در دوره گذشته به مترو توجه نشده است/ تحقق ۴۰ درصد از بودجه سال ۱۴۰۱ تا امروز/ انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب در هیئت دولت پیگیری شود

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در واکنش به گزارش عملکرد ارائه شده از سوی شهردار تهران، سوالات خود در موضوعات مختلف را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران در نودمین جلسه شورا در واکنش به گزارش عملکرد ارائه شده از سوی شهردار تهران گفت: متأسفانه هنوز حقوق کارمندان شهرداری اصلاح نشده و نیاز به پیگیری در هیئت دولت دارد. توصیه من این است که به مدیران جدید خود دستور دهید که از نیروهای متخصص و کارآمد موجود استفاده کنند.

وی ادامه داد: ترمینال شرق که بهمن ماه افتتاح می شود یکی از منابع درآمد به شمار می رود و می توان از آن استفاده کرد.

شهرداری تهران تعهد قانونی خود در خصوص طرح جامع شهر را اعلام کند

مهدی اقراریان رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه مهمترین سند شهر، طرح جامع شهر تهران است، گفت: ما به شدت نسبت به این طرح احساس نگرانی داریم و تقاضای ما این است که شهرداری تعهد قانونی خود را در این خصوص اعلام کند.

وی با بیان اینکه ۷۰ درصد از انتصابات ۶.۱۶ از داخل شهرداری بوده است، یادآور شد: تذکر و سوال من این است که آیا در دوره جدید به ظرفیت درونی توجه خواهد شد یا خیر؟ امیدواریم استفاده از نیروهای داخلی مورد توجه قرار بگیرد.

اقراریان با اعلام اینکه از هشت پهنه تا پایان سال سه پهنه پسماند افتتاح خواهد شد، اظهار کرد: شهر از لحاظ تصویر در حوزه پسماند وضعیت مطلوبی ندارد و مردم دغدغه هایی را در خصوص ایستگاه های میانی مطرح می کنند که تقاضا می شود در این زمینه توضیح داده شود.

نام شنبه‌های امید و افتخار تغییر کند

نرجس سلیمانی عضو کمیسیون نظارت و حقوقی شورا نیز ضمن تقدیر از تلاش شهرداری برای برپایی شنبه های امید و افتخار گفت: هر امیدی ممکن است به دلایلی به افتخار منجر نشود؛ پروژه هایی از جنس مسکن از جنس امید هستند و باید از طرح های دیگر که به فرجام رسیده اند، تفکیک شوند.

وی افزود: با توجه به این موضوع باید شنبه های امید و افتخار به شنبه های امید یا افتخار تبدیل شوند.

تحقق ۴۰ درصدی بودجه سال ۱۴۰۱

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا با اشاره به راه اندازی تورهای زیارتی و سیاحتی برای کارکنان شهرداری گفت: کارمندان رسمی در زمینه حقوق مورد اجحاف قرار گرفتند. اینکه فوق العاده جذب برای ۱۲ هزار کارمند رسمی شهرداری در نظر گرفته شده اتفاق خوبی است، اما سوال این است که چه زمانی تشویقی و فوق العاده جذب محقق خواهد شد؟

وی در خصوص مخازن پسماند موجود در شهر و تغییر شکل و شمایل آنها یادآور شد: پنج هزار مخزن به طور کامل در شهر تعویض شده و درخواست داریم که مخازنی با تفکیک پسماند تر و خشک در محلات نصب شوند و شکل و شمایل دیگری داشته باشد.

مظفر با اشاره به تحقق ۲۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از بودجه خاطرنشان کرد: ۱۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ثبت شده و چهار هزار میلیارد تومان نیز در آستانه ثبت است که میزان بودجه محقق شده، معادل ۴۰ درصد کل بودجه است.

مشکل در تأمین زیرساخت مالی طرح‌های عمرانی شهر

سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به درصد پایین پیشرفت فیزیکی برخی طرح ها گفت: ما در تأمین زیرساخت مالی برخی طرح ها با مشکل روبه رو هستیم.

وی با بیان اینکه متوسط ناوگان فعال هزار و ۹۰۰ دستگاه است، یادآور شد: قرار بود بازسازی سرعت بگیرد و هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بازسازی شود اما تاکنون ۱۲۰ دستگاه بازسازی شده است. ما همچنان در مسیر نزولی در این زمینه هستیم.

تشکری هاشمی با اعلام اینکه در دوره گذشته به مترو توجه نشده است، اظهار کرد: ۱۰ رام قطار غیر فعال است و ۸۵ درصد خط پنج نیاز به اورهال دارد. این موارد از انتظارات ما از شهرداری بوده که این روند پیشرفت را نمی بینیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا با بیان اینکه در زمینه ۶۳۰ دستگاه واگن مترو تهران هنوز اتفاقی نیفتاده است، گفت: شهردار قول داده که سه هزار و ۳۰۰ دستگاه اتوبوس تا پایان سال به شهر اضافه خواهد شد که امیدواریم محقق شود.

وی تأکید کرد: امیدواریم شنبه های ما شاهد امور به ثمر رسیده باشد، چون مردم بارها شاهد افتتاح و کلنگ زنی طرح ها بوده اند. پیشنهاد می شود برای طرح های کلنگ زنی شده روزشمار در نظر گرفته شود.

لزوم تعیین سهم دستگاه‌ها در ساماندهی زباله‌گردی

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورا نیز با اشاره به شکل گیری قرارگاه اجتماعی اظهار کرد: یکی از مسائلی که از منظر اجتماعی جزء مطالبات مردمی است، زباله گردی است؛ آیا قرارگاه اجتماعی سهمی را برای دستگاه های متولی در کاهش متولی مشخص کرده و این سهم به چه میزان است؟

وی با بیان اینکه توجه به پیوست فرهنگی، اجتماعی در طرح ها بسیار کمرنگ است، یادآور شد: انتظار می رفت این پیوست برای کاهش خطرات فرهنگی و اجتماعی لحاظ شود که در برخی طرح ها از جمله مسکن در راستای رعایت عدالت و توجه به قشر ضعیف، این پیوست مورد توجه قرار نگرفته است.

مشکل واحدهای مسکونی حریم راه‌آهن پیگیری شود

حبیب کاشانی خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در راستای وظیفه نظارتی شورا، در ایام تعطیلات نظارت ها ادامه داشت، گفت: من دو بار مناطق یک تا ۲۲ را در این ایام سرکشی کردم و موارد متعددی عنوان شد که بن بست در ساخت و ساز از جمله این مسائل به شمار می رود.

وی افزود: امروز بهترین زمان برای کار در حوزه مسکن است. نزدیک به ۱۳ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی منطقه ۱۷ و ۱۸ و واقع در حریم راه آهن در کمیسیون زیربنایی مطرح شده و مردم گرفتار هستند که تقاضا می شود در زمینه ساخت و ساز در این مناطق، توجه کافی صورت بگیرد.

کاشانی ضمن تقدیر از شهردار منطقه دو تصریح کرد: چند موکب در این منطقه مستقر شده که مردم بتوانند از خدمات استفاده کنند.

توقع مردم ایجاد تحول در شهر است

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورا نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه مخازن شهر تهران در ابتدای دوره ششم وضعیت بسیار نابسامانی داشت، گفت: این وضعیت به ویژه در مناطق جنوبی مطلوب نبود. در دوره جدید توقع مردم این است که تحولی چشمگیر ایجاد شود.

وی اضافه کرد: میانگین پیشرفت فیزیکی حوزه خدمات شهری هشت درصد و در حوزه تملک و امور زیربنایی نیز ۱۱ درصد است.

پیرهادی با بیان اینکه درمان پرسنل باید مورد توجه قرار بگیرد، اظهار کرد: به دلیل کمبود نقدینگی در مراکز طرف قرارداد، تعهدات کاهش یافته که تقاضا داریم شهردار تهران در این زمینه توجه لازم را داشته باشد.

به سمت بهره‌برداری از طرح‌های عمرانی برویم

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورا نیز ضمن تقدیر از تلاش شهردار و معاونین برای اداره شهر تهران خاطرنشان کرد: این اداره شهر به خودی خود یک هنر است و باید از تلاش ها تقدیر کنیم.

وی با بیان اینکه ۳۰۰ هزار پروژه نیمه تمام در کشور داریم که محصول کلنگ زنی دولت های گذشته است، یادآور شد: قرار بر این بود طرح ها با تسهیلات فوق العاده به بخش خصوصی واگذار شود که به دلیل مشکلات موجود انجام نشد. در تهران نیز ده ها پروژه وجود دارد که به مراحل خوبی رسیده اند و باید وقت بگذاریم و این طرح ها را به بهره برداری برسانیم.

امانی تأکید کرد: کلنگ زنی امید ایجاد نمی کند و این بهره برداری است که در مردم امید ایجاد خواهد کرد. تقاضای من این است که به سمت بهره برداری از طرح های نیمه تمام برویم.

وی با بیان اینکه نوسازی شهر تهران بر محور حمل و نقل طرح بسیار بزرگی است، اظهار کرد: ما از شهرداری تشکر می کنیم که در حوادث وارد عمل شدند و کمک کردند اما در درون شهرداری اقشار آسیب پذیری وجود دارند که تقاضا می کنیم مورد توجه قرار بگیرند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه پیوست عدالت در طرح ها باید در اولویت قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: سراهای محلات احساس می کنند که شهرداری اعتمادی به آنها ندارد که باید این اعتماد ایجاد شود.

کلنگ‌زنی طرح‌ها به معنای ایجاد تعهد شهرداری برای مردم است

نایب رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه کلنگ زنی به معنای ایجاد تعهد برای مردم است، گفت: شهردار باید در زمان بندی مشخص پاسخ دهد و ما به جای اینکه تشویق به کلنگ زنی کنیم، مطرح می کنیم که این اتفاقات وعده سر خرمن است.

پرویز سروری با اشاره به تحقق ۴۰ درصدی بودجه در سال جاری یادآور شد: چرا سعی می کنیم امید را از مردم بگیریم؟ شهردار تهران وعده داده و هر هفته یک افتتاح و کلنگ زنی را انجام می دهد و نمی توانیم این موارد را نادیده بگیریم.

وی ادامه داد: بزرگترین پایانه زیرزمینی پس از ۱۴ سال در شنبه های امید و افتخار به بهره برداری رسید. ۱۰۰ کوچه و محله در منطقه ۱۷ اصلاح هندسی شدند که افتخاری برای ما به شمار می رود که شعار دادیم باید فاصله بین شمال و جنوب کاهش پیدا کند.

سروری با بیان اینکه گزارشات شهردار باید دو وجهی باشد، گفت: گزارشات به مردم باید عمومی باشد، اما برای اعضا باید به صورت تخصصی ارائه شود و مراحل انجام کار در طرح ها و اقدامات گزارش داده شود.

تعداد بانوان مدیر در شهرداری افزایش یابد

نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با اشاره به سه سطح تحولی شهر تهران گفت: چطور می توان تحول نرم را ایجاد کرد وقتی که تنها هشت درصد از بودجه به مسائل فرهنگی اختصاص پیدا کرده است؟

وی اضافه کرد: تقاضای من این است که در برنامه چهارم توسعه روح حاکم بر برنامه ها، فرهنگی و اجتماعی باشد و از طرفی دیگر نقش بانوان در برنامه های شهروندی و شهرداری باید مورد توجه قرار بگیرد.

معدنی پور با بیان اینکه هنوز نمی توان به تعداد مدیران بانو در شهرداری بسنده کرد، گفت: باید از بانوان توانمند در جایگاه های ارشد مدیریتی بهره گرفت و تقاضای ما این است که شهردار تهران این مسئله را در نظر داشته باشد.

وی ادامه داد: باید اعلام شود که چه تلاش هایی در یک سال گذشته انجام شده تا بتوان عقب ماندگی ها را جبران کرد؛ چراکه این عقب ماندگی ها از سال های قبل باقی مانده بود که باید جبران می شد.

تیم پیمانکاری تونل شهید متوسلیان تقویت شود

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه با اشاره به وضعیت تونل شهید متوسلیان اظهار کرد: جلسات متعددی در این خصوص برگزار شد و بررسی های لازم صورت گرفت؛ این پروژه بسیار فنی، دقیق و عظیم است که به کاری ویژه در دو طبقه و ۹ کیلومتر نیاز دارد.

وی افزود: مشاورین داخلی که اقدامی به این شکل انجام داده باشند، نداریم و شرکتی که اعلام آمادگی کرده سوابق مبهمی دارد و سابقه اقدامی به این شکل ندارد. طرح مورد نظر باید سه تا پنج سال اجرایی شود و اگر تیم شهرداری تقویت نشود و پیمانکاری خوب انتخاب نشود، ۱۰ تا ۲۰ سال به طول خواهد انجامید؛ لذا پیشنهاد می کنم تیم پیمانکاری تقویت شود.

انتقال نمایشگاه به شهر آفتاب در هیئت دولت پیگیری شود

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورا نیز با تأکید بر استفاده از ظرفیت بانوان توانمند در جایگاه های مدیریتی شهرداری گفت: بانوان در طول این یک سال نشان دادند که هرجا حضور داشته باشند، منشأ خیر و برکت خواهند بود.

وی با تأکید بر انتقال نمایشگاه به مجموعه شهر آفتاب تصریح کرد: تقاضا می کنم شهردار تهران این موضوع را در هیئت دولت با جدیت پیگیری کند و انتقال نمایشگاه انجام شود، چرا که شهر آفتاب ظرفیتی ویژه برای شهرداری به شمار می رود.

علیرضا نادعلی سخنگوی شورا نیز با اشاره به تکیه بر مسائل فرهنگی و اجتماعی در طرح های سخت افزاری شهر خاطرنشان کرد: با عقب ماندگی هایی که در این حوزه داشتیم، انتخاب آقای زاکانی به عنوان شهردار را با این پیش فرض انجام دادیم.

وی افزود: درخواست من این است که جلسه ای برگزار کنیم و گزارشی مفصل در خصوص اقدامات انجام شده در سازمان رفاه شهرداری ارائه شود.

انتهای پیام/

۱۵ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۳
کد خبر: 25854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =