از هوشمندسازی فعالیت‌های ترافیکی تا بهره‌مندی از تجربه‌ معاونان پیشین

نشست صمیمانه معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با ۵ معاون قبلی ترافیک شهرداری پایتخت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهر، همزمان با روز ملی حمل و نقل، نشست صمیمانه جلال بهرامی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با معاونان اسبق حمل و نقل و ترافیک برگزار شد.

علیرضا غفاری معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در آغاز این نشست صمیمانه به معاون فعلی پیشنهاد کرد که از ظرفیت معاونان اسبق در این معاونت استفاده کند.

وی در ادامه صلاحیت ترافیکی را یکی از معضلات اصلی در شهر تهران اعلام کرد و افزود: در بسیاری از نقاط تهران، اصنافی مشغول به فعالیت هستند در حالی که این مغازه ها جای پارک مجاز ندارند. به طوری که احتیاج به جای پارک برای انبارگردانی، تخلیه و بارگیری به شدت احساس می شود.

غفاری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: تقاضای توقف در بسیاری از معابر بیشتر شده است چرا که این تقاضا مربوط به نوع صنف و فعالیت مغازه‌دار می‌شود. کاربری‌ها، علاوه بر تقاضای توقف، تقاضای تردد هم ایجاد کرده‌اند. 

وی در پایان تأکید کرد که تقاضای توقف و تردد باید در شهر ضابطه‌مند شود و در ادامه، پیشنهاد این اقدام‌ را به معاون حمل‌ و نقل و ترافیک ارائه داد.

از هوشمندسازی فعالیت‌های ترافیکی تا بهره‌مندی از تجربه‌ معاونان پیشین

ضرورت توجه به نظم در ترافیک

سید محسن پورسیدآقایی، ضمن تشکر از برگزاری این نشست صمیمانه، بیان کرد: در دوره‌ای که بنده در این سمت بودم، نتوانستم نظم ترافیک در شهر را اجرایی کنم. راه حل جلوگیری از افزایش ترافیک، نظم در ترافیک است چرا که هیچ وقت موضوع ترافیک با توجه به مدل ریاضی‌ای که دارد، حل نمی‌شود. 

این معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک تأکید کرد: اگر بتوانیم به رانندگی کردن در تهران آرامش ببخشیم، نظم در ترافیک نیز ایجاد می‌شود. 

وی با بیان اینکه جریمه نباید فقط توسط پلیس راهنمایی و رانندگی صورت گیرد، افزود: باید مدلی در تهران طراحی شود تا هر کس تخلفی می‌بیند (در مرحله نخست توسط پلیس‌یاران) با فیلم گرفتن به صورت زنده، امکان ثبت تخلف را داشته باشد. این کار در دنیا انجام می‌شود و پلیس، فیلم‌های ارسالی را بررسی می‌کند و در صورت محرز شدن تخلف، متخلف جریمه می‌شود. بدین ترتیب هیچ کس امنیت برای انجام تخلف نخواهد داشت. 

پورسیدآقایی همچنین گفت: موتورسیکلت در کشور تبدیل به غده‌ای سرطانی برای تشدید ترافیک، آلودگی هوا و آلودگی صوتی شده است. تمامی موتورسیکلت‌ها باید پلاک‌دار شوند. همچنین باید اقدامی صورت گیرد تا هر موتورسواری در صورت نداشتن پلاک، جریمه شود. این‌گونه می‌توان موتورسواران را قانونمند کرد و به آنها نظم بخشید.

وی در ادامه به لزوم یکپارچگی این معاونت با پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ اشاره کرد و افزود: اگر معاونت و پلیس راهور، یکپارچه و یکدل نباشند، کارها پیش نخواهد رفت. کار زمانی در تهران پیش می‌رود که پلیس راهور و معاونت حمل و نقل و ترافیک با یکدیگر ادغام شوند یا اینکه در چهارچوبی مشخص، با هم تعامل داشته باشند. 

از هوشمندسازی فعالیت‌های ترافیکی تا بهره‌مندی از تجربه‌ معاونان پیشین

مهندسی ترافیک باید تقویت شود

در ادامه این نشست صمیمانه، حمید سیادت موسوی معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، سرریز مشکلات فعلی را مسائل انباشته در سالیان سال دانست و گفت: قرار نبوده است که جمعیت تهران به اندازه‌ای افزایش یابد که تراز نابرابری در حمل و نقل ایجاد شود. 

سیادت موسوی تأکید کرد: باید حس عمومی نسبت به بهبود و توسعه حمل و نقل عمومی ایجاد شود.

وی ضمن تأکید بر تقویت و ضرورت توجه به مهندسی ترافیک گفت: بسیاری از مشکلات امروز ناشی از ضعف در مهندسی خطوط است. سرریز ناکارآمدی و نادرستی تصمیمات دهه‌های گذشته روی معاونت فعلی ریخته شده است البته این موضوع به معنای ناتوانی در انجام کارهایی که می‌توان انجام داد، نیست.

این معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک در ادامه عنوان کرد: مترو باید با سرعت و جدیت در اولویت قرار گیرد و گره‌هایی که سبب کاهش ظرفیت آن شده به سرعت حل شود. این اقدام باعث می‌شود تا ظرفیت مترو دو برابر شود.

از هوشمندسازی فعالیت‌های ترافیکی تا بهره‌مندی از تجربه‌ معاونان پیشین

استفاده از ظرفیت معاونان اسبق حمل و نقل و ترافیک

پس از اتمام سخنان سیادت موسوی، محمدعلی ترفع، دیگر معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک پیشنهاد کرد که ماهی یک بار، معاونان پیشین با معاون فعلی حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران جلسه برگزار کنند تا دانش علمی و تجربه‌های خود را در اختیار مدیریت شهری قرار دهند.

از هوشمندسازی فعالیت‌های ترافیکی تا بهره‌مندی از تجربه‌ معاونان پیشین

اجرای فعالیت‌های ترافیکی بر بستر سیستم‌ هوشمند

سید جعفر تشکری هاشمی معاون اسبق حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری تهران و رییس فعلی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران هم در این نشست، گفت: هر یک از معاونان، اقدامات ذی‌قیمتی را در دوره‌ مسئولیت خود به ثمر رسانده‌اند. معاونت در جایگاهی نشسته است که باید نسبت به موضوعات حمل و نقل شهری، نگاهی کلان داشته باشد و از جزیی‌ نگری پرهیز داشته باشد. 

وی با تأکید بر اینکه نمی‌توان بی‌نهایت هدف‌گذاری در معاونت انجام داد، افزود: از آنجایی که نه منابع مالی مورد نیاز برای کار زیاد وجود دارد و نه زمان کافی بهتر است تعداد مشخص و محدودی هدف گذاری مطرح و پیگیری شود.

رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای ششم شهر تهران تصریح کرد: انجام کارهای بزرگ، جسارت و شجاعت می‌خواهد چرا که معاون حمل و نقل و ترافیک با زحمات و مشقات بسیاری روبه‌روست.

تشکری هاشمی با بیان اینکه باید نگاه معاونت به امور نوآورانه باشد، گفت: همه فعالیت‌های ترافیکی باید بر بستر سیستم‌های هوشمند شکل گیرند درغیر اینصورت نتیجه مطلوبی حاصل نمی‌شود. 

این معاون اسبق حمل و نقل و ترافیک در ادامه عنوان کرد: تهران از بی‌نظمی رنج می‌برد. روزانه ۲ تا ۳ نفر در ترافیک تهران فوت می‌کنند و حدود ۲۰ نفر مصدوم و مجروح می‌شوند. پس از آن، ایجاد نظم و برقراری ایمنی و موضوع آلودگی هوا باید در اولویت قرار گیرد. باید بسیاری از کارها به خود مردم واگذار شود چرا که مشارکت شهروندی سبب حل بسیاری از مشکلات می‌شود. همچنین باید نگاه انسان‌محور به موضوعات حمل و نقلی داشت. 

از هوشمندسازی فعالیت‌های ترافیکی تا بهره‌مندی از تجربه‌ معاونان پیشین

درخواست بهرامی از معاونان اسبق حمل و نقل و ترافیک

جلال بهرامی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران پس از استماع سخنان معاونان اسبق حمل و نقل و ترافیک، از حضور آنان در این نشست صمیمانه تشکر کرد و گفت: باید اقدامی انجام شود که مردم، امکان زندگی صحیح را در شهر داشته باشند و تلاش کرد تا ترافیک تبدیل به سدی برای شهروندان تبدیل نشود. 

وی با تأکید بر اینکه باید حمل و نقل عمومی در اختیار و خدمت مردم باشد نه اینکه مردم در خدمت حمل و نقل عمومی باشند، یادآور شد: در حال حاضر این موضوع برعکس شده است. ضروری است تا حمل و نقل عمومی و نسبت آن با شهروندان دوباره به جایگاه اصلی خود برگردد.

بهرامی در ادامه از معاونان اسبق حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درخواست کرد با توجه به ساختار معاونت با ارائه پیشنهادات اجرایی و عملیاتی خود، کمک کنند تا کارها بهتر و بهینه‌تر انجام شده و پیش رود.

وی در پایان از معاونان اسبق حمل و نقل و ترافیک درخواست کرد تا ظرفیت علمی و تجربه‌های پیشین خود را در اختیار مدیریت شهری قرار دهند. 

از هوشمندسازی فعالیت‌های ترافیکی تا بهره‌مندی از تجربه‌ معاونان پیشین

انتهای پیام/

۲۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 29725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 7 =