در تهران متجاهر دارای صغر سن شناسایی نکردیم/ واکنش به واگذاری ساختمان سمن‌ها به مددسراها

معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران گفت: اگر آسیبی در شهر وجود دارد که اولویت آن بیشتر است، باید به سمت آن برویم.البته اینگونه هم نیست که نسبت به کاری که انجام می‌شود بی‌اعتنا باشیم.

به گزارش شهر، امین توکلی زاده معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران در پاسخ به سوالی درباره شرایط و ظرفیت نگهداری از افراد دارای کبر سن و صغر سن در مراکز نگهداری گفت: تا پیش از این یکی از موضوعات اصلی که در سطح تهران داشتیم، افراد منع پذیرش بودند، چرا که هیچ مرکز تخصصی برای افراد منع پذیرش نداشتیم و بعد از اینکه جمع آوری معتادان انجام می‌شد با حجمی از معتادان روبرو می‌شدیم که کسی آن‌ها را جمع آوری نمی‌کرد. 

او ادامه داد: جمع‌آوری بخشی از این افراد را بر عهده گرفتیم که بخشی از آن مربوط به افراد صغر سن در مراکز ماده ۱۶ بود و بخش دیگر افراد دارای کبر سن و افراد دارای زخم باز و زنان را شامل می‌شود. 

توکلی زاده ادامه داد: ما سه مرکز تخصصی یاورشهر یک، یاورشهر دو و سه را در این راستا ایجاد کردیم، اما مجوزی که برای پذیرش افراد صادر می‌شود دست ما نیست و مجوز پذیرش افراد را بهزیستی اعلام می‌کند که در هر مکانی می‌شود از چه تعدادی از افراد نگهداری شود. 

معاون شهردار تهران اضافه کرد: در یاورشهر دو که مختص نگهدای از افراد کبر سن است، پیش‌بینی ما پذیرش ۶۰۰ نفر است، اما اینکه برای این تعداد مجوز بدهند یا نه مبتنی بر استانداردهایی است که بهزیستی مشخص می‌کند. 

او درباره تعداد افرادی که در این مراکز نگهدای می‌شوند، گفت: در یاور شهر یک بیش از ۲۵۰ نفر نگهداری می‌شوند. در زمینه افراد دارای صغر سن، ما هنوز صغر سنی متجاهر شناسایی نکرده ایم. معتاد داریم اما خانواده دارند. الان با تشخیص قاضی و پزشکان در این قسمت تاکنون کسی را جذب نکرده ایم. تعداد محدودی را به مرکز آوردند که خانواده‌های آن‌ها این افراد را تحویل گرفتند. 

توکلی زاده گفت: تعداد محدودی که در غربالگری تشخیص داده شدند صغر سنی ماده ۱۶ هستند، پس از استعلام و تماسی که با خانواده آن‌ها گرفته شد خوشبختانه تحویل خانواده‌ها شدند، چرا که سعی اصلی ما این است که این افراد را به خانواده‌ها باز گردانیم. 

معاون شهردار تهران افزود: در مورد مراکز زخم باز نیز به همین صورت است و شهرداری در سه زمینه‌ای که هیچ دستگاهی زیر بار آن نمی‌رفت کار را برعهده گرفت و مراکز را ایجاد کرده است. در مراکز زخم باز تاکنون ۲۰۰ نفر پذیرش شده اند. 

او در پاسخ به سوال دیگری درباره اقداماتی که تاکنون توسط شهرداری برای زنان سرپرست خانوار انجام شده است، اظهار کرد: تلاشی در اداره کل امور بانوان شکل گرفته که برخی از آن‌ها تداوم اقدامات دوره گذشته است، اما به نحو جدی در حال اجرای برنامه‌هایی هستیم که در آن مراکز کوثر را کارآمدتر ‌کنیم. تلاشی نیز در سازمان رفاه و خدمات اجتماعی در حال شکل گرفتن است تا بحث اشتغال و کارآفرینی را به صورت عمومی و اختصاصی برای اقشار خاص‌تر پیش ببریم. 

توکلی زاده افزود: کمیته‌ای در این زمینه شکل گرفته است تا در حوزه اشتغال و کارآفرینی موثرتر باشیم و مراکز طوطیا که در نقاط مختلف شهر افتتاح می‌شوند. 

وی ادامه داد: در تلاش هستیم که زنجیره تولید، اشتغال و عرضه را براساس هر آنچه که در شهرداری داریم پای کار آوریم، به این معنا که اگر شغل خانگی ایجاد می‌کنیم برای آن نمایشگاه و مکان عرضه و معرفی در فضای مجازی را نیز به وجود آوریم تا به نقطه پایداری برسد و دیگر به حمایتی نیاز نداشته باشد. 

توکلی زاده گفت: مراکز طوطیا با این هدف به مساله ورود کردند، تا بتوانند صندوق‌های حمایتی، مشاوره‌های حقوقی و تبلیغاتی را پای کار بیاورند. 

او در پاسخ به این سوال که آیا وام هم به زنان سرپرست خانوار پرداخت می‌شود، گفت: مراکز طوطیا حمایت مالی نیز می‌کنند و اگر ضوابط قانونی را هم بتوانند فراهم کنند مشمول وام هم می‌شوند. اداره کار تهران نیز پای کار امده است و کمک می‌کنند. 

توکلی زاده در واکنش به سوال دیگری درباره اعتراض برخی از ان. جی. اوها مبنی بر تخلیه املاکی که در اختیارشان است و واگذاری این املاک به مددسراها و ایجاد گرمخانه اظهار کرد: در مورد املاک باید  اولویت‌بندی رفتار کنیم و نیازهای شهر را احصا کنیم. اگر آسیبی در شهر وجود دارد که اولویت آن بیشتر است باید به سمت آن برویم.البته اینگونه هم نیست که نسبت به کاری که انجام می‌شود بی‌اعتنا باشیم. 

وی تاکید کرد: باید ترجیح دهیم که این مکان در این محله، به این آسیب بپردازد و یا به موضوع دیگری بپردازد. اینگونه نبوده است که بخواهیم ان. جی. اویی را تعطیل کنیم و به یک گرمخانه تبدیل کنیم اما در محله‌ای اگر اولویت دیگری وجود داشته باشد برمبنای منطق به آن اولویت می‌پردازیم.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 21270

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =