نمایشگاه «عطر سیب» تبدیل به یک رویداد ریشه‌دار و سنتی در تهران شده است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت: در آستانه فرا رسیدن ماه محرم باید حواسمان باشد که هر خانه یک هیئت است و همه نیاز دارند که منزل خود را سیاه‌پوش کرده و عزاداری کنند.

به گزارش شهر و به نقل از ستاد خبری بیستمین رویداد «عطر سیب»، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در نمایشگاه «عطر سیب» حضور یافت و از غرفه‌های نمایشگاه بازدید کرد. او پس از بازدید از نمایشگاه گفت: نمایشگاه «عطر سیب» تبدیل به یک رویداد ریشه‌دار و سنتی در شهر تهران شده است و حتی برخی کلان‌شهرهای دیگر نیز به تبعیت از تهران، نمایشگاهی شبیه به آن را برگزار می‌کنند. امسال و پس از پشت‌سرگذاشتن دوران بحرانی کرونا این نمایشگاه شکل گرفته و پذیرای مردم و عاشقان سیدالشهدا شده است. 

وی ادامه داد: حال و هوایی که از قدیم در شهر تهران داشتیم و به نوعی تبدیل به فرهنگ مردم این شهر شده این است که چند روزی پس از عید غدیر و روز مباهله، کوچه و پس کوچه‌های شهر را سیاه‌پوش کرده و تکیه‌های عزاداری را برپا می‌کردند. ازآنجا که این اتفاق با برگزاری نمایشگاه عطر سیب مقارن می‌شد، ضریب بیشتری پیدا می‌کرد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران تاکید کرد: این نمایشگاه هم حمایتی از هیئات است و هم اقدامی فرهنگی در راستای تشویق مردم به برگزاری مجلس عزاداری سیدالشهدا است. فلذا این اتفاق بسیار ارزشمند است و خوشحالم که این اقدام در طول این سال‌ها تداوم پیدا کرده است. 

خراسانی‌زاده با اشاره به طراحی بیستمین نمایشگاه «عطر سیب» برای حضور بیشتر مردم در آن گفت: سال‌های گذشته، این‌گونه نبود که مردم نتوانند به نمایشگاه عطر سیب بیایند، اما اعلان‌ها به‌گونه‌ای بود که بیشتر، نمایندگان هیئات می‌آمدند و به همین دلیل درصد بازدید مردم پایین‌تر بود، اما امسال این نمایشگاه در دل شهر و در جایی برگزار می‌شود که محل اصلی رفت و آمد مردم است. میدان آیینی امام حسین جایی است که به دلیل نامش، پناهگاه مردم بوده و همیشه عادت داشتند که اگر صدایی از آن بلند شود، متعلق به مجلس شادی یا عزاداری اهل بیت باشد. 

وی هر خانه را یک هیئت دانست و تاکید کرد: در آستانه فرارسیدن ماه محرم باید حواسمان باشد که هر خانه یک هیئت است؛ با این دید همه نیاز دارند که برای خانه خود یک پرچم یا کتیبه بخرند. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران درباره توجه به نسل جوان به ویژه نوجوانان در بیستمین نمایشگاه عطر سیب گفت: موضوع مهم دیگر در نمایشگاه امسال، توجه به نوجوان و ماجرای برش نسلی است. خوشبختانه شاهدیم که در نمایشگاه عطر سیب امسال، توجه ویژه‌تری به نسل‌های کودک و نوجوان شده است. برای مثال غرفه‌هایی را می‌بینیم که برای آنان برنامه دارد یا می‌بینیم خادم چایخانه آن یک نوجوان است و... به نظرم این اتفاق ارزشمند است. از گذشته در هیئات رسم بود که به نوجوانان توجه ویژه‌ای داشتند. خاطرم هست که در هیئات همیشه دقایقی، میکروفون را به یک نوجوان می‌دادند تا او هم عرض ادبی داشته باشد، چرا کمه نسل بعدی آن هیئت و مداح بعدی‌اش همان نوجوان بود. 

وی در پایان گفت: به نظرم باید کاری کنیم که نمایشگاه «عطر سیب» تبدیل به الگویی برای تمام شهرهای ایران و دیگر شهرهای مسلمان‌نشین جهان باشد. همانطور که باید کاری کنیم تا مهمانی ۱۰ کیلومتری عید غدیر تبدیل به یک الگو برای ایران و جهان بشود. چه بسا خوب باشد که مستندی از برگزاری همین نمایشگاه ساخته و از تلویزیون پخش شود. از هم‌اکنون اعلام می‌کنم که برای سال بعد، وزارت ارشاد این آمادگی را دارد که جهت حضور عرضه‌کنندگان آثار و هم جهت تبلیغات و برخی مشارکت‌های دیگر که ارشاد می‌تواند کمک کند، مشارکت کند. 

بیستمین رویداد «عطر سیب» با هدف تامین محصولات و خدمات محافل حسینی شهر تهران از دوم تا نهم مردادماه از ساعت ۱۶ تا ۲۳ به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در میدان امام حسین(ع) در حال برگزاری است. 

انتهای پیام 

۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۲۸
کد خبر: 24439

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =