اصناف فرصت‌های شغلی ایمن برای کودکان کار فراهم کنند

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با بیان اینکه اصناف فرصت‌های شغلی ایمن برای کودکان کار فراهم کنند، گفت: کودکانی که در سن کار هستند، اصناف یا جاهای دیگر می‌توانند محیط ایمن را برای آنها ایجاد کنند.

به گزارش شهر، سیدحسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران درباره ایجاد فرصت شغلی برای کودکان کار، افزود: از آنجا که بسیاری از این کودکان به واسطه نیاز مالی و اقتصادی مجبور به کار در خیابان یا کارگاه‌های زیرزمینی و دیگر اماکن هستند، طبیعتا انتظار این است که این گروه از افراد توسط جامعه حمایت شوند.

وی تاکید کرد: منظور از حمایت از کودکان کار، دادن پول مستقیم نیست. بلکه همین که مراقبت از این کودکان صورت بگیرد، نوعی حمایت است. اینکه حواسمان به آنها باشد و کسی به آنها آسیب نزند، نوعی حمایت است.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به انتخاب شعار مددکاری اجتماعی و ادغام اجتماعی در سال ۱۴۰۱ از سوی این انجمن، گفت: دادن فرصت به کودکان برای ایفای نقش‌های خود در یک محیط امن در کنار بقیه مردم، بدون اینکه برچسبی بخورند یکی از موضوعات مهمی است که باید به آن توجه شود. اطمینان داریم این فضاها می‌تواند امنیت بیشتر را برای این گروه از کودکانی که به هر دلیلی مجبورند کار کنند، ایجاد کند.

موسوی چلک افزود: فراموش نکنیم که ما در برابر همه اقشار جامعه، مسئولیتی داریم و نمی توانیم بی تفاوت باشیم. برچسب زدن و طردکردن کودکان و عدم پذیرش آنها در جامعه، ندادن فرصت‌های مناسب برای تحقق حقوق شهروندی آنها و موارد دیگر مانع ادغام اجتماعی می‌شود. بنابراین باید این مسیر را به گونه‌ای طی کنیم که کودکان احساس کنند حمایت و مراقبت دارند و احساس کنند که جا را برای دیگران تنگ نمی‌کنند و احساس کنند جامعه نسبت به آنها بی‌تفاوت نیست.

وی ادامه داد: کودکان باید مدرسه، خانواده و بازی را تجربه کنند اما از سوی دیگر واقعیت اقتصاد ناخوش ما موضوعی است که شاید موجب شود بسیاری مواقع آرزوها تحقق پیدا نکند و به همین دلیل این کودکان برای تامین معاش خانواده مجبور می شوند به خیابان بیایند و کار کنند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران اضافه کرد: اینکه به هر دلیلی ما نمی‌توانیم فضایی را فراهم کنیم که این کودکان واقعا فقط دغدغه درس، مدرسه و بازی را داشته باشند و با طرد کردن آنها زخمی به پیکر آنها خواهیم زد به همین دلیل ما در انجمن مددکاران اجتماعی ایران برای همه گروه‌های هدف از جمله کودکان، ادغام اجتماعی را توصیه می‌کنیم. اعتقاد ما این است ادغام اجتماعی می‌تواند فرصت خوبی در اختیار این افراد از جمله کودکان کار قرار دهد.

موسوی چلک افزود: یکی از موضوعاتی که ما در جامعه به‌ویژه در دو دهه اخیر با آن روبرو هستیم، موضوع کودکان کار در خیابان و کودکان کار است. کودکانی که به هر دلیلی باید مدرسه، خانه و کوچه باشند، با دوستان خود بازی کنند و به عبارت دیگر کودکی به معنای واقعی خودش را انجام بدهند، در خیابان کار می کنند و بیش از دو دهه است که این پدیده را تقریبا در اکثر شهرها یا به طور فصلی یا دائمی می بینیم.

وی ادامه داد: کودکان کار یا تنها یا با خانواده‌های خود هستند؛ یا ایرانی یا از اتباع خارجی هستند و ممکن است برخی از آنها به واسطه داشتن سابقه کانون اصلاح و تربیت، شرایط پذیرش در خانه را نداشته باشند و در خیابان بمانند یا به واسطه از دست دادن سرپرست خود مجبورند در خیابان کار کنند و در تامین معاش خانواده کمک کنند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران گفت: البته برخی از کودکان کار ممکن است درگیر سوءمصرف مواد باشند یا خانواده‌های نابسمانی را داشته باشند.

موسوی چلک با بیان اینکه ماده ۷۹ تا ۸۴ قانون کار به طور خاص به موضوع کودکان کار اختصاص دارد، افزود: براساس این ماده قانونی، کار کودک زیر ۱۵ سال ممنوع است و براساس ماده ۸۰ نیز افراد ۱۵ تا ۱۸ سال کارگر نوجوان نامیده می‌شوند. طبق این مواد قانونی، کار کودک باید شغلی باشد که به سلامت آنها آسیب نزند. حتی کودکان کار می توانند مشمول حمایت های بیمه تامین اجتماعی هم شوند. طبق متن قانون، ساعت کار کودکان کار باید کمتر باشد.

وی تاکید کرد: موضوعی که اهمیت زیادی در مورد این گروه از کودکان دارد، امنیت کودکان، حفظ سلامت آنها و برخورداری از حقوق خود با عنوان شهروندان این جامعه است بنابراین کار کودک یا حضور کودک کار در خیابان نباید مانع دسترسی کودکان به حقوق‌شان شود.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 19431

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =