریق شورای عالی استان‌ها اقدام کند.

رئیس سازمان آتش نشانی افزود: سال‌هاست لایحه مدیریت یکپارچه شهرها و روستاهای کشور دولت بی نتیجه مانده و هنوز مراحل نهایی را طی نکرده است.

انتهای پیام/

۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۴
کد خبر: 19038

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =