گزارشات غلط به رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا می‌دهند/ یکبار برای همیشه صحت‌سنجی شود

نایب رئیس شورای شهر تهران گفت: برخی گزارشات غلط به رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا می‌دهند؛ از ریاست شورا درخواست می‌کنیم گروهی را تشکیل دهد که موارد را بررسی کند؛ راه دوری نیست و می‌توان بازدید کرد که آیا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده شده یا تعداد اتوبوس‌ها ۱۴۵ دستگاه بوده است؟

به گزارش خبرنگار شهر، محمد آخوندی در یکصد و نهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سامانه کنترل پروژه، فاینانس و بازدید از پروژه ها حاصل شده است، بیان کرد: جمع کل مصوب ۱۳ هزار و ۵۵۴ میلیارد تومان بوده و بودجه بسیار خوبی است. چهار هزار و  ۹۲۸ میلیارد تومان بودجه مصوب اعتبارات هزینه ای این معاونت است که دو هزار و ۷۱۶ میلیارد تومان تخصیص یافته و ۹۴۱ میلیارد تومان هزینه شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در بخش اعتبارات تملک دارایی سرمایه ای هشت هزار و ۱۱۰ میلیارد تومان اعتبار اختصاص یافته است، تصریح کرد: از این میزان سه هزار و ۵۰۳ میلیارد تومان تخصیص یافته و ۵۰۹ میلیارد تومان هزینه شده است.

آخوندی با بیان اینکه ۵۱۵ میلیارد تومان اعتبار تملک دارایی مالی این معاونت است، یادآور شد: از این میزان ۱۵۴ میلیارد تومان تخصیص یافته و میزان هزینه صفر است.

وی با بیان اینکه میزان پیشرفت فیزیکی ۶ ماهه طرح ها ۲۹ درصد، میزان تخصیص نسبت به بودجه مصوب ۴۶ درصد و پیشرفت ریالی نیز ۶ درصد بوده است، گفت: این معاونت ۷۳ پروژه دارد که ۳۸ پروژه با هزار و ۵۳۶ میلیارد تومان مستمر و ۳۵ پروژه نیز با ۶ هزار و ۵۷۴ میلیارد تومان غیرمستمر است. به عبارتی دیگر ۱۳ درصد اعتبارات تخصیصی به پروژه های مستمر و  ۸۷ درصد اعتبارات به پروژه های غیرمستمر اختصاص دارد.

آخوندی با بیان اینکه در بخش اعتبار غیرنقد، هزار و ۴۴۰ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی است، یادآور شد: با توجه به اینکه تعداد پروژه ها زیاد است، طرح ها در بخش های مترو، بهره برداری و اتوبوس تقسیم بندی شده است.

وی با اعلام اینکه در خط ۶ مترو ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب بود که ۹۰ میلیارد تومان ابلاغ و ۴۳ میلیارد تومان هزینه شده است، تصریح کرد: سهم امسال هشت درصد کل پروژه است که در ۶ ماهه ۱۸ درصد از سهم اجرایی شده و از ۱۰۰ درصد پروژه ۱.۵ درصد در طول این ۶ ماه در توسعه و تکمیل خط ۳ مترو اجرا شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در خط ۶ مترو نیز با توجه به اعتبارات مصوب، پیش از این ۶۷ درصد پیشرفت فیزیکی را شاهد بودیم، گفت: سهم امسال این خط ۹ درصد است و ۳۲ درصد از سهم اجرایی شده است. در خط ۷ نیز ۷۳۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده که ۲۳۴ میلیارد تومان سهم منابع عمومی بوده و یک سوم کار در طول ۶ ماه به میزان سه درصد از کل پروژه اجرایی شده است.

وی با بیان اینکه ۱۷۱ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه پارکینگ های مترو هزینه شده است، یادآور شد: اعداد در این بخش ثبت نشده بود و پس از اعلام در جداول لحاظ شده است. ۱۱ درصد پیشرفت این پروژه در سال ۱۴۰۱ پیش بینی شده بود که یک چهارم پروژه به میزان دو درصد به مرحله اجرا رسیده است.

آخوندی با بیان اینکه برای خرید انواع اتوبوس ۱۵۰ میلیارد تومان مصوب شده و ۶۱ میلیارد تومان تخصیص یافته است، اظهار کرد: تنها ۱۵ درصد از سهم امسال در پیشرفت کار را شاهد هستیم. در توسعه و بهسازی سامانه های هوشمند نیز هفت میلیارد تومان اختصاص یافته و پیشرفت فیزیکی و ریالی در ۶ ماهه صفر بوده است.

وی همچین خاطرنشان کرد: از ۲.۶ میلیارد تومان بودجه مصوب و ۱.۵ میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافته برای نوسازی مینی بوس ها نیز، میزان پیشرفت فیزیکی و ریالی صفر است. از ۲۰۰ اتوبوسی که تحویل داده شد تنها دو اتوبوس در ۶ ماه ابتدایی بود و مابقی در مهرماه وارد ناوگان شد.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با تأکید بر اینکه انتظار می رفت عملکرد بهتری را در بخش اتوبوسرانی شاهد باشیم، گفت: ۴۸۶ میلیارد تومان پیش پرداخت صورت گرفته و قرار شد ۴۰۸ دستگاه اتوبوس از سوی وزارت کشور تأمین شود که ۲۰۰ دستگاه تأمین شد.

روند ساخت و ساز در مترو قابل قبول بوده است

جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز گفت: روند ساخت و ساز در مترو با توجه به منابع در اختیار قابل قبول بوده اما تزریق نقدینگی با پیشرفت کار در بهره برداری مترو تناسبی ندارد.

وی با بیان اینکه جلسه ای در کمیسیون داشتیم و اعلام شد که دو هزار میلیارد تومان به عنوان اوراق قرضه به مترو پرداخت شود، خاطرنشان کرد: از این دو هزار میلیارد تومان، در مجموع ۹۰۰ میلیارد تومان به مترو پرداخت شده و برای پرداخت مابقی آن، باید اسناد روند قانونی را طی کند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه هزار و ۶۱۱ میلیارد تومان از محل اوراق مشارکت و بودجه عمومی به مترو پرداخت شده است، یادآور شد: روند کار در ۶ ماهه اول معمولاً کند و قفل است و با وجود این موضوع، روند قابل قبولی را در ساخت و ساز مترو نسبت به سایر بخش های معاونت حمل و نقل شاهد هستیم.

وی تأکید کرد: یکی از بدترین وضعیت ها را در بخش اتوبوسرانی شاهد هستیم. گفته شد ۲۰۰ دستگاه اتوبوس از دولت تحویل گرفته شده که رقم اصلی ۱۴۵ دستگاه بوده است. در مجموع از سال قبل تا امروز با ۸۰ درصد تخفیف دولت ۱۴۵ دستگاه و ۱۷۵ دستگاه بر اساس قراردادهای قبل اضافه کرده ایم. بایستی هفت هزار دستگاه اتوبوس داشته باشیم اما در مجموع هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس فعال داریم که با اتوبوس کارکنان و سرویس ها به هزار و ۷۰۰ دستگاه می رسد.

تشکری هاشمی با بیان اینکه هیچ افق روشنی برای دستیابی به هفت هزار دستگاه نمی بینیم، یادآور شد: از سال ۱۳۸۹ هیچ اتوبوسی از سوی دولت تحویل داده نشده بود و این اقدام در دولت آقای رئیسی قابل تقدیر است اما نمی توانیم منتظر دولت بمانیم و شهرداری باید تعهد خود را در تأمین هفت هزار دستگاه اتوبوس اعلام کند.

وی اضافه کرد: اعتبارات نوسازی اتوبوس ها در تعمیرات، رنگ آمیزی و صافکاری اتوبوس ها هزینه شده است. به غیر از شرکت شهاب خودرو که قراردادی با آن منعقد شده هیچ قراردادی با دیگر شرکت ها نداریم. ۷۰۰ دستگاه نیاز به تعمیر دارد اما تنها چهار دستگاه توسط شرکت شهاب خودرو تعمیر شده و هنوز این اتوبوس ها را تحویل نگرفته اند. باید با فوریت در خصوص نوسازی اتوبوس ها اقدام شود.

تشکری هاشمی تأکید کرد: یکی از بخش هایی که ضعیف ترین عملکرد را داشته اتوبوسرانی است و نیاز می رود که با فوریت مشکلات این بخش برطرف شود.

مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: امیدواریم مابقی اتوبوس های تعهد داده شده از سوی وزارت کشور نیز تأمین شود و بتوانیم به ۹۰۰ تا یک هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال دست پیدا کنیم. تعهد تأمین ۵۵۰ دستگاه و در موردی دیگر تعهد تأمین ۲۵۰ دستگاه اتوبوس مطرح شده که امید می رود این دستگاه ها اضافه شوند.

خط ۶ مترو امسال از بن بست خارج می‌شود

سید محمد آقامیری رئیس کمیته عمران شورا نیز با بیان بیان اینکه ایستگاه‌ها ۸۰ تا ۹۰ درصد آماده است، خاطرنشان کرد: در پایان سال اتفاق خوبی در خط ۶ می افتد و ۹ کیلومتر عملاً فعال و خط ۶ نیز از بن بست خارج می شود.

پرویز سروری نایب رئیس شورا در ادامه این جلسه با تأکید بر اینکه نباید اینگونه وانمود کنیم که گزارشات دروغ است، گفت: برخی گزارشات غلط به رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا می دهند. از ریاست شورا درخواست می کنیم گروهی را تشکیل دهد که موارد را بررسی کند. راه دوری نیست و می توان بازدید کرد که آیا ۲۰۰ دستگاه اتوبوس تحویل داده شده یا تعداد اتوبوس ها ۱۴۵ دستگاه بوده است؟ می توان بررسی کرد که اتوبوس ها تنها رنگ آمیزی شده اند یا بازسازی؟

وی تأکید کرد: نباید ناامیدی به بدنه مردم القا کنیم. یکبار برای همیشه باید صحت سنجی شود. تمام گزارشات شهرداری نقض می شود و باید ببینیم گزارشات شهرداری اشتباه است یا مواردی که کمیسیون عمران و حمل و نقل مطرح می کند.

آخوندی با بیان اینکه در بهره برداری مترو بحث اصلی کمک سرمایه به شرکت بهره برداری مترو جهت اورهال است، اظهار کرد: در این بخش ۴۶۱ میلیارد تومان تخصیص یافته و ۳۴ درصد پیشرفت فیزیکی و ریالی را شاهد هستیم.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا با اعلام اینکه در ۶ ماه ابتدایی سال اورهال ۹ رام قطار انجام شده است، یادآور شد: قرارداد ۸۰۰ میلیارد تومانی بین بانک شهر و شرکت بهره برداری مترو منعقد شده که باید گزارشی ارائه شود تا بدانیم در چه مرحله ای قرار دارد.

تشکری هاشمی گفت: قرار بوده ۸۰۰ میلیارد تومان خرید قطعات یدکی مترو صورت بگیرد. ما باید در سه بخش بازسازی ناوگان، مراکز فرمان و تجهیزات ثابت را انجام می دادیم اما در ۶ ماه ابتدایی ۹ رام اورهال صورت گرفت و این رام ها در خطوط جابجا شده و یا از قطعات قدیمی در اورهال آنها استفاده شده است.

انتهای پیام/

۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۰
کد خبر: 28944

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =