۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 2712

گزارش میدانی «شهر» از وضعیت ایمن سازی ساختمان آلومینیوم

۴۰۰ کسبه در انتظار یاری بنیاد مستضعفان

ساختمان ۵۶ ساله آلومینیوم در خیابان جمهوری یکی از ساختمانهای ناایمن شهر تهران است که هر آن احتمال بروز حادثه ای در آن وجود دارد
۴۰۰ کسبه در انتظار یاری بنیاد مستضعفان

شهر: ساختمان آلومینیوم در خیابان جمهوری نرسیده به پل حافظ، یکی از قدیمی ترین مراکز تجاری شهر تهران است که با ۱۳ طبقه و حدود ۶۰۰ واحد در سال ۱۳۴۳ به بهره برداری رسید. پس از حوادث تلخ و آتش سوزی در ساختمان هایی مانند پلاسکو و کلینیک سینا اطهر در تهران لزوم ایمن سازی ساختمانها و توجه بیشتر به اخطارهای سازمان آتش نشانی این روزها بیشتر مورد توجه قرار گرفته است که ساختمان قدیمی آلومینیوم را می توان در زمره این ساختمان ها قرار داد.

به گزارش شهر هفته گذشته نصرالله آبادیان، شهردار منطقه ۱۱ از آغاز ایمن سازی ساختمان آلومینیوم پس از رفع مشکلات حقوقی آن خبر داد و از انجام نشدن بحث های مهمی از جمله سیستم اعلام و اطفای حریق و تعویض سیستم برق برای ایمن سازی این ساختمان گفت. به گفته آبادیان ۱۲ ساختمان دیگر نیز در منطقه ۱۱ شناسایی شدند که نیاز به ایمن سازی دارند.

همچنین پیش از این محمد سالاری، رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران یکی از اولویت‌های جدی شورای پنجم را ایمن سازی ساختمان ها در راستای شهرسازی دانسته و گفته بود که ساختمان آلومینیوم در ابتدا وضعیتی بدتر از پلاسکو داشت که با دخالت دادستانی مالکان و کسبه مجاب شدند نسبت به ایمن سازی آن اقدام کنند و بر همین اساس تجهیز ساختمان به سیستم اعلام و اطفاء حریق در دستور کار قرار گرفت.

او با بیان اینکه ساختمان آلومینیوم ۱۲ جبهه نمایی دارد و از ساختمانهای قدیمی پایتخت محسوب می شود، بیان کرد: بهسازی و مرمت باید مطابق همان نماهای قدیمی انجام و از زوائد بصری جلوگیری شود.

تعهد بنیاد مستضعفان نسبت به ایمن سازی شبکه برق

علی اصغر طاهری شهردار ناحیه ۱ منطقه ۱۱ درگفتگو با شهر درباره ایمن سازی ساختمان آلومینیوم می گوید: ایمن سازی این ساختمان در حال انجام است. ایمن سازی نمای ساختمان تا حدود ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تا یک الی دو ماه  دیگر  به اتمام می‌رسد. همچنین درباره مسدود شدن راه های ساختمان آلومینیوم بر اساس رای کمیسیون ماده ۱۰۰ که البته این رای تنها برای دو طبقه صادر شده بود اما  در ۱۰ طبقه، مشکل مسیرهای مسدود شده و کاربری هایی که در راهروها تغییر داده شده بود رفع شد و حتی در برخی از راهروها اتاقکهای چوبی ساخته شده  و وسایل و اجناس راهروها جمع آوری و همه مسیر ها باز شد.
 طاهری ادامه می دهد: بخش دیگر  کار ایمن سازی مربوط به آسانسور بود که آسانسورها مجدداً نصب و تاییدیه های آن اخذ شد. علاوه براین تعویض و تعمیر لوله کشی های آب نیز در حال انجام است تا از این لحاظ نیز ایمن سازی صورت گیرد.
او با بیان اینکه در ایمن سازی ساختمان آلومینیوم هم ذینفعان و کسبه توسط شورای ساختمان مشارکت می‌کنند و هم بنیاد مستضعفان به عنوان مالک ساختمان تعهد داده که یکسری اقدامات را انجام دهد، می گوید: بر همین اساس اعلام و اطفاء حریق و ایمن سازی شبکه برق بر اساس تقسیم بندی انجام شده بر عهده مالک است البته بخشی از این کار نیز با کمک ذینفعان انجام می شود.
 طاهری با بیان اینکه بخش اعظم کارهای انجام شده در ایمن سازی ساختمان آلومینیوم مربوط به تعهدات ذینفعان است و بنیاد مستضعفان و جانبازان باید بخش‌های باقیمانده را انجام دهد، افزود: مسئولان بنیاد در این باره یک بار از ساختمان بازدید کرده و حتی شرکت‌هایی را معرفی کردند و قراردادهای نیز منعقد شده ولی به نظر می رسد اجرایی نشدن ایمن سازی، به افزایش و ثبات نداشتن قیمت ها و شیوع بیماری کرونا مربوط باشد.

شهردار ناحیه ۱ منطقه ۱۱ با بیان اینکه هزینه اولیه ایمن‌سازی این ساختمان سال گذشته در بازدید اعضای شورای شهر تهران و گزارش شورای ساختمان حدود ۱۵ یا ۱۶ میلیارد تومان برآورد شده بود، می گوید: با توجه به تغییرات قیمتی که اتفاق افتاده،  ایمن سازی ساختمان در حال حاضر از برآورد های اولیه در سال گذشته بسیار  بالاتر خواهد بود.
 به گفته طاهری اگر بنیاد مستضعفان عملیات اجرایی ایمن سازی را بزودی آغاز کند، طبق زمانبندی تا پایان امسال این عملیات و ایمن سازی به اتمام خواهد رسید.

انتظار کسبه از بنیاد مستضعفان برای یاری رساندن در ایمن سازی

قبل از ورود به طبقات یکی از کسبه ها در طبقه همکف به خبرنگار شهر می گوید: از همه مغازه داران ساختمان مبلغ سه میلیون تومان برای ایمن سازی ساختمان دریافت کردند ولی بنیاد مستضعفان به عنوان مالک هنوز اقدامی در این باره انجام نداده است.
در ورود به مجموعه، یکی از اعضای شورای ساختمان درباره روند ایمن سازی آن می گوید: در سال ۱۳۸۰ مجموعه ساختمان های بزرگ در اختیار بنیاد مستضعفان قرار گرفت و مدیریت آن به هیأت مدیره و شوراهای ساختمانی واگذار شد. البته بنیاد به عنوان مالک موظف است بخشی از امور ایمن سازی را انجام دهد.
 او با اشاره به اینکه ایمن سازی بخش های مختلفی مانند آسانسور، نمای ساختمان و بازسازی سیستم برق در ابتدا بر عهده مالک بود اما طبق توافقی که در سال‌های بعد انجام شد، هزینه ایمن سازی بین مالک و کسبه تقسیم شد.
او ادامه می دهد: در سال ۱۳۸۲ به هیات مدیره و رئیس بنیاد پیشنهادی دادیم درباره اینکه ترانس های برق به کار گرفته شده در ساختمانهایی مثل پلاسکو و  آلومینیوم متعلق به سالها قبل است و این ترانسها برای دفاتر اداری تجاری ایجاد شدند نه خدماتی، بنابراین برای این گونه کارها کشش لازم را ندارند و باید تعویض شوند. بر همین اساس در سال ۱۳۸۳ با توافقات انجام شده با اداره برق، پست قبلی برق  بازسازی و در عرض دو سال و نیم همه کابل ها عوض شد و به همه واحدها کنتور خصوصی داده شد.
این عضو شورای ساختمان آلومینیوم اضافه می کند: البته امروز این کابل کشی ها مورد تایید نیست و بر همین اساس پیشنهاد کردیم؛ کابل های فشار قوی بیاوریم و مسیرهای برق را کوتاه کنیم و یک سری تعمیرات جزئی در این زمینه نیاز است. ایمن سازی نمای ساختمان تا حدود ۸۰ درصد انجام شده است.
 به گفته این عضو شورای ساختمان آلومینیوم، ساختمان ۴۰۰ واحد فعال دارد و طبقه ۱۲ و ۱۳ آن در حال حاضر  در اختیار بنیاد مستضعفان است.

یا دلار ثابت شود یا ساختمان منفجر

مردی میانسال که در حال تعمیر ساعت است از رسیدگی نشدن به وضعیت ایمن سازی ساختمان گلایه می کند و می گوید: نصب سیستم اعلام و اطفاء حریق را باید بنیاد مستضعفان انجام دهد. در واقع  دو بخش کار توسط کسبه و شورای ساختمان باید انجام شود یکی نمای ساختمان است و دیگری ابنیه که بعد از نما، عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود که در آن همه سرویس های بهداشتی بازسازی و استانداردسازی می‌شود.
 او افزود: از تعهدات مربوط به بنیاد مستضعفان، سیستم برق و کابل کشی است که بخش زیادی از کار در سال های گذشته توسط کسبه انجام شده و یکسری اقدامات جزئی باقی مانده که باید توسط بنیاد انجام شود. مثلا تابلوی مشاعات باید تعویض شود.حتی پیشنهاد این کار به بنیاد ارائه شده و منتظر تاییدیه آنها هستیم. البته به دلیل افزایش هر روزه قیمت دلار این اقدامات توسط بنیاد متوقف مانده که در این صورت یا باید صبر کنیم دلار ثبات قیمت پیدا کند و یا باید منتظر انفجار ساختمان باشیم. دولت و بنیاد باید کمک کنند تا فاجعه ای مانند دیگر ساختمان‌ها در اینجا رخ ندهد.
   پیرمردی در طبقه چهارم درباره ساختمان آلومینیوم گفت: این ساختمان در سال ۱۳۳۸ کلنگ خورد و در سال ۱۳۴۳ تاسیس شد با وجود عمر زیاد ولی فونداسیون اینجا بسیار محکم است. او ادامه داد: سازمان آتش نشانی یکی دوبار پس از حادثه پلاسکو به این ساختمان اخطار داده البته آنها نمی دانستند که سیم کشی اینجا عوض شده است. هرچند که روی هم قرار گرفتن کابل ها نیز ممکن است خطرناک باشد. همچنین دو کابل ۲۰ کیلو وات توسط اداره برق به پست برق ساختمان اضافه شد تا فشار آن کمتر شود. او در پاسخ به سوالی درباره وظایف بنیاد به عنوان مالک مجموعه، گفت: بنیاد آسانسور را تعویض و استاندارد سازی کرده و پس از آن باید سیستم برق و اعلام اطفای حریق را انجام دهد. 
جوانی حدودا ۳۰ ساله در طبقه دوم ساختمان به شهر گفت: برای ایمن سازی ساختمان از بعضی از کسبه سه میلیون و بعضی دیگر تا ۱۰ میلیون تومان پول گرفتند البته بنیاد باید حداقل نصف هزینه ها را بپردازد.
 مردی ۶۵ ساله در مغازه تعمیرات ریش تراش که از وضعیت ساختمان ناراضی به نظر می‌رسید گفت:  از سال ۱۳۶۱ در این ساختمان هستم. بنیاد مستضعفان از ابتدا دنبال تخریب این ساختمان بوده به همین دلیل اصلا به آن رسیدگی نشده است. این ساختمان ژنراتور برق داشت الان خبری از آن ژنراتورها نیست سیستم گرمایشی داشت که الان تخریب شده و وجود ندارد. بنیاد برای اینکه کار ایمن سازی را انجام ندهد در ابتدا پس از درخواست کسبه گفت اگر بخواهیم درست کنیم باید برای دو سال مجموعه را تخلیه کنید. پیشرفتی در ایمن سازی دیده نمی شود فقط یک سری وسایل از راه پله ها برداشته شد. اگر آتش سوزی شود راه فراری وجود ندارد.
او اضافه کرد: به جز کارهای ایمن سازی، مشکلات دیگری هم وجود دارد. مثلا پارکینگ ساختمان ساعت ۵ عصر تعطیل می‌شود و مجبوریم ماشین را از ساعت ۵ به بعد در کوچه های اطراف پارک کنیم. ساختمان نیاز به یک نمازخانه نیز دارد.

خبرنگار: علی سی پی

۱ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۷
کد خبر: 2712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =