چراغ خانه‌های تاریخی روشن می‌شود

شهرداری تهران ‎در راستای اجرای طرح جامع شهر تهران مبنی بر حفظ و صیانت از میراث تاریخی شهر بناهای ارزشمند و بازگرداندن حیات شهری به بافت‌های تاریخی اقدام به صدور پروانه مرمت و احیا کرده است

به گزارش شهر، شهرداری تهران ‎در راستای اجرای طرح جامع شهر تهران مبنی بر حفظ و صیانت از میراث تاریخی شهر (بناهای ارزشمند) و بازگرداندن حیات شهری به بافت‌های تاریخی اقدام به صدور پروانه مرمت و احیا کرده است. نیما نیازمند، سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران با اعلام این خبر به همشهری گفت: از این طریق برای بناهای تاریخی که ثبت ملی شده‌اند و بناهای ارزشمند، کارکردهای عمومی تعریف و با بهره‌برداری از آنها هویت اصلی به کلانشهر تهران بازمی‌گردد و صنعت گردشگری رونق می‌گیرد.
به گزارش همشهری، بناهای تاریخی ارزشمند بخشی از هویت پایتخت محسوب می‌شوند، اما برخی از آنها بنا به دلایلی در گذر زمان دچار فرسودگی شده و در معرض تخریب و نابودی قرار گرفته‌اند؛ بناهایی که با احیا و مرمت علاوه بر تقویت معماری اصیل ایرانی، توسعه گردشگری و اقتصاد پایدار شهر، می‌توانند سبب تحقق شعار «تهران، الگوی کلانشهر جهان اسلام» شوند.  آنطور که سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران گفته: «بناهای تاریخی ارزشمند ظرفیت‌های تهران محسوب می‌شوند که می‌توان با مشارکت مردم، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، دولتی و عمومی از آنها در راستای ایجاد و افزایش فضاهای عمومی استفاده کرد.»  به‌گفته نیما نیازمند در ادوار گذشته سازوکار و نظام روشن و شفافی برای مرمت و نحوه بهره‌برداری از بناهای ارزشمند وجود نداشت، اما در این دوره، مدیریت شهری با رویکردی تشویقی قصد دارد از طریق احیای این بناها، فضاهای فرهنگی، گالری‌ها، کافه‌ها، اقامتگاه‌ها و هتل‌ها، موزه‌ها و خانه‌موزه‌های پایتخت را افزایش دهد.

احیا با نظارت کمیته فنی
شهرداری تهران با ابلاغ صدور پروانه مرمت، احیا و تعیین کاربرد بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران به مناطق ۲۲گانه نخستین گام را برای ساماندهی، حفاظت و استفاده بهینه از ظرفیت‌ بافت‌های تاریخی برداشته است. به‌گفته نیازمند در راستای همین اقدام، کمیته فنی مرمت و احیای بافت تاریخی ارزشمند تشکیل شده است که مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهرداری تهران به‌عنوان دبیر کمیته، نماینده اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، کارشناس منتخب کمیسیون‌های شهرسازی و معماری و فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران، نماینده معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه مربوطه، نمایندگان سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط، در آن عضویت دارند. آنطور که او عنوان کرده «در این کمیته، درخواست‌ها و طرح‌های مربوط به مرمت و احیای بناهای تاریخی و ارزشمند شهر تهران و تعیین کاربرد برای آنها باتوجه ‌به ضوابط و مقررات و مصوبات بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.»
سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی شهر تهران همچنین گفت در شهرداری تهران صرفا یک نوع فرایند صدور پروانه (پروانه تخریب و نوسازی) وجود داشت که باتوجه ‌به ضرورت احیای بافت‌های تاریخی در پایتخت، صدور پروانه مرمت و بهره‌برداری از این بناها هم در اولویت اقدامات مدیریت شهری قرار گرفت؛ بنابراین با ابلاغ این مصوبه و هماهنگی با میراث‌فرهنگی و گردشگری استان تهران، راهکاری شفاف و راهگشا ارائه شد تا زمینه مشارکت برای مالکان، علاقه‌مندان و توسعه‌گران بافت و بناهای تاریخی که به‌دنبال احیا، مرمت و بازگرداندن حیات شهری هستند، تسهیل شود.

معافیت از پرداخت عوارض
براساس قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی - فرهنگی و همچنین عوارض مربوط به مصوبه «نحوه محاسبه و دریافت عوارض صدور پروانه ساختمانی نظارت فنی در شهر تهران و عوارض استفاده موقت در شهر تهران» بناهای تاریخی و ارزشمند معاف از پرداخت عوارض هستند. نیازمند با بیان این مطلب تأکید کرد: «البته درصورت الحاقات به بنا، حداکثر تا ۵درصد مشمول عوارض می‌شوند. همچنین مزیت دیگر صدور پروانه مرمت و احیا، حذف تخلفات با سیستمی شدن فرایند بررسی و صدور پروانه است.»

QR کد بناهای تاریخی به‌زودی رونمایی می‌شود
اوایل امسال نصب QR کد روی ۳۴۲بنای تاریخی ارزشمند که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده‌اند، در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفت و نیما نیازمند، سرپرست مدیریت بافت و بناهای تاریخی اعلام کرد تا پایان اردیبهشت این کار به اتمام می‌رسد. اکنون شنیده‌ها حاکی از آن است که QRکدها روی بناهای تاریخی نصب شده‌اند و به‌زودی طی مراسمی با حضور شهردار تهران از آنها رونمایی می‌شود. با این اقدام، اطلاعات مربوط به تاریخچه، رویدادهای تاریخی اتفاق افتاده در بنا، تصاویر قبل و بعد از مرمت، امکانات، اطلاعات فضاهای معماری و... به زبان‌های فارسی، انگلیسی و عربی در دسترس عموم و گردشگران و توریست‌ها قرار می‌گیرد.

منبع: همشهری

انتهای چیام/

۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 21955

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =