مهمترین رویکرد مدیریت شهری، شناسایی پژوهشگران جدید است/ ثبت نام ۲۲۳۷ اثر در سایت جشنواره

رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران از ثبت نام ۲۲۳۷ اثر در سایت چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری خبر داد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ عطاءالله رفیعی آتانی در نشست خبری چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری گفت: امسال نیز چهاردهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری با نهمین جشنواره آموزش، پژوهش در مدیریت شهری و روستایی برگزار می شود.
وی افزود: این رویداد، یکی از مهمترین رویدادهای علمی است که به صورت تخصصی در حوزه مدیریت شهری برگزار می شود.
رئیس مرکز مطالعات و بزنامه ریزی شهر تهران با اشاره به اینکه آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره در ۵ قالب است، ادامه داد: آثار ارائه شده در قالب کتاب، پایان نامه، مقاله، ایده خلاقانه و طرح پژوهشی بوده است.
وی بیان کرد: در مراسم اختتامیه جشنواره نیز مقرر شده تا از افراد برگزیده این جشنواره تجلیل شود.
رفیعی یادآور شد: مهمترین هدف در برگزاری چنین رویدادهای علمی، گفتمان سازی پیرامون مدیریت شهری از یک سو و از سوی دیگر شبکه سازی متخصصان حوزه علمی و کشف استعدادهایی که می تواند با ما یا مراکز پژوهشی مشابه همراه شوند، است.
وی با بیان اینکه مهمترین رویکرد مدیریت شهری در برگزاری جشنواره، شناسایی و معرفی پژوهشگران و نوآوران جدید در حوزه شهری است؛ در مجموع حامیان و مشارکت کنندگان این جشنواره، شهرداری تهران، سازمان شهرداری ها و دهیاری های وزارت کشور، شورای عالی استان ها، شورای شهر تهران و دبیرخانه کلانشهرها هستند.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران در ادامه گفت: آثار ارسال شده به دبیرخانه جشنواره در ۹ حوزه تخصصی توسعه و حکمروایی شهری، شهرسازی و معماری، ایمنی و مدیریت بحران، اجتماعی و شهری، مالی و اقتصاد شهری، مدیریت روستایی، مدیریت شهری و هوشمندسازی، حمل و نقل و ترافیک است؛ همچنین دو حوزه ویژه نیز در این جشنواره وجود دارد که مقالات و آثار ارائه شده است که شامل حوزه شهرهای دانش بنیان و تمدن ایرانی اسلامی و عدالت شهری است.
وی افزود: آثار توسط ۶۵ نفر از مراکز علمی سراسر کشور داوری می شود. بیش از ۵۰ دانشگاه و پژوهشکده ما را در برگزاری این جشنواره همراهی می کنند و تاکنون ۲۲۳۷ اثر در سایت جشنواره ثبت نام کرده اند. آثار در سه رتبه توسط هیات داوران انتخاب شده اند که رتبه نخست به عنوان آثار برتر با نمره ۹۰، رتبه آثار برگزیده با نمره ۸۰ و رتبه شایسته تقدیر با میانگین نمره ۷۰ از هیات داوران انتخاب می شوند. ۱۰۴۸ عنوان مقاله، ۲۷۷ عنوان کتاب، ۲۲۵ عنوان پایان نامه، ۳۴۸ عنوان طرح پژوهشی و ۳۳۹ عنوان ایده نوآورانه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران یادآور شد: در بخش مقالات در حوزه شهرسازی ۵۰۴ اثر، حوزه اجتماعی ۳۰۷ اثر، در حوزه خدمات شهری ۳۱۵ اثر، نوآوری و مدیریت شهری و هوشمند سازی ۲۵۴ اثر، در حوزه توسعه شهری و حکمروایی شهری ۲۵۲ اثر، در حوزه ایمنی و مدیریت بحران ۳۸۳ اثر، در حوزه حمل و نقل و ترافیک ۱۶۸ اثر، مالی و اقتصاد شهری ۱۲۵ اثر و توسعه روستایی ۱۰۹ اثر است.
وی تاکید کرد: در مجموع ۲۲۵ اثر در زمینه پایان نامه، ۳۴۸ اثر در حوزه طرح های پژوهشی، ۲۲۷ اثر در در حوزه کتاب و ۱۰۴۸ اثر در حوزه مقاله و ۳۳۹ اثر نیز در حوزه ایده خلاقانه ارائه شده است.
رفیعی در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: سه اثر به عنوان اثر برتر در سه حوزه تخصصی ایمنی و مدیریت بحران، مالی و اقتصاد شهری و شهرسازی و معماری است. رتبه برگزیده یا دوم ۸ اثر و ۱۶ اثر نیز به عنوان اثرات حائز رتبه تقدیر انتخاب و در مجموع ۲۷ اثر از میان آثار انتخاب می شوند.
وی افزود: نشست های تخصصی در حاشیه جشنواره از ۲۰ تا ۲۷ آذرماه برگزار می شود.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ادامه داد: ما به دنبال دستاوردهای مختلف از برگزاری چنین رویداد علمی هستیم. همچنین به این مساله توجه داشته باشید که از یک جشنواره با قابلیت هایی که دارد صحبت می کنیم؛ ضمن اینکه ما یک شبکه از پژوهشگران مختلف را شناسایی می کنیم و ایده هایی که پژوهشگران در اختیار ما قرار می دهند فراوری پژوهشی می کنیم. موضوع گفت و گو و تضارب آرا در حوزه مدیریت شهری ایجاد و یک ادبیات علمی در این بخش به وجود می آید.
وی بیان کرد: برخی از موضوعاتی که در جشنواره مطرح می شود در چارچوب علمی پژوهشی مرکز مطالعات باز تعریف می شود. از یک جشنواره بیشتر از این نمی توان انتظار داشت.
رفیعی درباره دلایل عدم برگزاری این جشنواره در بعد بین المللی یادآور شد: به دلیل ابتلای به کرونا بعد بین المللی حذف شد و برای سال آینده در بعد بین المللی کار می کنیم.
وی درباره اینکه چرا از پژوهش های علمی در حل مسائل پایتخت استفاده نمی شود، تاکید کرد: مدیران اجرایی اقتضائات خود را دارند و مهمتر از این یک خلاء پژوهشی در این حوزه و تصمیم گیری وجود دارد.
وی افزود: اینکه یک خروجی پژوهشی به ورود نظام تصمیم گیری وارد شود، این مساله یک دانشی را می طلبد. در واقع فرایند تبدیل پژوهش به سیاست های اجرایی مهم است که این جشنواره باب این مساله را باز می کند.
رفیعی ادامه داد: در مجموع از ۴۰ درصد از پژوهش های انجام شده در جشنواره در اصلاح موضوعات و مسائل شهری استفاده شده است.
در ادامه این نشست انوشیروان ناصر مستوفی معاونت کاربست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: در موضوع عدم استفاده از پژوهش های انجام شده در حل مسائل شهری باید به این مساله توجه کرد که باید چه شیوه هایی برای به کارگیری طرح های پژوهشی ایجاد شود چرا که تمام کارهای مطالعاتی به مرحله اجرایی نمی رسد.
وی با بیان اینکه تمام مطالعات مرکز مطالعات باعث اصلاح در روندهای مدیریت شهری است، تاکید کرد: به عنوان مثال مطالعاتی که در حوزه جمع آوری زباله های خطرناک، شهرسازی و معماری، مدیریت پسماند و حوزه های اجتماعی شده به عنوان راهبردهای تصمیم گیری از آن استفاده شده است.
معاون مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: یکی از وظایف مرکز مطالعات حل مسائل و دیگری موضوعات ترویجی است که برای شهروندان قابل استفاده است. در حال حاضر نیز گزارش هایی را در این زمینه تولید کرده ایم تا شهروندان مطالعه کنند.
مستوفی ادامه داد: یکی از استراتژی های علمی این است که هر اثری که برای تهران مفید است ترجمه می کنیم و برای استفاده مدیران شهری قرار می دهیم.
وی افزود: شبکه سازی نخبگانی نخبگان شهر تهران را ایجاد می کنیم تا از ایده های این افراد استفاده کنیم.
انتهای پیام/
۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۰
کد خبر: 29459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 8 =