۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 2942

حق به شهر در محله گلستان

علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲
حق به شهر در محله گلستان

در هفته  های اخیر ، نامه ای از یکی از شعب دادگستری با شدت و حدت تمام از شهردار منطقه ۲۲ درخواست کرده بود که با پی کنی و تعیین حصار برای چند قطعه زمین در محله گستان همراهی کرده و مقاومت در اجرای حکم نکند که مشمول مجازات مندرج در قانون خواهد شد و قبلاً نیز در چهار نوبت این درخواست شده بود و هر بار شهرداری از اجرای دستور خودداری کرده بود و اعلام می کرد که بدون سند مالکیت امکان اجازه پی کنی و برپایی حصار نیست، ولی این بار یعنی دفعه پنجم به این شکل به شهرداری دستور داده می شد.

لاجرم شهرداری در اجرای دستور مقام قضایی اجازه کار را در معیت نیروهای انتظامی و نمایندگان ثبت را داد و به این ترتیب ذینفعان آمدند و به حصارکشی مشغول شدند.
لیک مردم محله آمدند و ممانعت کردند و تحت این عنوان که قطعات یاد شده جزو اراضی خدمات شهری است و برای اجرای سرانه های هفت گانه شهری، نیاز به اراضی یاد شده است و در اعتراضی مدنی و مسالمت جویانه و با اعلام به رسانه ها، صدای خود را بلند کردند.
اعتراض مردم و طرح این معنی که امکان جعلی بودن دستورات قضایی صادر شده است، شهرداری را ملزم به استعلام درباره اینکه سندیت دستورات یاد شده، صحیح است، واداشت. در استعلام از دادگستری مشخص شده که نامه های صادره قبلی جعلی بوده و مقام قضایی دستور داد؛ نسبت به برچیدن حصارها و برگشت به حالت قبلی اقدام شود و روز بعد همکاران شهرداری منطقه ۲۲ دستور را اجرا کردند و فضای یاد شده به شهر برگشت داده شد.
فارغ از صحت و سقم ادعاها درباره کاربری اراضی یاد شده؛ حرکت خودجوش مردم و دفاع از فضاهای شهری، قابل توجه و تأمل بود و نشان دهنده تعلق خاطر شهروندان به محل زندگی خود.
 مردم محله در دفاع از فضاهای عمومی شهری و جلوگیری از تملک آن به خیابان آمدند و اعتراض کردند و پیگیری های آنها منجر به اعاده اراضی و فضاهای شهری یاد شده به محله شد. این حرکت تجسم "حق به شهر" مردم" است. مردم نسبت به فضاهای عمومی شهری دارای حقوق هستند و می باید از حذف آن جلوگیری کنند. هر چند در دوره قبلی مدیریت شهری، متأسفانه شهروندان منطقه ۲۲ از این حق خود به خوبی استفاده نکردند و بخش قابل توجهی از اراضی شهری که حسب قاعده ۳۰ به ۷۰ در تعیین وضعیت اراضی وارد شده به محدوده شهری، برای اجرای سرانه های شهری در تملک شهرداری قرار می گرفت و لیک مجدداً توسط شهرداری به اشخاص فروخته شده و به فضاهای خصوصی اضافه شد و فضاهای عمومی شکل نگرفت و اینکه منطقه ۲۲ با کمبودهای جدی در حوزه های مختلف آموزشی، درمانی، فرهنگی، مذهبی و ورزشی مواجه است و اگر در آن دوران مدیریت شهری اجازه شنیدن صدای مردم را داشت و مردم نیز به حق خود واقف بوده و نسبت به حذف سرانه های شهری واکنش نشان می دادند، امروز با کمبود جدی سطوح خدمات عمومی مواجه نبودیم. امروز فرزندان شهروندان منطقه ۲۲ مجبور نبودند برای تحصیل مسافت زیادی را طی کرده و در مناطق همجوار به تحصیل بپردازند .
تفاوت رویکردهای اصلاح طلبی و اصول گرایی، در معنا دادن به حضور مردم در صحنه های مختلف حیات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی است.
در این دوره مدیریت شهری تلاش شده است با رویکرد قانون گرایی و ارائه اطلاعات صحیح و شفاف در خصوص رخدادها و رویدادهای مدیریت شهری، مردم در جریان همه امور قرار گیرند و بستر حضور واقعی و موثر مردم در اداره امور شهرها فراهم شود.
حضور مردم محله گلستان در شهر و دفاع از فضاهای شهری از جمله مصادیق تعلق خاطر مردم به محله خود و مشارکت واقعی و موثر آن در بهبود کیفیت محیط شهری است.

۸ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۳
کد خبر: 2942

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =