با فروکش کرونا؛ ایمنی را فراموش نکنید

در ساعات پایانی شنبه، هفدهم اردیبهشت ماه بود که خبر آتش‌سوزی در یک خوابگاه دانشجویی و نجات دست‌کم ۱۵۰ نفر از دانشجویان از این محل منتشر شد، خبری که گرچه در ظاهر به خیر گذشت، اما زنگ خطری جدی را به صدا درآورد و آن ایمنی اماکنی است که در دوران محدودیت‌های کرونایی تعطیل شده و حالا بازگشایی شده است.

به گزارش شهر، صبح روز یکشنبه، سخنگوی آتش‌نشانی تهران از وقوع حریق در یک خوابگاه دانشجویی خبر داد، خوابگاهی که به گفته او ۱۰ طبقه، دارای حدود ۴۰۰ نفر ساکن و متعلق به یکی از دانشگاه‌های تهران بوده و در ساعات پایانی روز شنبه هفدهم اردیبهشت دچار حریق شده بود. حریقی که در قسمت حیاط پشتی این ساختمان به مساحت حدود ۱۵ متر مربع رخ داده بود و آتش‌ ناشی از سوختن ضایعات طبقات این ساختمان را در برگرفته بود. این حریق در نهایت به خیر گذشت و حدود ۱۵۰ دانشجو هم که یا به پشت‌بام رفته یا در طبقات گرفتار شده بودند، از سوی آتش‌نشانی نجات یافتند.

پس از این حادثه، رییس امور خوابگاه‌های دانشگاه صنعتی امیرکبیر نیز توضیحاتی تکمیلی را اعلام کرد و گفت:‌ بررسی‌های اولیه نیروهای آتش‌نشانی نشان داد که انداختن ته سیگار در اتاقکی که حاوی دودکش و مقوا بوده، سبب ایجاد آتش شده است.

ضرورت توجه به ایمنی پس از رفع محدودیت‌ها

این حادثه اما زنگ خطری جدی را به صدا درآورد و آن ایمنی اماکن تجمعی است که پس از محدودیت‌های کرونا دوباره فعالیت خود را از سر گرفته‌اند. اینکه وضعیت ایمنی در چنین اماکنی چقدر مناسب است و پس از وقفه‌ای دو ساله چقدر بر رعایت فاکتورهای ایمنی در آن‌ها نظارت می‌شود. سید جلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران به این موضوع پرداخته و می‌گوید:‌ ایمنی مهم‌ترین مولفه در اماکن تجمعی از ورزشگاه و سینما گرفته تا مجتمع‌های مسکونی و هتل‌ها و خوابگاه‌ها به حساب می‌آید و به هیچ عنوان نباید قربانی موارد دیگری شود. اما متاسفانه شاهد آن هستیم که در موارد متعددی به این مولفه توجه لازم نمی‌شود.

وی ادامه می‌دهد:‌ در ایام شیوع کرونا، ما شاهد تعطیلی برخی از این اماکن مانند ورزشگاه‌ها، خوابگاه‌ها، سینماها، سالن‌های تئاتر، تالارهای پذیرایی، شهربازی‌ها و ... بودیم، برخی دیگر از این اماکن نیز با ظرفیت کمتر و محدودیت در پذیرش فعالیت داشتند و همین موضوع نیز سبب شده تا در مواردی احتمال فراموشی اصول ایمنی در آنها قوت بگیرد.

ملکی به حادثه حریق در یک خوابگاه دانشجویی اشاره کرده و می‌افزاید:‌ این حادثه تنها یک نمونه هشداری بود و ممکن است احتمال وقوع ده‌ها حادثه مشابه دیگر نیز وجود داشته باشد. از این رو لازم است یکسری نکات مدنظر قرار گرفته و حتما نسبت به بررسی و چک کردن فاکتورهای ایمنی در این اماکن اقدام شود.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران، وضعیت خاموش‌ کننده‌ها، انباشت ضایعات، تغییر در چیدمان، شرایط سیم‌کشی ساختمان، وضعیت لوله‌کشی، نصب اجاق گاز و تجهیزات گرمایشی و سرمایشی، وضعیت دودکش‌ها و تهویه‌ها و ... را از جمله مواردی عنوان کرد که ممکن است طی این دو سال تغییراتی در آنها ایجاد شده باشد و به همین دلیل لازم است که حتما نسبت به بازدید ایمنی از این موارد و رفع خلاءها و مشکلات موجود اقدام شود.

وی با بیان اینکه لازم بود تا پیش از بازگشت جمعیت و افراد به این فضاها نسبت به بازدید ایمنی و رفع خلاءهای ایمنی از آن اقدام شود، می‌گوید:‌ در حال حاضر نیز توصیه ما این است که تا پیش از آنکه حادثه‌ای جبران ناپذیر در اماکن تجمعی رخ دهد، حتما نسبت به بازدید از آن اقدام شود.

آمادگی بازدید ایمنی آتش‌نشانی از اماکن تجمعی

مهدی داوری، مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز این موضوع را تایید کرده و می‌گوید:‌ آتش‌نشانی گرچه ارائه کننده خدمات ایمنی در شهر محسوب می‌شود، اما دستگاه‌های دیگری نیز باید به آن توجه داشته باشند، چرا که ایمنی موضوعی تک‌بعدی محسوب نمی‌شود که بخواهیم آن را جزو وظایف یک سازمان یا نهاد تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه ایمنی اماکن تجمعی همواره یکی از اولویت‌های اصلی سازمان آتش‌نشانی بوده است و در همین راستا نیز طرح‌های مختلفی را در این خصوص اجرا کرده‌ایم، اظهار می‌کند:‌ همچنان نیز اجرای طرح‌ها و بازدیدهای ایمنی آتش‌نشانان در حال انجام است و خوب است بدانید که در موارد قابل توجهی از حوادث رخ داده، آتش‌نشانان پیشتر اقدام به بازدید کرده و موارد نقص ایمنی را گوشزد کرده بودند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه همه دستگاه‌ها باید نسبت به ایمنی اماکن خود و افراد درون مجموعه‌شان حساسیت لازم را داشته باشند، می‌افزاید: خود افراد نیز باید حساسیت‌ها و توجه لازم به ایمنی را داشته باشند، در واقع فرهنگ ایمنی امری است که باید در تمام سطوح و در میان تمام افراد نهادینه شود.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرتهران ادامه می‌دهد:‌ در همین راستا نیز اعلام می‌کنم که سازمان آتش‌نشانی تهران آمادگی دارد که در صورت درخواست مدیران و مسئولان اماکن تجمعی اعم از خوابگاه‌ها، مراکز تجاری، سالن‌های سینما، تئاتر، مجتمع‌های مسکونی و ... نسبت به بازدید ایمنی از آنها و اعلام خلاءهای موجود و نکات لازم برای رفع آنها اقدام کند.

براساس این گزارش، با فروکش کرونا و عادی شدن شرایط دستکم در اماکن تجمعی، لازم است مسئولان و مدیران این اماکن نسبت به ایمنی در آن نیز حساسیت لازم را داشته باشند، این افراد یا سازمان‌ها قطعا در قبال جان افرادی که ممکن است در اماکن متعلق به آنان دچار آسیب‌دیدگی شوند، مسئولیت دارند و بهتر است از همین حالا و قبل از آنکه حادثه‌ای جبران ناپذیر رخ دهد، نسبت به دعوت از کارشناسان برای بازدید ایمنی  و رفع نواقض احتمالی اقدام کنند.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۲
کد خبر: 21429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 7 =