هم‌افزایی دانشگاهیان با مدیریت شهری به منظور تحلیل سیستم‌ها در حوزه محیط زیست

یک استاد دانشگاه تهران گفت: زمینه‌های زیست محیطی که معمولا در شهرها با آن سر و کار داریم سیستم‌های درهم تنیده‌ای است که حل مشکل آن به راحتی امکان‌پذیر نیست و به مشارکت مردم و سرمایه اجتماعی نیاز است.

به گزارش خبرنگار شهر بابک امیدوار با بیان اینکه دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران در سال ۷۲ افتتاح شد و در حال حاضر در این دانشکده ۵۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری مشغول به تحصیلات تکمیلی هستند، گفت:  بیش از ۴۰ استاد در تخصص های مختلف در این دانشکده در حال فعالیت هستند و رشته هایی نیز وجود دارد که به طور کامل در راستای کمک به این مجموعه (پردازش تخصصی پسماند MRF) و مجموعه های مشابه است.

وی در تشریح رشته های موجود تحصیلی در دانشکده محیط زیست افزود: رشته مهندسی محیط زیست دارای ۶ گرایش منابع آب، مهندسی محیط زیست منابع آب ، آب و فاضلاب ، پسماند و مواد زاید جامد، آلودگی هوا و آلودگی خاک و سواحل است.

امیدوار ادامه داد: این رشته ها در زمینه دکتری و ارشد دانشجو می پذیرد و پروژه هایی که در ادوار مختلف انجام شده در راستای محیط زیست و حفظ آن بوده است. ما فارغ التحصیلانی را نیز داشتیم که در بخش پسماند در حال فعالیت هستند.

این استاد دانشکده محیط زیست با تاکید بر اینکه رشته دیگری در بخش انرژی و محیط زیست  است که با پسماند ارتباط نزدیک دارد و در بخش دکتری و ارشد در حال پذیرش دانشجو در آن هستیم، گفت: رشته دیگر مربوط به علوم محیط زیست است و قسمت مهمی از مدیریت شهری مربوط به جنبه های مدیریت مشارکت اجتماعی است. 

امیدوار ادامه داد: زمینه هایی که معمولا در شهرها با آن سر و کار  داریم سیستم های در هم تنیده ای است که حل مشکل آن به راحتی امکان پذیر نیست و به مشارکت مردم و سرمایه اجتماعی نیاز است.

وی با بیان اینکه ما در دیگر فعالیت های علمی خود گروه آموزشی داریم که در رشته برنامه ریزی و مدیریت محیط زیست در حال پرورش دانشجو است، گفت: در رابطه با مسایل مرتبط با ایمنی و محیط زیست  (HSE ) فعال و در حال آموزش دانشجویان هستیم.

امیدوار افزود: در دوره کارشناسی ارشد و دکتری رشته مدیریت سوانح را داریم، زیرا یکی از مباحث غافل مانده پسماند و مدیریت نخاله هایی است که پس از سوانح باقی می‌مانند زیرا برخی از آنها آنقدر حجیم است که برای آن باید برنامه ریزی کنیم.

وی در تشریح امکانات مرکز تخصصی پردازش پسماند تهران گفت: یکی از امکان های مهم این مجموعه پردازش آوارهایی ساختمانی پس از سیل و زلزله است که برای استفاده مجدد می توان کار پردازش آن را انجام داد.

امیدوار ادامه داد: ما در دانشکده محیط زیست شاهد پایان نامه هایی بودیم  که در زمینه جایابی، چیدمان و تجهیزات مورد نیاز کارهای لازم در آنها انجام شده است.

وی با تاکید بر اینکه ما در حال حاضر به دنبال تاب آوری شهرها هستیم و مساله استفاده از زیر ساخت های سبز ابی برای تاب آوری می تواند موثر باشد، افزود: در تصمیم گیری برای جوامع در هم تنیده یکی از نکات،  اجماع بین ذی نفعان مختلف است. این گونه مباحث را می توان با بررسی و تحلیل سیستم ها مورد بررسی قرار دهیم که دانشکده محیط زیست می تواند در این زمینه به مدیریت شهری کمک کند.

انتهای پیام/

۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۶
کد خبر: 27833

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =