با ایمن‌سازی معابر فوتی‌های ناشی از تصادفات کاهش یافته است/بهسازی ناوگان اتوبوس و تامین قطعات مترو

زمانی‌که مدیریت شهری دوره ششم کار خود را آغاز کرد، حدود هزار دستگاه اتوبوس به دلیل انقضای مخازن گاز متوقف شده بود و انبار تجهیزات و قطعات یدکی مترو خالی بود، اما تیم مدیریتی جدید با تلاش فراوان درصدد جبران کم و کاستی‌های گذشته برآمده و تلاش می کند تا شرایط را برای شهروندان بهتر کند.

به گزارش خبرنگار شهر، سکان مدیریت شهری دوره ششم در شهریور ۱۴۰۰ به دست مردی جهادگر و انقلابی سپرده شد. مردی که عزم خود را جزم کرد تا راهی جدید برای برون رفت از بن بست مشکلات پایتخت بسازد.

علیرضا زاکانی در نخستین بازدید خود به عنوان شهردار تهران، اولویت اول مدیریت شهری را توجه به کرونا و اولویت دوم را جدیت در ارائه خدمت به شهروندان اعلام کرد. از گفته‌های شهردار تهران می‌توان فهمید که خدمت رسانی صحیح و مطلوب به شهروندان تا چه اندازه برای او و تیم مدیریتی‌اش حائز اهمیت است. از همین رو زاکانی پس از رسیدگی به وضعیت واکسیناسیون در پایتخت، قرارداد نیمه تمام خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس و ۲۰ دستگاه ون را به سرانجام رساند. قراردادی که در همان ابتدای مسیر، نشان از تعهد به اولویت «جدیت در ارائه خدمت» در حوزه اتوبوسرانی داشت؛ البته هرچند این اقدامات اندک و در زمانی کوتاه هستند اما برای شرایط بد اتوبوس های تهران مسکن بموقعی شد.

حمل و نقل، عامل تحرک و پویایی شهر است؛ عاملی که در صورت ضعف و فرسودگی می‌تواند مشکلات بسیاری نظیر افزایش آلودگی هوا، ترافیک، افزایش تصادفات، نارضایتی شهروندان و ... را برای شهر به همراه داشته باشد. گرچه درحال حاضر همه این موارد در پایتخت وجود دارد اما در صورت عدم رسیدگی و بی توجهی به تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی، وضعیت در آینده از وضع موجود هم بدتر خواهد شد؛ در یک جمله می‌توان گفت که «شهر قفل می‌شود!»

علیرضا زاکانی در همین مدت کوتاهی که بر سرکار آمده، بیش از ۱۴ اقدام مهم و عملی را در معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به سرانجام رسانده است. اقداماتی که باید در طول یک دهه اجرا شود را نمی‌توان در عرض ۲۰۰ روز عملیاتی کرد اما می‌توان به آن سرعت بخشید و با جدیت بیشتری پیگیری کرد.

بهره برداری از۳ ایستگاه جدید و ۸ ورودی دوم ایستگاه مترو

طی این مدت بهره‌برداری از سه ایستگاه جدید مترو یعنی ایستگاه‌های توحید و بوستان گفتگو در خط ۷ و ایستگاه شهید رضایی در خط ۶ مترو تهران انجام شده است. همچنین هشت ورودی دوم در ایستگاه‌های مترو شامل ورودی دوم ایستگاه‌های بعثت و مرزداران در خط ۵ مترو و ورودی دوم ایستگاه‌های برج میلاد، مهدیه، رودکی، بریانک، مولوی و مدافعان سلامت (باقرخان) در خط ۷ متروی تهران به بهره برداری رسیده است.

تجهیز انبار قطعات مترو و اورهال قطارها

بنا بر اعلام مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در یکی از جلسات صحن شورا، مدیریت شهری پیشین، انبار تجهیزات مترو را خالی به شهرداری تحویل داده است. تجهیزاتی که نبود آن‌ها منجر به رخ‌دادن حوادث جبران‌ناپذیری خواهد شد. زاکانی در همین راستا، دستور تعمیرات اساسی (اورهال) ۵ رام قطار AC و تکمیل بخشی از موجودی قطعات یدکی مورد نیاز تعمیرات اساسی ناوگان  مترو را صادر کرد.

بازسازی ۲۴۹ دستگاه اتوبوس و تعویض ۲۰۳ مخزن CNG

 در همان ابتدای دور اخیر مدیریت شهری شهرداری تهران نسبت به تأمین منابع مالی قرارداد خرید ۱۷۵ دستگاه اتوبوس اقدام کرد و بلافاصله پس از آن ۱۱۰ دستگاه اتوبوس جدید از قرارداد ۱۷۵ دستگاه خریداری و در همان روز در ناوگان اتوبوسرانی بکارگیری شد. البته ۶۵ دستگاه از این قرارداد باقیمانده است که به زودی به چرخه بهره‌برداری افزوده خواهد شد. اقدام دیگر در حوزه اتوبوسرانی، خرید ۲۰ دستگاه ون مناسب‌سازی شده ویژه معلولان و جانبازان معزز است. با رایزنی‌های شهردار پایتخت و توافق با وزیرکشور مقرر شد از ۳ هزار و  ۶۰۰ دستگاه اتوبوسی که با تهاتر نفت وارد کشور می‌شود، سهم شهر تهران برابر با هزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس باشد. همچنین قرار شد دولت سهم هزار دستگاه اورهال اتوبوس و بازسازی را به ۲ هزار مورد برساند.

همزمان با سرعت بخشیدن واکسیناسیون در پایتخت و کاهش آمار مبتلایان و فوتی‌های کرونایی، قرار شد که برخی مدارس مجازی و مدارس دیگر به صورت ترکیبی (مجازی-حضوی) فعالیت کنند. بنابراین طبق دستور رئیس جمهور مبنی بر بازگشایی مدارس شهرهایی که وضعیت بهتری نسبت به مبتلایان کرونایی دارند، حضور دانش آموزان در مدارس پایتخت از سوم مهرماه ۱۴۰۰، قطعی و اعلام شد. باتوجه به لغو دورکاری کارمندان و بازگشایی مدارس، ناوگان اتوبوسرانی باید تقویت و کمبود آن در برخی خطوط جبران می‌شد. در همین راستا شهردار تهران دستور فوری بازسازی بخشی از اتوبوس‌های غیرفعال را صادر کرد. طی ۲۰۰ روز گذشته تاکنون، ۲۴۹ دستگاه اتوبوس بازسازی و ۹۰۰ دستگاه اتوبوس دوکابین در آذر ۱۴۰۰ آماده بکار شده است.

یکی دیگر از اقدامات مهم مدیریت شهری جدید در حوزه اتوبوسرانی، تعویض مخازن گاز ۲۰۳ دستگاه اتوبوس گازسوز است که با توجه به صدور تأییدیه استاندارد آن‌ها، با اخذ معاینه فنی به چرخه بهره‌برداری وارد می‌شوند.

افزایش ۳۲ درصدی نوسازی تاکسی‌ها در نیمه دوم سال ۱۴۰۰
معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در حوزه تاکسیرانی اهداف متعددی را در نیمه دوم سال گذشته مدنظر قرار داده بود. یکی از این اهداف، ارائه تسهیلات نوسازی به ۱۰ هزار تاکسی فرسوده بود. اما در ابتدای راه استقرار تیم مدیریتی جدید، شرکت ایران خودرو از صدور کد رهگیری و پیش فاکتور نوسازی تاکسی از نیمه دوم مهر ۱۴۰۰ ممانعت کرد و مجدد نظیر نیمه نخست سال، پذیرش متقاضیان جدید متوقف شد. اما با تمامی مشکلات بر سر راه و توقف عملیات نوسازی،  ۲ هزار و ۵۵۰ دستگاه تاکسی فرسوده (افزایش ۳۲.۷ درصدی نسبت به نیمه نخست سال ۱۴۰۰) در دوره مدیریتی جدید نوسازی شد.

