تحقق بالغ بر ۷۴ درصدی بودجه در ۶ماهه نخست سال/ گزارش درآمد شهرداری نشان می‌دهد که اوضاع امیدبخش است/ عملکرد موفق اداره درآمدهای مالی

در نود و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، حساب‌های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ماه‌های تیر، مرداد و شهریور سال ۱۴۰۱ مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار شهر، ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در نود و نهمین جلسه شورا و در جریان بررسی حساب های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ماه های تیر، مرداد و شهریور سال ۱۴۰۱ اظهار کرد: از مبلغ ۳۸ هزار و ۳۴۶ میلیارد تومان مصوب شده در ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۱ که ۷۶ درصد ترکیب بودجه است، هشت هزار و ۸۳ میلیارد تومان به میزان ۱۶ درصد را مبالغ حاصل از تملک دارایی سرمایه ای و سه هزار و ۹۴۰ میلیارد تومان به میزان هشت درصد از منابع مالی شهرداری تهران را منابع حاصل از تملک مالی سرمایه ای تشکیل می دهد.

وی با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۲۶۳ میلیارد تومان توسط شهرداری به میزان ۳۹ درصد از درآمدهای مصوب وصول شده است، خاطرنشان کرد: شهرداری در بخش منابع حاصل از واگذاری املاک ۲۳۷ میلیارد تومان به میزان سه درصد از اعتبارات سال را وصول کرده است.

امانی همچنین تصریح کرد: شهرداری اقدام بزرگی انجام داده و سه هزار و ۲۴۳ میلیارد تومان را در ۶ ماه ابتدایی سال در بخش تملک سرمایه ای مالی از محل اوراق مشارکت وصول کرده که ۸۲ درصد از رقم کل سال است. در مجموع از ۵۰ هزار و ۳۷۰ میلیارد تومان، شهرداری تهران با ۱۸ هزار و ۷۴۵ میلیارد تومان معادل ۳۷ درصد از بودجه را وصول کرده است.

وی با بیان اینکه در ۶ ماه ابتدایی سال، کسری بودجه شهرداری تهران در سه فصل درآمدی ۶ هزار و ۴۳۴ میلیارد تومان است، خاطرنشان کرد: دو هزار و ۸۳ میلیارد تومان در فروردین و اردیبهشت ماه وصول شده، در خرداد ماه به سه هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسیده و در مردادماه به پنج هزار و ۷۷۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کرده که علت آن خرید اوراق مشارکت بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: شهرداری در بخش مالیات بر ارزش افزوده چهار هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان را وصول کرده که بیش از آنچه پیش بینی شده بود، حاصل شده است. شهرداری از محل عوارض قطع اشجار باید ۱۵۰ میلیارد تومان درآمد کسب می کرد که بیش از این حاصل شده است.

وی ادامه داد: سه هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان نیز از محل عدم تأمین پارکینگ حاصل شده که بیش از رقم مصوب بوده است.

امانی با بیان اینکه ۴۴ هزار و ۱۵۲ میلیارد تومان در بخش هزینه ای ابلاغ شد، تصریح کرد: از سرجمع بودجه ۱۰ درصد بلوکه شده که تذکر لازم داده شده است. تخصیص اعتبار ۱۹ هزار و ۳۸۹ میلیارد تومان بوده که عملکرد هزینه ای شهرداری از این میزان پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان معادل ۲۹ درصد اعتبار است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در مجموع ۴۸ هزار میلیارد تومان در بخش هزینه نقدی و غیر نقدی ابلاغ و ۲۳ هزار میلیارد تومان تخصیص داده شده که میزان تحقق نسبت به تخصیص ۲۶ درصد است. عملکرد شهرداری در کسب درآمد پایدار، ۶ هزار و ۵۲۵ میلیارد تومان معادل ۲۹ درصد پیش بینی شده را به ۳۴ درصد رسانده است.

پیش‌بینی تحقق ۱۱ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده

حبیب کاشانی خزانه دار شورا نیز در ادامه این جلسه گفت: ممکن است با توجه به پیش بینی های صورت گرفته، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان از محل مالیات بر ارزش افزوده تا پایان سال درآمد حاصل شود.

وی با بیان اینکه نیازهای مناطق و سازمان ها در کمیته تخصیص ارائه می شود، اظهار کرد: تخصیص بودجه بر اساس اعتبارات موجود بین شهرداری های مناطق و معاونت ها صورت می گیرد.

عملکرد موفق اداره درآمدهای مالی شهرداری تهران

رئیس شورای اسلامی شهر تهران در ادامه جلسه تأکید کرد: بیشتر وصول درآمد در بودجه معمولاً در نیمه دوم سال اتفاق می افتد و وصول درآمد جبران می شود. اداره درآمدهای مالی فعال بوده و عملکرد خوبی داشته و توانسته درآمدها را وصول کند.

سید احمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران یادآور شد: در ماه های اول سال رونق درآمد آنچنان که باید اتفاق نمی افتد اما تلاش شهرداران مناطق در طول این چند ماه مؤثر بوده و بخشی از بودجه محقق شده است. حمله سایبری به سامانه های شهرداری و پس از آن اغتشاشات موجب شد که درآمد مورد نظر کسب نشود. در ۶ ماه ابتدایی سال ۷۴ درصد از درآمدی که برای شهرداری پیش بینی کرده بودیم محقق شده است.

افزایش عملکرد درآمدی شهرداری در ۶ ماه نخست نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورا نیز گفت: اگر تنها از یک زاویه به عملکرد درآمدی شهرداری نگاه نکنیم می بینیم که این عملکرد نکات خوبی هم داشته، نظیر اینکه شهرداری برای پرداخت حقوق ملک نفروخته، یا اینکه عملکرد درآمدی شهرداری در ۶ ماه نخست ۱۰ درصد نسبت به مدت زمان مشابه سال قبل افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه برای تحلیل داده ها باید از زوایای مختلف به موضوع نگاه کنیم، تصریح کرد: جا دارد شورا برای تحلیل داده همانطور که ایرادات را می‌گوید مواردی را که نسبت به گذشته و عملکرد موجود قابل تقدیر و تحسین هست را ذکر کند.

صادقی در ادامه یادآور شد: اگر این عملکرد نسبت به سال ۱۴۰۰ و ۶ ماه نخست سال قبل را مقایسه کنیم می بینیم شهرداری ۱۰ درصد درآمد بیشتر کسب کرده است. به طوری که در سال جاری شهرداری ۱۸ هزار میلیارد تومان توانسته در شش ماه نخست درآمد کسب کند که بالغ بر ۴۰ درصد بودجه می شود و این در حالی است که در سال قبل و در مدت مشابه ما ۱۷ هزار میلیارد تومان درآمد داشتیم که بالغ بر ۳۰ درصد بودجه بوده است، یعنی شهرداری در مقایسه مدت مشابه با سال قبل ۱۰ درصد افزایش عملکرد درآمدی داشته است.

رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: اگر نسبت به بودجه ۵۰ هزار میلیارد تومانی نیز نگاه کنیم در ۶ ماه اول می بایست ۲۵ هزار میلیارد تومان کسب می شده که ۱۸ هزار میلیارد تومان یعنی بالغ بر ۷۴ درصد کسب شده است؛ لذا نکته این است که می توانیم با این عینک هم به تحلیل بودجه نگاه کنیم.

صادقی خاطرنشان کرد: این عملکرد بودجه ای نشان می دهد شهرداری برای پرداخت حقوق ملک نفروخته چون که واگذاری درآمدهای سرمایه ای کمتر از ۳ درصد بوده و این عدم توفیق هم نیست چرا که املاک شهرداری به عنوان دارایی های شهر است و می تواند برای پروژه های بزرگ که در آینده ای نزدیک شروع خواهد شد و فایده اش برای شهر و شهروندان است، به کار آید.

وضعیت تحقق بودجه امیدبخش است

جعفر بندی شربیانی عضو هیات رئیسه شورا نیز با اعلام اینکه گزارش درآمد نشان می دهد که اوضاع امید بخش است، تصریح کرد: از شهرداری تهران تقدیر می کنیم، چرا که بر اساس مؤلفه های تعیین شده، عملکرد خوبی داشتند، اما جذب اعتبار برای پروژه ها ضعیف است و باید برنامه شفاف، مشخص و بر اساس زمان بندی در این زمینه ارائه شود.

وی افزود: شورا دست شهرداری را در حوزه ساخت و ساز و شهرسازی باز گذاشته و انتظار ما این است که شهرداری درآمدهای این بخش را بیش از پیش محقق کند. این اقدام می تواند نقطه قوت این دوره از مدیریت شهری باشد. همچنین انتظار ما این است که درآمد غیرنقد نیز ساماندهی شود.

شربیانی تأکید کرد: برای اینکه در دوره های آینده قضاوت نشویم، باید نظام بدهی ها نیز در کنار تحلیل درآمدها مشخص شود و فرآیندها برای افکار عمومی روشن باشد.

میثم مظفر با بیان اینکه ۷۰ درصد از بودجه صرف حقوق و نگهداشت می شود، خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد نیز به پروژه ها و زیرساخت های عمرانی اختصاص پیدا می کند. تحقق درآمد به میزان ۷۴ درصد در طول ۶ ماه قابل قبول است، اما نگرانی من در خصوص تملک دارایی سرمایه ای است و پیشرفت فیزیکی طرح ها نیاز به تقویت دارد.

گفتنی است حساب های درآمد و هزینه شهرداری تهران در ماه های تیر، مرداد و شهریور سال ۱۴۰۱ با حداکثر آراء موافق به تصویب شورای اسلامی شهر تهران رسید.

انتهای پیام/

۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
کد خبر: 27540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 13 =