استفاده از ظرفیت درون سازمانی به جای برون سپاری در برنامه چهارم توسعه شهر برای اولین بار + جزییات

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران گفت: برای اولین بار بعد از برنامه اول، دوم و سوم توسعه؛ در برنامه چهارم از ظرفیت درون سازمان مدیریت شهری به جای برون سپاری در تدوین برنامه استفاده شد.

امیر شهرابی در گفت و گو با خبرنگار شهر گفت: برنامه چهارم شهرداری تهران برای سال های 1401 تا 1404 بر اساس ابلاغیه وزارت کشور در خرداد ماه مبنی بر اینکه شهرداری های کشور برنامه های میان مدت خود را بر اساس برنامه 4 ساله مدیریت شهری خود تنظیم کنند؛ در دستور کار قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این ابلاغ در قالب دو موضوع در شهرداری تهران پیگیری شد، افزود: نخست آنکه بر اساس مکاتبه ای که شهردار تهران با شورای اسلامی شهر مبنی بر اینکه شورا  به عنوان یک نهاد بالادستی سیاست های خود را در تبیین برنامه های چهارم شهرداری تهران اعلام کند.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران ادامه داد: موضوع دوم تدوین نظام نامه برنامه چهارم بود که در دستور  کار قرار گرفت و بر همین اساس دبیرخانه برنامه چهارم در معاونت برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران شکل گرفت.

وی با اشاره به اینکه 12 کمیته تخصصی که تمامی وظایف و فعالیت های شهرداری تهران را پوشش می داد، تشکیل شد، بیان کرد: همچنین برای اولین بار بعد از برنامه اول، دوم و سوم توسعه؛ در برنامه چهارم از ظرفیت درون سازمان مدیریت شهری به جای برون سپاری در تدوین برنامه استفاده شد.

شهرابی یادآور شد:  در این زمینه نیز سعی شد تا از نخبگان شهرداری، مدیران و کارشناسان خبره بهره ببریم و در کنار این افراد نیز از اساتید علمی و بنام  استفاده شد.

وی با بیان اینکه در تدوین برنامه چهارم توسعه شهر تهران اعضای کمیسیون های تخصصی شورا در کمیته های تخصصی حضور داشتند، تاکید کرد: تلاش شد در این مسیر تعامل خوبی بین شهرداری و شورا برای تدوین برنامه ایجاد شود تا بتواند یک برنامه پاسخگو در چهارچوب  وظایف شهرداری تهران تدوین شود.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در ادامه گفت: در تدوین این برنامه ابتدا به آسیب شناسی برنامه های اول، دوم و سوم توسعه پرداختیم تا متوجه ایرادات برنامه های قبلی شده و همچنین بتوانیم در برنامه جدید ایرادات برنامه های گذشته را تا حد امکان پوشش دهیم.

وی  با بیان اینکه  یکی از مهمترین تفاوت های برنامه 4 ساله چهارم این است که زمان اجرای آن یک سال از برنامه های 5 ساله های قبلی کمتر است، افزود: برنامه چهارم توسعه را  بر اساس تمام ماموریت شهرداری تهران شامل مباحث محیط زیست و خدمات شهری، حمل و نقل و مدیریت ترافیک، توسعه مدیریت هوشمند سازی، شهرسازی و معماری،  ماموریت اجتماعی و فرهنگی و مالی و اقتصاد شهری تنظیم شده است.

شهرابی ادامه داد: همچنین برنامه 4 ساله چهارم شهرداری تهران بر پایه 60 ماده و 260 حکم به شورای شهر تهران ارائه شد.

وی بیان کرد: برنامه ای که برای بررسی و تصویب به شورا ارائه شد دارای دو تا بخش است. اول اینکه مبانی شکل گیری این برنامه یک مبانی انسان شناسانه و بر پایه بنیادهای اساسی ارزش ها و باورهای مردم است و در ادامه 12 رویکرد را در این برنامه تدوین کرده ایم.

مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران با بیان اینکه در کارکرد این برنامه 4 تحول مدنظر است، یادآور شد: تحول سخت افزاری به دنبال شهر الگو، تحول نرم افزاری به دنبال شهروند الگو، تحول مدیریتی به دنبال مدیریت شهری الگو و تحول نوآورانه و خلاق که به دنبال مدیریت شهری هوشمند است.

وی تاکید کرد: براساس این چهار تحول 4 ابرپروژه در این برنامه در نظر گرفته شده و 36 کلان پروژه پیشنهاد شده است تا بتواند زمینه تحقق تهران کلانشهر الگوی جهان اسلام را محقق کند.

انتهای پیام/

۲۳ آذر ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۳
کد خبر: 29619

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 2 =