توجه به رفاه و آسایش در محیط کار تاکسیرانان و دیگر رانندگان ناوگان یکی از اولویت‌های تیم مدیریت شهری جدید است که برای نیل به آن از هیچ تلاشی فروگذاری نمی‌کنند. سه اقدام بهسازی و مسقف‌سازی پایانه شاهد در منطقه ۱۹ و پایانه مترو شهرری در سطح منطقه ۲۰ و پایانه وصال در سطح منطقه ۱۶ به منظور درمعرض تابش آفتاب و باد و باران قرار نگرفتن تاکسیرانان نیز از جمله دیگر اقدامات معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران طی ۲۰۰ روز گذشته است.

ارائه‌ ایساکو کارت به رانندگان تاکسی 

از دیگر اقدامات رفاهی سازمان تاکسیرانی، امضای تفاهم نامه‌ای با سازمان ایساکو بود تا براساس این تفاهم نامه به تمامی تاکسیرانان پایتخت ایساکو کارت ۳۰ میلیون تومانی ارائه شود و رانندگان با قیمت مناسب و کیفیتی تضمین‌ شده به صورت اقساط خدمات دریافت کنند.

تاکید بر ایمن سازی معابر و کاهش فوتی های ناشی از تصادفات

یکی از اقدامات مهمی که معاونت ترافیک شهرداری تهران بر آن تاکید دارد؛ کاهش آمار فوتی‌های ناشی از تصادفات است. میزان فوت شدگان تصادفات در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ نسبت به نیمه نخست سال با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه ایمن سازی معابر در ۶ ماهه دوم سال شش درصد کاهش یافته است یا به معنایی دیگر فوت شدگان تصادفات در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹، حدود ۹.۷ درصد کاهش یافته است. 

خرید و بکارگیری یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا در منطقه ۱۲ به منظور پایش کیفیت هوا در محدوده تاریخی منطقه از جمله اقداماتی است که به منظور پایش هوای شهر صورت گرفته تا در کنار کارهای زیربنایی که دربرنامه است بتوان شرایط بهتری را در آینده برای هوای پایتخت متصور بود.

تحقق درآمد از مجتمع های ایستگاهی

همچنین کارسازی عوارض ۶ مجتمع ایستگاهی مولوی، هلال احمر، ۱۵ خرداد، معلم-بهار، کارگر شمالی و جوانمرد قصاب به مبلغ ۵۱۹.۵ میلیارد تومان و اخذ پروانه شهرسازی ۶ مجتمع ایستگاهی ۱۵ خرداد، کارگر شمالی، جوانمرد قصاب، چهارراه ولیعصر (عج)، مولوی و معلم-بهار؛ و نیز  واگذاری مجتمع ایستگاهی ملت و تحقق درآمد ۶۲ میلیارد تومان از جمله دیگر اقدامات این معاونت در دوره اخیر مدیریت شهری است.

بازنگری و ساماندهی چراغ‌های راهنمایی

همچنین می‌توان اعلام کرد که در پروژه بازنگری و ساماندهی زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی تقاطعات شهر، از مجموع ۴۹۶ تقاطع هوشمند شهر تهران فرآیند بهینه‌سازی تعداد ۲۷۰ تقاطع به اتمام رسیده است.


 بهسازی و تبدیل چراغ‌های راهنمایی چشمک‌زن سولار به برقی نیز در نقاط منتخب که تاکنون در ۱۱ نقطه از منطقه ۳ و ۱۱ به صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفته و عملیات طراحی و عمرانی آن تکمیل شده و در فاز دوم ۱۰ نقطه از مناطق ۷ و ۱۰ نیز در دستور کار قرار گرفته است. ضمن اینکه مطالعات مکان‌یابی و اولویت‌بندی در سایر مناطق و نقاط شهر تهران نیز در دست اقدام است.

انتهای پیام/

۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 21138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =