گام رو به جلوی شهرداری تهران درباره به صفر رساندن زباله‌های پایتخت

رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران گفت: شهرداری تهران در به ثمر رساندن پروژه پسماند عزم جدی دارد، در حال حاضر اولین واحد mrf افتتاح شده است اما بناست تا ۷ واحد دیگری هم افتتاح شود.

به گزارش شهر؛ علیرضا نورپور رییس دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران با اشاره به رویکرد و دیدگاه‌ها نسبت به مسئله زباله و پسماند در زندگی شهری، گفت: در زندگی شهری زباله را به شکل دورریز نگاه می‌کنند. اما اگر با یک نگاه اقتصادی و علمی به این موضوع نگاه کنیم می‌توانیم از زباله به عنوان یک فرصت استفاده کنیم در عین این که یک تهدید است. در کشورهای اسکاندیناوی از دیرباز زباله به عنوان منبع تامین انرژی محسوب می‌شد و حتی شاهد این موضوع بودیم که وقتی تولید زباله در این کشور کاهش یافت به واردات زباله پرداختند، چرا که پایه سوخت آنها جامد و زباله شهری است. این اتفاق در کشور ما هم می تواند بیافتد و امروز هم شاهد آن هستیم که این حرکت در تهران آغاز شده است.  

وی در ادامه افزود: به نظر می‌رسد که راه اندازی واحد mrf درتهران یک گام رو به جلو در شهر تهران است که می تواند بارسنگین زباله‌های شهری که بر دوش شهرداری پایتخت بود را سبک کند و آن را به یک فرصت تبدیل کند. در این واحد در محیط‌های بسته بدون اینکه آزاری به کسی برسد دورریزهای شهری را به مواد اولیه جهت فعالیتهای صنعتی تبدیل می‌کنند. در نهایت آنچه که به عنوان دورریز باقی می‌ماند هم به عنوان ماده اولیه در کوره‌های سیمان به کار می‌رود. از آنجایی که در صنعت سیمان فعالیت گسترده‌ای داریم و سومین تولید کننده سیمان در دنیا به حساب می‌آییم برای این صنعت باقی مانده و اضافات استخراج مواد اولیه از پسماند، قطعا کارآمد خواهد بود.  

نورپور با اشاره به عزم جدی شهرداری تهران در به صفر رساندن زباله‌های شهر تهران، گفت: این اتفاق بسیار بزرگی است که در پایتخت در حال رخ دادن است. شهرداری تهران در به ثمر رساندن پروژه پسماند عزم جدی دارد. در حال حاضر اولین واحد mrf افتتاح شده است اما بناست تا ۷ واحد دیگری هم افتتاح شود. شاید در آینده شاهد این باشیم که هرمنطقه یک واحد mrf داشته باشد که مدیریت آن به شهرداری منطقه واگذار شود. همین موضوع می‌تواند به اشتغالزایی، ایجاد درآمد پایدار و حفظ محیط زیست شود. حتی با وجود انبوه زباله‌های تولیدی در کشور می‌توانیم این واحدها را به کارخانه های بازیافت تبدیل کنیم.

وی تصریح کرد: این تغییر فرمت مدیریت پسماند چند آثار مثبت دارد. برای مثال تا کنون خودروهای زیادی مسئول جمع آوری این پسماندها و انتقال به خارج از شهر بوده‌اند که همین تردد خودروها به خودی خود برای کلانشهرتهران آلودگی زا به حساب می‌آید. علاوه بر این شیرابه ای که در مسیر از این پسماند در خیابان‌ها برجای می‌ماند، به خودی خود آلودگی‌زا است. همینطور باید توجه داشته باشیم که در روند بازیافت و تفکیک عادی زباله‌ها هدررفت زیادی از زباله‌ها را داریم که با راه اندازی این واحدهای‌mrf این هدر رفت ها هم به حداقل می‌رسد.  

نورپور با تاکید بر منطقه‌ای شدن این واحدها، تصریح کرد: یکی از مسائلی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که نقش مناطق در این نوع بازیافت و تبدیل زباله به مواد اولیه پررنگ‌تر باشد. در حال حاضر واحد mrf کوهک سه منطقه را می‌تواند پوشش بدهد اما در بلند مدت باید به سمت منطقه‌ای شدن این واحدها برویم. کما اینکه در کشورها و شهرهای پیشرفته دنیا مثل توکیو در ژاپن همین موضوع را داریم و هر منطقه یک واحد mrf دارد. اگر نگاه ما به این حرکت رو به جلو باشد در آینده می توانیم به سمت تفکیک در مبدآ برویم.

منبع: برنا

انتهای پیام/

۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۸:۲۱
کد خبر: 27848

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =