پیگیری موضوع دی‌اکسید گوگرد با سازمان محیط‌زیست است/ فوت سالانه ۶ هزار نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: در شهرداری تهران اختیاری برای پایش سوخت توزیعی نداریم و نمی‌توانیم بگوییم چه اتفاقی در این زمینه افتاده است که سطح دی اکسید گوگرد به این میزان رسیده است، اما بر اساس مسئولیت اجتماعی این موضوع را اعلام و اطلاع‌رسانی کردیم و از این جا به بعد مسئولیت پیگیری این موضوع با سازمان محیط‌زیست است.

به گزارش شهر، احمد طاهری مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در گفت‌وگوی تلویزیونی در برنامه کشیک سلامت که از شبکه سلامت پخش‌ شد، با اشاره به قانون هوای پاک گفت: در قانون هوای پاک به عنوان قانون مترقی مسئولیت هایی برای دستگاه های مختلف مشخص شده که سازمان محیط زیست در این قانون به عنوان متولی و مسئول معرفی شده است، اما امروز در اجرای قانون هوای پاک شاهد هستیم در بیشتر دستگاه های مسئول و وزارت خانه ها کاستی های زیادی رخ داده است.

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: بسیاری از مسئولیت ها در قانون هوای پاک روی زمین مانده است و در برخی از موارد نیز عقب روی ها وجود دارد که به عنوان مثال در این قانون مشخص شده است که استاندارد خودروها در هر سال به چه اندازه ای باید برسد که بر اساس آن در سال ۱۴۰۱ باید استاندارد یورو ۶ در خودروها لحاظ می شد اما بر اساس پیشنهاد وزارت صمت استاندارد یورو ۵ لحاظ و استاندارد یورو ۶ حذف شد.

طاهری ادامه داد: مهمتر از آن این است که در برنامه ریزی های آتی نیز استاندارد یورو ۶ لحاظ نشد و حتی الزام این استاندارد بر خودروهای وارداتی نیز حذف شد که ماحصل این اقدام ها شرایط آلودگی امروز را رقم زده است که آلاینده های جدید از جمله دی اکسید گوگرد در ۶ ماهه دوم سال به ثبت می رسد.

وی با تاکید بر این مطلب که یکی از اقدامات خوبی که در چند سال گذشته در کشور انجام شد، افزایش کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهر بود که این کیفیت به یورو ۴ ارتقا پیدا کرد که اقدام بسیار خوبی است و موجب شد دی اکسید گوگرد در شهر تهران بسیار کاهش پیدا کند(به ۲۰ppb برسد) گفت: در روزهای اخیر شاهد افرایش غلطت دی اکسید گوگرد تا ۳۰۰ppb هستیم که با توجه به کیفیت سوخت توزیعی در کلانشهر تهران نگاه ها کمتر به سمت منابع آلاینده های متحرک در انتشار این آلاینده رفته است.

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران افزود: ما در شهرداری تهران اختیاری برای پایش سوخت توزیعی نداریم و نمی توانیم بگوییم چه اتفاقی در این زمینه افتاده است که سطح دی اکسید گوگرد به این میزان رسیده است اما بر اساس مسئولیت اجتماعی این موضوع را اعلام و اطلاع رسانی کردیم و از این جا به بعد مسئولیت پیگیری این موضوع با سازمان محیط زیست است.

طاهری با بیان این مطلب که میزان دی اکسید گوگرد تهران به حدی افزایش پیدا کرد که ناسالمترین روز در ۷ سال گذشته در پایش این آلاینده به ثبت رسید، بیان کرد: زمانی که دی اکسید گوگرد در جو قرار بگیرد می تواند ذرات کمتر از ۲/۵ میکرون ایجاد کند و اهمیت این موضوع به این دلیل است که دی اکسید گوگرد می تواند به ذرات معلق دیگری نیز تبدیل شود و درصد آلاینده های دیگر را نیز بالا ببرد.

وی با اشاره به این موضوع که در زمینه تاثیر ناوگان و منابع مختلف در آلودگی هوا سیاهه ای در سال ۹۸ بر اساس دیتاهای احصاء شده در سال ۹۶ منتشر شده است، گفت: در حوزه آلودگی هوا برای بخش های مختلف مسئولیت هایی دیده شده است که در بخش نوسازی ناوگان شهرداری تهران باید ۵۰ درصد هزینه و وزارت کشور از سوی دولت نیز باید ۵۰ درصد دیگر را پرداخت کند که متاسفانه در سال های گذشته سهم دولت پرداخت نشده و شهرداری در این بخش تنها مانده است.

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: شرکت کنترل کیفیت هوای تهران نیز علی رغم آن‌که در بسیاری از زمینه ها وظیفه قانونی ندارد اما در راستای مسئولیت اجتماعی ورود کرد.

طاهری در پاسخ به این پرسش که هزینه های آلودگی هوا بر شهرها به چه میزان است، گفت: در زمینه خسارت آلودگی هوا بر شهرها، نهادهای بین المللی از جمله بانک جهانی و وزارت بهداشت به شکل سالانه گزارش هایی می‌دهند که بر اساس آمار بانک جهانی به دلیل آلودگی هوا سالانه ۲/۶ میلیارد دلار خسارت اقتصادی متحمل می شویم.

وی ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که سالانه ۶ هزار نفر در تهران به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند (مرگ زود رس نیز در این آمار آمده است) و متاسفانه آلودگی هوا مرز زمینی نمی شناسند؛ آلودگی هوا ایجاد شده در البرز به تهران نیز سرایت می کند و مردم تهران از آن متاثر می شوند.

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پاسخ به این پرسش که مازوت سوزی در تهران به چه شکل است، بیان کرد: ادعا می شود مازوت سوزی در اطراف تهران صورت می گیرد و عرض من این است اگر در هر طرف جغرافیای تهران مازوت سوزی شود آلودگی آن به داخل تهران نیز سرایت می کند.

طاهری ادامه داد: ما در قانون چرخه ای برای تولید و از رده خارج کردن ناوگان عمومی داریم که باید در کنار تولید، ناوگان فرسوده نیز از چرخه خارج شوند که متاسفانه ناوگان فرسوده ما به ازای تولیدات کارخانه های خودروساز از رده خارج نشدند و ۴۰ درصد انتشار آلاینده ها از سوی ناوگان فرسوده است که در این زمینه با اقدامات بهینه می توان آلاینده را کاهش داد که این دست اقدام ها وظیفه شهرداری نیست و خودرو ساز، وزارت صمت و وزارت کشور در این زمینه مسئولیت دارند. 

وی در پاسخ به نحوه عملکرد دقیق ایستگاه های پایش کیفیت هوا گفت: در شهر تهران ