تعیین تکلیف چند پلاک ثبتی از حیث باغ بودن یا نبودن در صحن شورا

پرونده تعدادی از پلاک‌های ثبتی از حیث باغ بودن یا نبودن در صحن شورای اسلامی شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر، امروز در شصتمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران پرونده تعدادی از پلاک‌های ثبتی پایتخت مورد بررسی قرار گرفت و بر اساس آراء اعضا، باغ بودن یا نبودن پلاک‌ها اعلام شد.

جعفر بندی شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران در خصوص یک پرونده ۵۲۱ متری در منطقه یک گفت: آیتم حد نصاب تعداد درختان در این پلاک وجود دارد. سند آن یک قطعه زمین به صورت خانه است و ۴۶ درصد از مساحت آن را اشغال کرده است. حد نصاب تعداد درختان ۲۱ اصله بوده اما تعداد درخت موجود در این زمین ۳۶ اصله است.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورای اسلامی در خصوص این پلاک با بیان اینکه بر اساس قانون، این پلاک قطعا باغ است، اظهار کرد: بر اساس تقسیم بندی ها در کمیسیون، مواردی از جمله زمان پایان کار، احیای فضای سبز و سطح اشغال لحاظ شده است. بر اساس کلیات قانون ساخت و ساز جمع بندی هایی صورت گرفته و از شهرداری نیز می خواهیم نسبت به ارائه لایحه اقدام کند و ضوابط با هر پلاک منطبق شود.

وی با بیان اینکه قانون باغات از سال ۵۹ اجرا شده است، یادآور شد: در سال ۱۳۷۴ این پلاک که در گذشته باغ بوده، خانه ساخته شده است. شرایط در این پلاک بسیار پیچیده است و باید دقت ویژه ای در این زمینه از سوی اعضا صورت بگیرد تا حق مالک و شهر ضایع نشود.

عباسی افزود: پیشنهاد من این است که چون پلاک بیش از ۵۰۰ متر است و تعداد درختان ۱۵ اصله بیش از حد نصاب است نوعیت پلاک را به درستی مشخص کنیم و در ضوابط ساخت و ساز که قرار است برای چنین پلاک هایی تعیین شود، این پلاک‌ها مورد بررسی قرار بگیرد.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ضمن مخالفت با باغ بودن این پلاک ثبتی گفت: مالک این پلاک نسبت به توسعه فضای سبز در این زمین اقدام کرده و آیا باید بر این اساس، پلاک را باغ اعلام کرد؟

سیدجعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سند این پلاک باغ نبوده است، تصریح کرد: افرادی که نسبت به توسعه فضای سبز در ملک خود اقدام می کنند، نه تنها باید باغ اعلام شوند بلکه باید تسهیلاتی را نیز به دلیل توسعه فضای سبز برای مالکان چنین پلاک هایی در نظر گرفت و نباید به خاطر یک اقدام خوب فردی را تنبیه کنیم.

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید در کمیسیون شهرسازی و معماری بررسی صورت بگیرد و در مجموعه تراکم، بخش مربوط به فضای سبز در موارد غیرباغ مشخص شود، خاطرنشان کرد: با این اقدام هم حفظ فضای سبز صورت می گیرد و هم از حقوق افراد دفاع خواهد شد.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران افزود: پیشنهاد من این است که این پلاک به عنوان غیرباغ مشروط بر حفظ فضای سبز و درختان اعلام شود.

وی افزود: اصلاح آیین نامه باغات در دستور کار قرار گرفته و ۱۰ روز فرصت داده شده که نقطه نظرات اعلام شود که پس از جمع بندی، نتیجه در جلسه بعدی اجلاس عمومی شورای عالی استان ها اعلام خواهد شد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران نیز با تأکید بر اینکه با توجه به ساخت و ساز در این پلاک تعداد درختان نسبت به گذشته کاهش یافته است، اظهار کرد: پیشنهاد من این است که نظر کمیسیون لحاظ شده و این پلاک به عنوان باغ اعلام شود.

بر اساس اکثریت آراء این پلاک به عنوان غیرباغ تشخیص داده شد.

شربیانی در ادامه این جلسه با اشاره به وضعیت یک پلاک ثبتی با مساحت ۱۸۰ متری منفک شده از یک پهنه سبز، یادآور شد: تمام مشخصات این پلاک نشان می دهد که باغ است و بنابر مساحت حد نصاب تعداد درختان را دارد و ۱۴ اصله درخت در این زمین غرس شده است. بنابر دلایل موجود در کمیسیون، باغ تشخیص داده است.

این پلاک با ۱۵ رأی موافق به عنوان باغ اعلام شد.

وی در خصوص یک پلاک ۹۱۹ متری در منطقه پنج اظهار کرد: حد نصاب درختان ۳۷ اصله بوده و ۵۸ اصله درخت در این پلاک گزارش شده است. همچنین گستره غالب بنابر تصاویر هوایی سال۸۶ و ۹۳ پوشش فضای سبز است و بنابر تمام این موضوعات باغ تشخیص داده شده است.

پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص این پلاک گفت: شهرداری در این زمین درخت کاشته است و پیشنهاد این است که از دستور کار خارج شده و مورد بررسی قرار بگیرد.

عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی نیز با بیان اینکه در مواردی درخت‌کاری شهرداری به نفع مالکان و در مواردی به ضرر آنها بوده است، اظهار کرد: برخی با توجه به درختکاری شهرداری، علیه کمیسیون ماده۱۲ رأی دریافت کرده اند. این زمین چون در گذشته های دور هیچ آثاری نداشته و رأی ماده ۱۲ را ارائه نداده احتمال می رود که رأی ماده ۱۲ را برای نگهداری دریافت کرده که به دولت بازنگرد.

پلاک مورد نظر با اکثریت آراء باغ اعلام شد.

شربیانی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران به وضعیت پلاک هفت هزار و ۶۳۱ متری در منطقه یک اشاره و خاطرنشان کرد: حد نصاب ۳۰۵ اصله درخت بوده و تعداد درخت گزارش شده ۴۳۵ اصله است و پوشش بالایی در زمینه فضای سبز دارد.

این پلاک نیز با اکثریت آراء باغ تشخیص داده شد.

وی در ادامه یادآور شد: دیگر پلاک ثبتی هزار و ۵۲۰ متر مساحت دارد که در این ملک حد نصاب ۶۱ اصله درخت بوده اما ۷۸ اصله درخت دارد و رأی کمیسیون ماده ۱۲ مبنی بر باغ بودن پلاک مادر دریافت کرده است.

اکثر اعضای شورای اسلامی شهر تهران این پلاک را باغ اعلام کردند.

شربیانی با بیان اینکه دیگر پلاک ثبتی در منطقه و هزار و ۴۲۲ متر مساحت دارد، تصریح کرد: بر اساس گزارش کمیسیون ماده هفت حد نصاب ۷۴ اصله بوده اما تعداد درختان ۳۱ اصله بوده و به حد نصاب نرسیده است. بر اساس تصاویر هوایی متعدد گستره غالب پوشش درختان منفک شده از فضای سبز بوده است.

عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا با تأکید بر اینکه این زمین باید رأی کمیسیون ماده ۱۲ در اختیار داشته باشد، گفت: این زمین در سال ۱۳۷۴ به عنوان باغ واگذار شده و از نظر کمیسیون چون گستره غالب درختکاری بوده و حد نصاب به دلیل تصرف انسانی از بین رفته می توانیم پلاک را باغ اعلام کنیم.

این پلاک با اکثریت آراء به عنوان باغ تشخیص داده شد.

شربیانی در ادامه با اشاره به دیگر پلاک ثبتی پایتخت خاطرنشان کرد: کاربری این پلاک چهار هزار و ۴۸۸ متری واقع در منطقه ۲۱ پارک و فضای سبز است و حد نصاب آن ۱۸۰ اصله بوده که این تعداد درخت را داراست و شرایط باغ بودن را دارد.

پلاک مورد نظر با اکثریت آراء موافق باغ اعلام شد.

وی افزود: این پلاک نیز با شرایط پلاک قبلی در منطقه ۲۲ واقع شده و شرایط باغ بودن را داراست.

اکثریت اعضای شورا این پلاک را نیز باغ اعلام کردند.

انتهای پیام/

۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 20639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =