بررسی ۲۹ طرح و لایحه در کمیسیون عمران و حمل و نقل/ طرح‌های بی‌ارزش دوره قبل در دوره ششم متوقف شد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران از بررسی ۲۹ طرح و لایحه در این کمیسیون طی یک سال اخیر خبر داد و گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل، ایجاد نظام جامع پارک حاشیه‌ای، الزام شهرداری به ایجاد جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس و انتقال نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر آفتاب از جمله مهمترین مصوبات مرتبط با این کمیسیون در شورا بوده است.

سید جعفر تشکری هاشمی در گفت و گو با خبرنگار شهر، ضمن تشریح گزارش عملکرد یک ساله کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه این کمیسیون در حوزه زیرساخت اعم از راه ها، شبکه آب‌های سطحی، تونل‌ها و پل های شهر و حوزه ترافیک شامل مترو، و اتوبوسرانی، تاکسیرانی و هوشمندسازی شهر و سایر موضوعاتی که می تواند به شهروندان خدمات بهتری در بخش حمل و نقل ارائه دهد، فعالیت می‌کند، اظهار کرد: بیشترین درخواست های مردم مربوط به فعالیت‌های این کمیسیون است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه این کمیسیون هر هفته دو جلسه برگزار می‌کند، یادآور شد: عمده جلسات با مدیران، کارشناسان و خبرگان این حوزه برای تحلیل و بررسی دقیق طرح‌ها و لوایح شهرداری و بر اساس درخواست و نیازمندی‌های مجامع علمی و شهروندان برگزار می‌شود.

بررسی ۲۹ طرح و لایحه در کمیسیون عمران و حمل و نقل

وی با اعلام اینکه در طول این یک سال نزدیک به ۴۰ جلسه رسمی در کمیسیون برگزار شده است، خاطرنشان کرد: در کنار جلسات رسمی، جلسات غیررسمی در قالب بازدیدها و یا مباحث تخصصی کارشناسی نیز برگزار شده و ۲۹ طرح و لایحه در طول این مدت در جلسات رسمی کمیسیون مورد بررسی و جمع بندی قرار گرفته و در صحن شورا ارائه شده است.

تشکری هاشمی با اشاره به بازدیدهای اعضای کمیسیون از سطح مناطق و پروژه های شهری تصریح کرد: بازدیدها عمدتا توسط اعضا به صورت جمعی و فردی انجام شده و شاید به صدها بازدید برسد که ۳۵ مورد از بازدیدها مرتبط با پروژه های اساسی شهر بوده که ما در بازدیدها این طرح‌ها را مورد ارزیابی قرار داده‌ایم.

وی با تأکید بر اینکه کمیسیون عمران و حمل و نقل مأمنی برای شهروندان و بیان مشکلات آنهاست، گفت: روزانه ده‌ها مراجعه از سوی مردم برای بیان دغدغه‌های آنها در مسائل مختلف مرتبط با حوزه عمران و حمل و نقل به کمیسیون انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: تمام این بررسی‌ها بدون استثناء در کارگروه‌های مربوطه مورد بررسی قرار می‌گیرد و پیشنهادات و راهکارهای مرتبط با این مسائل ارائه می‌شود.

وی از تشکیل ۱۱ کارگروه در این کمیسیون از ابتدای فعالیتش در سال قبل خبر داد و افزود: در این کارگروه‌ها مسائل و لوایح مورد بررسی قرار می‌گرفت؛ هرچند به دلیل اینکه برخی موضوعات از فراوانی کافی پیشنهادات و درخواست‌ها برخوردار نبود، تعداد کارگروه‌ها کاهش یافت، اما با این وجود ۱۱ محور اصلی همچنان در اولویت قرار دارد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه این کارگروه‌ها اتاق فکر کمیسیون به شمار می‌روند، تصریح کرد: در واقع این کارگروه‌ها هستند که مقدمات طرح‌ها را فراهم می‌کنند و اقدامات کارشناسی تخصصی را انجام می‌دهند.

انتقال نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر آفتاب یکی از مصوبات مهم کمیسیون در سال گذشته

وی به طرح‌های مهم این کمیسیون در یک سال ابتدایی فعالیت شورای ششم اشاره کرد و افزود: طرح الزام شهرداری تهران به انتقال نمایشگاه‌ها به مجموعه شهر آفتاب یکی از طرح‌های مهم ما بود، هرچند با چالش‌های فراوانی همراه بود و مورد ایراد فرمانداری قرار گرفت، اما ایرادات اصلاح و طرح ارائه شد، چرا که درخواست مردم در این زمینه برای ما اهمیت دارد، لذا همچنان پیگیری لازم را داریم که انتقال نمایشگاه‌ها به شهر آفتاب به نتیجه برسد تا مشکلات مردم به واسطه برگزاری هر نمایشگاه تقلیل پیدا کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه تعداد جایگاه‌های سوخت شهر بسیار محدود است، یادآور شد: مردم برای سوخت‌گیری وسایل نقلیه خود باید در صف‌های طولانی منتظر باشند که منجر به ترافیک می‌شود؛ لذا با توجه به این موضوع، طرح احداث جایگاه‌های سوخت کوچک مقیاس و نظام حمایتی شهرداری تهران از بخش خصوصی و سرمایه‌گذاران برای توسعه این جایگاه‌ها در دستور کار قرار گرفت.

تشکری هاشمی، هدف‌گذاری برای احداث این جایگاه‌ها در یک سال ابتدایی طرح را ۱۱۰ جایگاه عنوان کرد و گفت: در سال‌های بعدی نیز این جایگاه‌ها به قدر کفایت پیش‌بینی شده است؛ به طوریکه بر اساس افق ما، هر محله از یک جایگاه کوچک مقیاس برخوردار باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرسودگی ناوگان مترو و اتوبوسرانی و نیاز آنها به اورهال و نوسازی خاطرنشان کرد: یکی از ابتدایی‌ترین مصوبات ما در شورای ششم، توجه به این ناوگان بود؛ به گونه‌ای که شهرداری را ملزم کردیم از محل تبصره‌ها و منابعی که در اختیار دارد، بازسازی واگن‌های مترو را در دستور کار قرار دهد، چرا که پیش‌بینی می‌شود تعداد واگن‌های مورد نیاز شهر تا پایان سال به ۷۰۰ دستگاه برسد و برای ارائه خدمات بهتر و تأمین ایمنی شهروندان، باید اورهال و بازسازی انجام شود.

بازگشت سه هزار اتوبوس به ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در ناوگان اتوبوسرانی نیز نزدیک به سه هزار دستگاه اتوبوس پس از تعمیر و تجهیز، به ناوگان بازخواهد گشت، بیان کرد: اقدامات خوبی آغاز شده که البته هنوز کافی نیست و وقتی به مرحله نهایی اقدام برسد، می‌توانیم بگوییم که بخش زیادی از مشکلات شهروندان در این زمینه برطرف شده است.

تشکری هاشمی، دیگر طرح مهم مدیریت شهری را پارک حاشیه‌ای عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه نظام یکپارچه پارک حاشیه‌ای در سطح شهر وجود ندارد، برخی افراد در مناطقی، اقدام به ایجاد پارک حاشیه‌ای اختصاصی می‌کنند و به دنبال این شرایط، اقدامات نظارتی و حفاظتی از وسایل نقلیه انجام نمی‌شود؛ لذا تلاش ما این است که پارک حاشیه‌ای به عنوان فعالیت گسترده به سرانجام برسد.

وی با اشاره به استقرار نمایندگان شورا در شرکت‌های تاکسیرانی و اتوبوسرانی و شورای ترافیک یادآور شد: این اقدام صورت گرفت تا شورا عملیات نظارتی خود را با استقرار نمایندگان در بخش‌های مختلف به درستی انجام دهد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در بخش دیگری از گفت‌وگوی خود با خبرنگار شهر، در رابطه با پیگیری مشکلات ایثارگران تصریح کرد: مسائل استخدامی کارکنان ایثارگر مورد پیگیری قرار گرفت تا بتوانیم امنیت شغلی بالاتری را برای این کارکنان ایجاد کنیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه کمیسیون عمران و حمل و نقل در برخی طرح‌ها نیز به عنوان همکار با دیگر کمیسیون‌ها مشارکت داشته است، گفت: در تدوین لایحه بودجه، همکاری با کمیسیون برنامه و بودجه صورت گرفت تا منابع شهرداری را در مسیر صحیح خود قرار دهیم. در بخش تعارض منافع نیز تلاش کردیم مصوبه‌ای ایجاد شود تا قانون مشمول تمام مدیران شهرداری و اعضای شورا شود و بتوانیم فساد ستیزی را با جدیت دنبال کنیم.

بررسی تیمی دغدغه‌های شهروندان؛ نقطه قوت شورای ششم

وی با اعلام اینکه یکی از ویژگی‌های مثبت شورا در این دوره، دنبال کردن امور به صورت تیمی بوده است، بیان کرد: تمام اعضا در تمام مسائل به صورت جمعی ورود کردند و نظرات آنها در مسائل مختلف اعمال شده است.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به نطق‌های پیش از دستور خود در طول یک سال اخیر در رابطه با مسائل مختلف اظهار کرد: برخی مسائل مطرح شده در نطق‌ها منجر به تدوین طرح و لایحه و تصویب آن در شورا شده است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه تلاش کردیم مشکلات و مسائل مردم را با شهرداری در میان بگذاریم، تأکید کرد: در مواردی که نیاز بوده، تقدیر و تشکر کردیم و در موارد دیگر نیز اشکالات و ایرادات را مطرح کردیم، چرا که حق مردم است که نمایندگان آنها در شورا، مسائل را بدون مماشات مطرح کنند. ما تلاش کردیم زبان گویای مردم و جامعه تخصصی باشیم و سعی می‌کنیم در این دوره چهار ساله، همین روند ادامه پیدا کند.

وی از برگزاری جلسات مشورتی با مدیران شهرداری برای تدوین طرح‌ها و لوایح در طول یک سال اخیر خبر داد و افزود: نظرات مدیران شهرداری در این جلسات اخذ شد و متقابلا شهرداری نیز از نظرات شورا برای تدوین لوایح بهره گرفت و تلاش کردیم ارتباط تنگاتنگی بین شهرداری و شورا شکل بگیرد.

جدیت مدیران سخت‌کوش و کاربلد شهرداری تهران برای رفع مشکلات

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه جدیت را در مدیران سخت‌کوش، جدی و کاربلد شهرداری در حوزه عمران و حمل و نقل مشاهده می‌کنم، گفت: خوشبختانه ارتباط و تعامل نزدیکی بین کمیسیون و معاونت‌های مختلف شهرداری به ویژه معاونت فنی و عمرانی و حمل و نقل و ترافیک وجود دارد. اعتقاد ما این است که برای رفع مشکلات مردم این تعامل شکل بگیرد و به این معنا نیست که هر چه مطرح می‌شود، پذیرفته شود بلکه برای انجام هر اقدامی باید به اقناع برسیم.

وی افزود: ما به دنبال این هستیم که ببینیم گره‌های کار شهرداری در امور مختلف چیست تا طرح‌هایی ارائه دهیم که این گره‌ها برطرف شود؛ برای مثال ما می‌دانیم که شرکت بهره برداری مترو، شرکت واحد اتوبوسرانی و تاکسیرانی روزهای سختی را از لحاظ نوسازی ناوگان تجربه می‌کنند که ما در بازدیدها این مشکلات را دیده‌ایم و در شورا مطرح و سعی کرده‌ایم طرح‌های مرتبط با آن را در سیر تصویب قرار دهیم.

تشکری هاشمی با بیان اینکه بنای ما بر این بوده که بدنه شهرداری و شورا به هم نزدیک باشد، تأکید کرد: ما در خصوص ایرادات سعی می‌کنیم مسائل را در ابتدا با شهرداری مطرح کنیم و در صورت رفع آن، نیازی نمی‌بینیم در شورا و برای افکار عمومی مطرح کنیم اما در خصوص پروژه‌های اولویت‌دار، ایرادات را با صراحت و صداقت مطرح کردیم.

توقف طرح‌های بی‌ارزش دوره قبل در دوره ششم مدیریت شهری

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص مسائلی که در دوره قبل مورد غفلت قرار گرفته بود، یادآور شد: نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و ایجاد پارک حاشیه‌ای از جمله مسائلی بود که در آن غفلت شده بود؛ برخی طرح‌ها نیز در دوره قبل آغاز شده بود که هیچ الزامی برای آن وجود نداشت؛ برای مثال طرح خیالستان زندگی در بزرگراه امام علی(ع) از جمله این طرح‌ها بود که ارزش محیط زیستی، فرهنگی و اجتماعی و ارزش افزوده برای شهر نداشت، اما بار مالی زیادی را به مدیریت شهری تحمیل و مشکلاتی را برای ساکنان ایجاد می‌کرد.

وی ادامه داد: در جلساتی که برگزار کردیم با استفاده از نظرات تخصصی کارشناسان شهرداری و شورا، طرح‌هایی از این قبیل متوقف شد.

تشکری هاشمی با اشاره به برنامه‌های پنج ساله توسعه شهرداری تهران یادآور شد: ما برنامه‌های خود را بر اساس این سند از شهرداری تهران مطالبه خواهیم کرد؛ از طرفی دیگر برای جذب سرمایه‌گذار در راستای نوسازی ناوگان مترو استقبال خواهیم کرد و اگر سرمایه‌گذار در این زمینه ورود نکند، به سمت توسعه مترو نخواهیم رفت و تکمیل خطوط فعلی را در اولویت قرار خواهیم داد.

تلاش برای جلب مشارکت مردم در اجرای پروژه‌های بلندمدت

وی افزود: در تمام پروژه‌ها باید امکان مشارکت بخش خصوصی را فراهم کنیم تا مردم در اجرای پروژه ها سهیم شوند، چرا که شهرداری نمی‌تواند با منابع داخلی خود به تنهایی پروژه‌های بلند مدت را برای رسیدن به آرمان‌شهر اجرایی کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه ما دنبال خودرومحوری نیستیم، اظهار کرد: ما به دنبال دسترسی بهتر به شبکه‌های بزرگراهی در چند سال آینده هستیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه در یک دوره چهار ساله، حمل و نقل در اولویت شهرداری تهران نبوده است، گفت: در دوره‌های قبل تلاش صورت گرفت و مترو ساخته و اتوبوسرانی نوسازی شد که باید استمرار پیدا می‌کرد و توقف در آن، خسارت جدی به شهر وارد کرد. در این خصوص اعلام کردند که منابع نداریم و ما می‌دانیم که اجرای این طرح‌ها باید با جلب مشارکت و استفاده از ظرفیت قانونی صورت می‌گرفت؛ ما این دوره تلاش می‌کنیم با استقبال از سرمایه‌گذار و ایجاد بستر قانونی برای استفاده از ظرفیت‌ها و همچنین بهره‌گیری از نیروهای خبره و توانمند، منابع را برای نوسازی و توسعه ناوگان فراهم کنیم.

انتهای پیام/

۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 25198

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =