دستگاه دیپلماسی به موضوع گرد و غبار ورود کند/سدسازی ترکیه عامل اصلی بیابان‌زایی در منطقه

رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران گفت: تقاضای من به عنوان نماینده شهروندان تهرانی این است که مسئولان به ویژه دستگاه دیپلماسی در موضوع گرد و غبار به طور جدی ورود کنند.

مهدی پیرهادی در گفت‌وگو با خبرنگار شهر در خصوص وقوع طوفان گرد و غبار در پایتخت با بیان اینکه اولین موضوع مهم در وقوع این اتفاق، یافتن منشأ آن است، اظهار کرد: منشأ این گرد و غبار کشور عراق است و علت آن احداث سدی است که ترکیه بر روی رود دجله ایجاد می‌کند. این اقدام باعث می‌شود که آب به مجموعه‌های سرزمین عراق وارد نشود، خشکی بیشتر ایجاد کرده و تالاب‌ها را دچار مشکل کند که به دنبال آن بخشی از تالاب‌ها در خوزستان نیز با مشکل مواجه می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه این موضوع باید در چندین سال گذشته مورد پیگیری و مذاکره قرار می‌گرفت، یادآور شد: دستگاه دیپلماسی باید در این زمینه ورود می‌کرد که متاسفانه در دولت قبل اهمال‌کاری انجام شد و در نتیجه امروز شاهد این اتفاق نابهنجار هستیم.

عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: متاسفانه پیگیری در دولت قبل توسط دستگاه دیپلماسی انجام نشد تا فرآیند این گرد و غبار کاهش یافته و مخاطرات به حداقل برسد.

وی با بیان اینکه سد ترکیه به اندازه‌ای بزرگ است که ضررهای جدی را بر عراق و ایران تحمیل خواهد کرد، یادآور شد: این سد شدت گرد و غبار را در کشور ما در سال‌های آینده افزایش خواهد داد.

پیرهادی با تأکید بر اینکه در صورت خشک شدن تالاب هورالعظیم خوزستان گرد و غبار تشدید خواهد شد، گفت: کشور ترکیه با اجرای طرح گاپ و ایجاد 22 سد از ورود آب توسط رود دجله و فرات به کشور عراق جلوگیری و بسیاری از قسمت‌هایی را که در این محدوده هستند خشک می‌کند و به همین ترتیب بادهایی که وزیده می‌شود از عراق به سمت ایران خواهد آمد.

وی در ادامه یادآور شد: مجموعه وزارت نیرو به عنوان متولی آب و سازمان محیط زیست به عنوان یک مجموعه تخصصی در این زمینه و وزارت امور خارجه باید در موضوع گرد و غبار ورود کنند.

رئیس کمیسیون‌ سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه رفع این مشکل در کوتاه مدت انجام نمی‌شود، اظهار کرد: با این جود من به عنوان نماینده شهروندان تهرانی از مسئولان تقاضا دارم که موضوع را پیگیری کنند چراکه در این دو روز شاهد این هستیم که سلامت مردم در خطر است و هیچ چیز برای ما بالاتر از سلامت و رفاه و آسایش مردم نیست.

وی با بیان اینکه موضوع گرد و غبار در این دو روز بسیار بغرنج بوده است، یادآور شد: متاسفانه تعداد مراجعات افراد با علائم تنفسی به اورژانس چند برابر افزایش پیدا کرده است و در شرایطی که با کرونا درگیر هستیم و مردم از لحاظ روانی با این ویروس دست و پنجه نرم می کنند و از طرفی دیگر کادر درمان نیز در این برهه از زمان درگیر این بیماری هستند با افزایش مراجعات توسط مردم، به ویژه سالمندان، کودکان و افراد دارای بیماری زمینه‌ای به مراکز درمانی، فشار مضاعفی به سیستم درمان وارد می‌شود.

پیرهادی گفت: موضوعی که دولت باید پیگیری کند جلوگیری از ایجاد گرد و غبار در داخل کشور است و نباید از این موضوع غافل شود؛ باید در حوزه بیابان‌زدایی، درختکاری، مالچ پاشی و ایجاد پوشش گیاهی در مناطق آسیب‌زا، توجه به نوع دانه‌بندی در مناطقی که حساسیت بیشتری دارند، اقدامات بیشتری صورت بگیرد تا با آسیب کمتری مواجه شویم.

وی با تأکید بر اهمیت حفظ و احیای جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری در جلوگیری از گرد و غبار، تصریح کرد: استفاده از ظرفیت تشکل‌ها، جوامع محلی و همچنین بسیج می تواند به کنترل شرایط کمک کند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: ایجاد بادشکن‌های متعدد می تواند جلوی بخشی از این گرد و غبار را بگیرد.

وی در پایان یادآور شد: باید تدابیری در داخل کشور اندیشیده شود که در بازه زمانی مشخص بتوانیم جلوی گرد و غبار را بگیریم.

انتهای پیام/

۲۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۶
کد خبر: 20015

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =