بیانیه اولین نشست مدیران عامل سازمان‌های نوسازی و بهسازی کلانشهرهای کشور

در بیانیه نخستین جلسه مدیران عامل سازمان های نوسازی و بهسازی کلانشهرهای کشور  به وجود ۱۶۶ هزار و ۵۰۰ هکتار بافت فرسوده در کشور تاکید شد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ مدیران عامل سازمان های نوسازی و بهسازی کلانشهرهای کشور در نخستین جلسه خود به ریاست مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران به عنوان دبیر این کمیته تخصصی بیانیه ای را برای رفع مشکلات موجود در بافت فرسوده کشور تدوین کردند.

در این بیانیه آمده است: در حال حاضر ۱۶۶۵۰۰ هکتار بافت فرسوده و ناکارآمد در کشور وجود دارد که محل سکونت ۲۰ میلیون نفر بوده و در برابر حوادث طبیعی به ویژه زلزله آسیب‌پذیر است. علاوه بر آن شرایط حاکم بر این بافت‌ها، بر تشدید معضلات اجتماعی و زیست محیطی دامن می‌زند. از همین رو چاره‌اندیشی برای مسائل این بافت‌ها در اسناد فرادست همواره مورد تأکید بوده و طی برنامه‌های چهارم، پنجم و ششم توسعه کشور، متولیان امر مؤظف به نوسازی آن‌ها در ۱۰ سال شده‌اند.

اما پس از گذشت بیش از ۱۷ سال، میزان نوسازی صورت‌گرفته فاصله قابل ملاحظه‌ای با احکام اسناد فرادست دارد. موضوعی که با عنایت به خطرهای حیاتی ناشی از این بافت‌ها که زندگی بیش از ۲۰ میلیون نفر از شهروندان را تهدید می‌کند، لزوم خروج از روند فعلی و تسریع بیش از پیش نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد. از سویی با عنایت به ابلاغ قانون جهش تولید مسکن (۱۴۰۰) و ضرورت همسویی برنامه‌های تأمین مسکن با سیاست‌های نوسازی و بازآفرینی شهری (براساس ماده ۱۲ قانون مذکور) و برای نیل به اهداف ملی در حوزه مسکن و نوسازی شهری ضروری است اقدامات زیر در دستور کار جدی متولیان امر قرار گیرد:

با توجه به اهمیت و ضرورت نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، منابع مورد نیاز، متناسب با ابعاد موضوع و نسبت جمعیتی ساکن در این بافت¬ها در بودجه¬های سالانه کشور لحاظ شود. همچنین بازپرداخت هزینه‌های صورت گرفته توسط شهرداری‌ها در حوزه تخفیف عوارض و تأمین خدمات در محدوده‌های مذکور براساس ماده ۱۶ قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (۱۳۸۷) و تبصره ۲ ماده ۵ آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار (۱۳۹۷)؛

برای تسریع نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد و هدایت برنامه‌های تأمین مسکن به محدوده‌های یادشده، سالانه ۱۰۰ هزار تسهیلات کم‌بهره و بلند مدت تا سقف ۸۰ درصد هزینه ساخت و خرید مسکن یک واحد مسکونی در این بافت‌ها اعطا شود. در این خصوص ضروری است تسهیلات اسکان موقت نیز به تعداد ۳۰ هزار فقره هر کدام به مبلغ دو میلیارد ریال پیش‌بینی و تخصیص داده شود.

تسهیلات مورد نیاز برای مقاوم‌سازی و مرمت ۳۰ هزار واحد مسکونی در چارچوب قانون مدیریت بحران کشور (۱۳۹۸) و قانون حمایت از مرمت و احیاء بافت های تاریخی-فرهنگی (۱۳۹۸) تأمین شود.

اراضی متعلق به دستگاه‌ها و نهادهای مختلف واقع در محدوده کلانشهرها، براساس قوانین ذیربط، براساس ماده ۹ آیین‌نامه اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار، برای تولید مسکن و پشتیبانی از نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد در اختیار شهرداری¬ها قرار گیرد.

اراضی متعلق به شهرداری‌ها که در برنامه تأمین مسکن قرار می‌گیرند از شمول قانون منع فروش (۱۳۸۱) و آئین‌نامه اجرایی آن مستثنی شوند؛

وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، نسبت به بازنگری و تدقیق محدوده‌ها، حرائم و ضوابط ساخت و ساز در بافت و بناهای ارزشمند تاریخی اقدام و ضمن پیش بینی راهکارهای احیاء آن¬ها، ساز و کار انتقال حق توسعه برای ابنیه واقع در محدوده‌های تدقیق شده جدید را نیز با همکاری سایر دستگاه¬های ذیربط فراهم نماید؛

در راستای تسهیل و تسریع فرآیندهای ثبتی-مالکیتی، وزارت دادگستری نسبت به تعیین قضات ویژه و تمام وقت جهت رسیدگی به پرونده های متقاضیان دریافت سند در بافت های فرسوده و ناکارآمد اقدام نماید؛

اقدامات لازم برای ارتقاء تحقق پذیری اعطای سند و تسریع فرآیندهای ثبتی با استفاده از ظرفیت قانونی ماده ۹ قانون حمایت از احیاء ، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری (۱۳۸۹) صورت پذیرد.

کلیه دستگاه‌ها و نهادهای مالک عرصه در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، نسبت به واگذاری اراضی مذکور به متصرفین، با حداقل قیمت اقدام نمایند.

سازمان اوقاف و امور خیریه همکاری‌های لازم را برای تسهیل تأمین مسکن و خدمات مورد نیاز در اراضی متعلقه واقع در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد صورت داده و در این خصوص مجوزهای شرعی و قانونی مورد نیاز را پیگیری نماید. همچنین ضروری است اوقاف نسبت به تدوین و اجرایی نمودن بسته تشویقی مشتمل بر کاهش تعرفه و پذیره‌های مربوطه در محدوده‌های یادشده اقدام نماید؛

وزارت راه و شهرسازی تا پایان سال جاری ضوابط ساخت و ساز در نوار یکصدمتری همجوار خطوط راه‌آهن واقع در محدوده شهرها (تبصره ۱ ماده ۱۷ ‌قانون اصلاح قانون ایمنی راهها و راه‌آهن– ۱۳۷۹) را  براساس طرح¬های جامع و تفصیلی ملاک عمل شهرها، تدوین و به تصویب هیأت محترم دولت برساند.

برای تسریع فرآیندها و براساس ماده (۳) و بند (ج) ماده (۲)  قانون حمایت از احیاء ، بهسازی و نوسازی بافتهای فرسوده و ناکارآمد شهری (۱۳۸۹) بررسی و تصویب طرح‌های مربوط به بازآفرینی شهری و تولید مسکن توسط کمیسیون‌های ماده ۵ کلانشهرها صورت گیرد.

کمیسیون‌های ماده ۵ کلانشهرها، براساس ماده ۷ قانون حمایت از احیا، و به منظور رفع موانع اجرای پروژه-های تجمیعی محدوده بافت¬های فرسوده و ناکارآمد، نسبت به بررسی و تصویب خارج از نوبت پروژه های مذکور اقدام نمایند.

با عنایت به اهمیت استطاعت‌پذیر بودن مسکن تولیدی، ضوابط مورد نیاز در این خصوص با همکاری وزارت راه و شهرسازی و شهرداری‌های کلانشهرها تهیه و به تصویب کمیسیون¬های ماده ۵ برسد؛ همچنین با توجه عدم استطاعت بخشی از شهروندان برای تأمین مسکن، حداقل ۱۰ درصد از واحدهای تولیدی در برنامه‌های مسکن به صورت استیجاری و با شرایط حمایتی در اختیار گروه‌های کم‌درآمد قرار گیرد؛

تاکید بر وزارت راه و شهرسازی در جهت استفاده حداکثری از قانون جهش تولید مسکن در بافت های فرسوده.

درخواست از ثبت جهت تسریع در روند سند دار شدن پلاکهای واقع در بافت های فرسوده.

تاکید بر استفاده حداکثری از ظرفیت ستاد توانمند سازی محلات کم برخوردار کشور.

درخواست از دولت محترم در جهت افزایش مبلغ تسهیلات در بافت فرسوده و کاهش بهز بانکی و افزایش زمان باز پرداخت اصل و سود وام.

انتهای پیام/

۲۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۱
کد خبر: 29657

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =