سراهای محله باید پیشانی کار فرهنگی و اجتماعی شهرداری باشند

دومین جلسه ستاد مدیریت محلات شهر تهران صبح امروز به ریاست علیرضا زاکانی و با حضور اعضای این ستاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، دومین جلسه ستاد مدیریت محلات شهر تهران صبح امروز - پنجشنبه ۵ آبان ۱۴۰۱- با حضور اعضای این ستاد و به ریاست شهردار تهران برگزار شد.

علیرضا زاکانی شهردار تهران در این جلسه با بیان اینکه ابر پروژه این دوره از مدیریت شهری در تحول نرم، مشارکت در ساخت یک الگو توسط مردم بر محور نخبگان است؛ اظهار کرد: مهمترین رکن این ویژگی مشارکت پذیری ناظر به نظام محلات ما است و این پروژه، پروژه اساسی ما خواهد بود که برای آن ظرفیت هایی وجود دارد.

وی افزود: یکی از این ظرفیت ها نظام نامه محلات است و ما مکلف شدیم ساماندهی محلات را انجام دهیم. قبلا این کار توسط شورایاری ها انجام می شد که آنها یک ظرفیتی را ایجاد می کردند. این نظام نامه متصدیانی از جمله سازمان تبلیغات، امور مساجد، بسیج و ... دارد و نیازمند یک دبیر است.

سراهای محله را محل درآمد نمی دانیم 

زاکانی با اشاره به اینکه سراهای محله باید پیشانی کار فرهنگی و اجتماعی شهرداری باشند، تاکید کرد: اگر این مسأله را از آب و گل در بیاوریم می توان شهر را تحویل مردم داد. ضمن اینکه ما سراهای محله را محل درآمد نمی دانیم و باید جوهره جهادی در آن حاکم شود چرا که این سراها سرپنجه های معاونت فرهنگی و اجتماعی و سازمان فرهنگی و هنری شهرداری است.

به گزارش شهر، علاوه بر این، شیوه انتخاب مدیر محله، موضوع خانه های تخصصی که ۱۲ خانه را شامل می شود از جمله خانه سلامت، خانه ایمنی و خانه قرآن‌ و عترت، ساماندهی کانون های جهادی درخصوص خانه های تخصصی، رفع مشکلات سراهای محلات، ضرورت استفاده حداکثری از نظرات شورایاران سابق در بحث محلات از دیگر محورهای مورد اشاره شهردار تهران در این جلسه بود.

نظام‌نامه مشارکت محله ای باید اصلاح شود

گفتنی است، محمد امین توکلی زاده معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران در این جلسه گفت: هرچند در یک سال گذشته از همه ظرفیت های سرای محلات و ستاد راهبری محلات استفاده کردیم اما به صورت ساختاری این کار انجام نشد و نظام‌نامه مشارکت محله ای شهروندان در مدیریت شهری باید اصلاح شود و محلات بر اساس یک ساختار جدید فعالیت کنند و تشکیل یک قرارگاه در این حوزه با حضور بخش هایی از جمله هلال احمر، مساجد، مدارس، بسیج و سایر بخش ها که ما به ازای محلی و توان گفتگو دارند و مرتبط با حوزه مشارکت مردمی هستند باید انجام شود.

در سالیان اخیر شبکه سازی مردمی پایدار مغفول مانده است

در ادامه علیرضا جاوید معاون هماهنگی امور مناطق شهرداری تهران نیز بیان کرد: در حوزه فرایند اجتماعی، در سالیان اخیر از شبکه سازی مردمی پایدار غفلت شد و این شبکه سازی در تهران اولویت دارد؛ در واقع مساله پیوند محله و عناصر فعال در محلات برای هم افزا کردن عملکردها مورد غفلت‌ واقع شده است.

به گفته جاوید؛ سرای محله باید ضمن انجام کارکرد ظاهری خود، بتواند کانونی برای پیوند هم افزای تمام اجزای موثر اجتماعی آن محله باشد و در ‌کنار آن باید یک جریان رقابت حول محور خدمت ایجاد کنیم تا این چشمه جوشان در محلات با تاثیر بیشتری ظهور و بروز پیدا کند.

شهرداری بدون مشارکت مردم نمی تواند کارها را پیش ببرد

همچنین حسین کاشانی پور مشاور معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران هم در این جلسه عنوان کرد: خدمتگزاری و فرهنگ سازی اگر با هم ممزوج شوند مشارکت مردمی و مردمی سازی امور انجام می شود.  شهرداری بدون مشارکت مردم نمی تواند کارها را پیش ببرد.

انتهای پیام/

۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
کد خبر: 27727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =