صدور مجوز برای تعمیرات غیراساسی ساختمان‌های بازار تهران ظرف ۷۲ ساعت

پس از حضور علیرضا زاکانی، شهردار تهران در جلسه بررسی موضوعات بازار تهران در منطقه ۱۲ و تأکید بر ایمن‌سازی این محدوده، جلسه یکپارچه همه دستگاه‌ها و کسبه بازار با همین موضوع برگزار شد.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، صبح روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه، جلسه ایمن‌سازی بازار تهران با حضور مرتضی تورک، معاون دادستان تهران، حامد شایان، معاون سیاسی-اجتماعی فرمانداری تهران، امیر یزدی، شهردار منطقه ۱۲، احمد کریمی اصفهانی، دبیرکل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار، نمایندگان دستگاه‌ها و سازمان‌ها همچون میراث فرهنگی، آتش‌نشانی، بهداشت شرق تهران و دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، سرکلانتری‌های محدوده بازار، سپاه ناحیه حضرت امام خمینی (قدس‌السره)، شرکت‌های توزیع آب، برق و گاز، کمیته فنی قرارگاه ثارالله، دفتر توسعه محلی بازار، اداره کل مدیریت بحران استان تهران، سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، دفتر نظام مهندسی، اداره اوقاف تهران و اعضای هیأت امنا و برخی از اهالی و کسبه بازار تهران در سالن جلسات شهرداری منطقه ۱۲ برگزار شد.

در این جلسه، نخست یزدی ضمن خیرمقدم به شرکت‌کنندگان، موضوع ایمنی در بازار را از اولویت‌های مهم شهرداری منطقه دانست و با اشاره به تشکیل دبیرخانه دائمی در شهرداری منطقه برای این منظور گفت: به دلیل اهمیت موضوع، ضروری است از این پس، جلسات ایمنی بازار تهران به جای یک‌بار در ماه، هر دو هفته‌یک‌بار برگزار شود تا بدین‌ترتیب به جای ۱۲ جلسه در سال، ۲۴ جلسه داشته باشیم و بتوانیم به‌طور جدی‌تر به بررسی موضوعات بپردازیم.

در ادامه پس از بحث و بررسی بین حضار مصوب شد، با توجه به ناایمن‌بودن بیشتر سراها، تیمچه‌ها و پاساژها و... واقع در بازار، شهرداری منطقه به مالکین/مستأجرین سرقفلی‌ها در صورت درخواست تعمیرات غیراساسی حداکثر ظرف مدت ۷۲ ساعت مجوز دهد که این مجوز مشروط به موافقت کمیسیون رفع خطر و با تأییدیه نمایندگان ارگان‌ها خواهد بود. این ارگان‌ها شامل اداره میراث در مورد نما و موارد مرتبط، نماینده سازمان آتش‌نشانی برای تأیید سامانه اعلام حریق و تمهیدات مربوطه، نماینده اداره برق برای تأییدیه ایمنی و نماینده اداره گاز برای تأییدیه ایمنی هستند؛ همچنین در صورت اجازه‌ندادن مالک برای تعمیرات غیراساسی همه ارگان‌ها مجازند، نسبت به صدور مجوز مربوطه اقدام کنند. بدیهی است بررسی حقوقی کسبی پلاک پس از پایان تعمیرات امکان‌پذیر خواهد بود و در صورت بی‌توجهی‌ ذی‌نفع تا ۶ ماه، شهرداری مجاز خواهد بود به‌طور قانونی اقدام کند.

مصوبه دیگر این جلسه این بود که همه ادارات، دستگاه‌ها و سازمان‌های مسؤول و متولی امور مانند اداره کل میراث فرهنگی، اداره کل اوقاف، نظام مهندسی، اداره برق، اداره گاز و... در مورد مجوز اقدامات اساسی، حداکثر طی مدت ۱۰ روز پاسخ استعلام‌ها یا صدور مجوزهای مربوطه را که شهرداری درخواست می‌کند، ارائه کنند. بدیهی است ندادن پاسخ به منزله بلامانع‌بودن اقدامات شهرداری است و شهرداری منطقه مطابق طرح و نظر ارائه‌شده اقدام خواهد کرد.

معرفی نماینده تام‌الاختیار همه ارگان‌ها ظرف ۷۲ ساعت آینده برای استعلام‌های مورد نیاز، مسدودشدن درهای بازار در طول شب به منظور تأمین ایمنی بازار و رفع خطر از پلاک‌های فاقد سکنه (محدوده بازار) که خطرآفرین باشند و فضای بی‌دفاع شهری به شمار روند، توسط شهرداری منطقه با هماهنگی میراث فرهنگی از دیگر مصوبات این جلسه بود.

آخرین مصوبه جلسه نیز این بود که همه دستگاه‌ها و سازمان‌های مسؤول و متولی در موضوعات رفع خطر موظف‌اند استانداردها، شاخص‌ها و دیگر الزامات مورد نیاز ساختمان‌های پرخطر را به‌طور کتبی به شهرداری اعلام کنند تا به عنوان ضوابط بارگذاری و با رعایت دیگر مصوبات جلسه، برای صدور مجوز در شهرداری منطقه لحاظ شود.

۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۰
کد خبر: 21671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =