از راه‌اندازی خانه‌های ایثار و جهاد در سراهای محلات تا ضرورت تناسب فضای دفاع مقدس با معماری ایرانی-اسلامی

اعضای شورای اسلامی شهر تهران در نود و یکمین جلسه شورا در واکنش به گزارش رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، پیشنهادات و پرسش‌های خود را مطرح کردند.

به گزارش خبرنگار شهر، نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در نود و یکمین جلسه شورا در واکنش به ارائه گزارش رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس با تأکید بر اینکه خانه های ایثار و جهاد در تمام سراهای محلات ایجاد شود، اظهار کرد: این خانه ها در زمانی وجود داشت و مدتی ایجاد آن کمرنگ شد که تقاضا داریم شهرداری نسبت به راه اندازی مجدد این خانه ها اقدام کند.

زهرا شمس احسان رئیس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه نقش بانوان در دفاع مقدس و راه اندازی موزه ها باید مورد توجه قرار بگیرد، خاطرنشان کرد: با توجه به تقارن بازگشایی مدارس با هفته دفاع مقدس، پیش بینی برنامه هایی برای نسل جدید و همراه کردن دانش آموزان با دفاع مقدس مورد اهمیت است.

وی ادامه داد: انتظار می رود که نقش خانواده در پیروزی رزمندگان، باز تولید فرهنگ ایثار و استفاده از ظرفیت رسانه ای مورد توجه قرار بگیرد و تولید آثار موسیقی، روایات ادبی فاخر و فیلم های ارزشمند مدنظر باشد.

علی اصغر قائمی عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه یکی از نقاط حادثه خیز دفاع مقدس محدوده شهرک ولیعصر است، گفت: شرکتی در حوزه توسعه فضاهای فرهنگی در زمان آقای قالیباف مکلف شد که یادمان مسجد ولیعصر در این شهرک ساخته شود که هنوز به اتمام نرسیده است و تقاضا می شود که جزء برنامه ها قرار بگیرد.

پرویز سروری نایب رئیس شورا نیز با تأکید بر اینکه یکی از مهمترین موضوعات ترویج فرهنگ ایثار و شهادت است، اظهار کرد: اصلی ترین مرکز ترویج این فرهنگ، آموزش و پرورش است. اگر بخواهیم تزکیه را ترویج کنیم خاطرات شهدا را باید در اختیار نسل جدید قرار دهیم؛ لذا باید همکاری بین بنیاد و آموزش و پرورش جدی تر از قبل باشد تا به اهداف موردنظر برسیم.

مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه می توانیم هر ماه از والدین یک شهید در صحن شورا تقدیر شود، تصریح کرد: نسل سوم و چهارم باید با روش های نوین، با فرهنگ دفاع مقدس آشنا شوند که می توان با تولید انیمیشن و بازی های جدید که فراخور ذائقه های مختلف باشد، به اهداف مورد نظر در این حوزه رسید. می توان با بیانی جدید افرادی جدید را به سمت دفاع مقدس جذب کرد.

مهدی عباسی رئیس کمیسیون شهرسازی شورا در ادامه این جلسه گفت: آنچه که در شأن خودروی شهدای هسته ای است، در باغ موزه دفاع مقدس رعایت نشده و تقاضا می کنیم در خصوص این موضوع تدبیری اندیشیده شود و نگهداری آن کیفیت بهتری داشته باشد. همچنین باید هارمونی فضای دفاع مقدس با معماری ایرانی-اسلامی رعایت شود.

وی تأکید کرد: باید به فکر راه اندازی جامعه مبلغان دفاع مقدس بود؛ چراکه این افراد می توانند بخش اعظمی از انتقال تجربیات و خاطرات دفاع مقدس را به نسل جدید انجام دهند. محتوای زیادی در این خصوص تولید شده اما بارگذاری آن در فضای مجازی با میزان تولید، همخوانی ندارد.

عباسی با بیان اینکه تولید محتواهای کوچک مقیاس را می توان در دستور کار قرار داد، یادآور شد: تولید هدایا و نمادهای مناسبتی و شخصیتی از دیگر اقداماتی است که می توان انجام داد و دست به دست بین جوانان و خانواده ها بچرخد و به عنوان یک سند ماندگار در منازل قرار بگیرد.

سوده نجفی عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر تهران نیز با بیان اینکه شهدای ناجا گمنام و مظلوم هستند، گفت: تقاضای من این است که شهدای ناجا به طور ویژه دیده شوند.

سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس در پاسخ به سوالات و پیشنهادات اعضای شورا تأکید کرد: فرهنگ سازی در خصوص دفاع مقدس باید از مهدهای کودک آغاز شود و به مدارس برسد.

وی با بیان اینکه تأثیر زنان در دفاع مقدس در حد و اندازه مردان است، اظهار کرد: دفاع مقدس مردانه دیده شده و اقداماتی در این زمینه در حال انجام است که تأثیر زنان در این عرصه به مردم منتقل شود.

کارگر در ادامه یادآور شد: در حوزه واقعیت های مجازی و افزوده وارد شدیم که البته مرتب ارتقاء و پیشرفت دارد و امیدواریم بتوانیم خدمات خوبی را در این زمینه ارائه دهیم. در خصوص بخش موزه تهران نیز از نظرات و پیشنهادات اعضای شورا استفاده خواهیم کرد.

انتهای پیام/

۲۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 26040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =