آمار دقیقی از کودکان کار وجود ندارد/ مقررات مربوط به کودکان کار نیاز به بروزرسانی دارند

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نبود آمار دقیق از تعداد کودکان کار در کشور، خواستار استقرار نظام دیده‌بانی جهت دستیابی به آمارهای صحیح در این بخش شد.

به گزارش خبرنگار شهر، نرگس معدنی پور صبح امروز در اولین همایش ملی حمایت از اطفال و نوجوانان آسیب دیده و در معرض آسیب های اجتماعی که در محل همایش های وزارت کشور برگزار شد، اظهار کرد: دستگاه های مختلف تکالیفشان در خصوص کودکان کار مشخص است، لذا ضرورت دارد تا این تکالیف و وظایف به درستی انجام شوند.

 وی با بیان اینکه در حوزه کودکان کار نیاز به هم افزایی بین دستگاهی  است، خاطرنشان کرد: یک دستگاه به تنهایی نمی تواند موضوع کودکان کار را ساماندهی کند لذا از آنجا که تکالیف سازمان ها و نهادها بر اساس قانون مشخص است می بایست متولیان در کنار یکدیگر قرار گرفته و چرخه انجام این موضوع را تکمیل نمایند.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در ادامه با اشاره به دلایل و عوامل کار کودک بیان کرد: فقر و نیاز خانواده، بازماندگی از تحصیل، فقدان و یا جدایی والدین از جمله مواردی است که زمینه ساز ایجاد کودکان کار می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون با نسل جدیدی از کودکان سرپرست خانوار رو به رو هستیم که برای بهبود شرایط آنها می‌بایست طرح و برنامه منسجم در اختیار داشت.

معدنی پور در ادامه با اشاره به گرایش برخی از صاحبان مشاغل برای استفاده از کودکان کار برای بهره مندی از نیروی کار ارزان قیمت گفت: در صورتی می توان معضل کودکان کار را مدیریت کرد که عوامل شکل دهنده آن را بشناسیم در غیر این صورت نمی توان امید به بهبود روند مدیریت در این بخش داشت.

وی خاطرنشان کرد: گرایش به رفتارهای پرخطر و آسیب های اجتماعی چون فرار از منزل، خشونت خانگی، مصرف مواد مخدر و مواردی دیگر از این دست از جمله علل و عوامل کار کودک به حساب می آید.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: وضعیت داده ها و رصد جمعیت کودکان کار در کشور در شرایط مناسبی قرار ندارد و آمار دقیقی در این زمینه وجود ندارد که همین امر ضرورت استقرار نظام دیده‌بانی جهت جمع آوری و پایش وضعیت کار کودکان را ضروری می کند تا مشخص شود با چه جامعه آماری رو به رو هستیم.

معدنی پور در ادامه خواستار اصلاح سیاست های مرتبط با کار کودکان شد و گفت: قوانین در خصوص کودکان کار کم نیست اما با توجه به نیازهای روز، قوانین می بایست بازنگری و بروزرسانی شوند تا مقررات بازدارندگی و سختگیری لازم را داشته باشد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران همچنین خواستار شفاف سازی سیاست ها برای اجرا و نظارت در زمینه کار کودکان شد و بیان کرد: باید حمایت های اجتماعی از کودکان کار را گسترش داد و ظرفیت سازی های لازم در این خصوص صورت گیرد و از سوی دیگر فضا برای ادامه تحصیل کودکان کار فراهم گردد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران همچنین بر ضرورت توجه به وضعیت روانی، اجتماعی و سلامت کودکان کار تاکید کرد و گفت: خدمات حمایتی و معاضدت های قضایی با تمرکز بر اجرای دقیق قانون حمایت از اطفال و نوجوانان می بایست ارائه شود.

وی با طرح این سوال که چگونه می توان به کودکان کار کمک کرد، خاطرنشان کرد: کودکان کار را می بایست از طریق شناسایی فضای کار کودکان شناسایی کرد و پس از آن به غربالگری وضعیت سلامت روانی اجتماعی آنان پرداخت و علت یابی گرایش کودکان به کار را مورد تحلیل قرار داد.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران استفاده از ظرفیت همیاری های اجتماعی با تکیه بر نهادهای مردمی را مهم دانست و گفت: در این زمینه ظرفیت های بسیاری وجود دارد،  لذا باید با شبکه سازی و جذب داوطلبان محلی و جلب مشارکت مردمی و خیرین، همیاری های اجتماعی را در جهت کاهش آسیب های این حوزه مورد استفاده قرار داد.

وی در ادامه ارائه خدمات توانمندسازی به کودکان در معرض خطر رفتارهای پرخطر و آسیب را ضروری و جدی دانست و اظهار کرد: برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز برای کودکان کار، طراحی و اجرای دوره های آموزشی مهارتهای خود مراقبتی به کودکان کار و نهایتا ارتقاء مهارت های تاب آوری و سلامت روانی اجتماعی کودکان کار از جمله مواردی است که می تواند در توانمندسازی این دست از کودکان موثر باشد.

معدنی پور در ادامه خواستار توسعه زیرساخت ها و خدمات برای کاهش آسیب های اجتماعی کودکان کار شد و گفت: این مهم از طریق طراحی و راه اندازی زیرساخت‌های مورد نیاز کودکان کار با تمرکز بر مقیاس خرد و محلی و همچنین طراحی و ارائه خدمات مورد نیاز کودکان کار مهیا خواهد شد.

در پایان معدنی پور شناسایی عوامل مخاطره آمیز خانوادگی و محیطی کودکان کار، سطح بندی وضعیت کودکان کار و حمایت جویی برای تامین خدمات مورد نیاز آنها و ظرفیت سازی برای درمان و مددکاری اجتماعی را از دیگر موارد مورد تاکید در جهت کمک به کودکان کار دانست.

انتهای پیام/

۲۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 22667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =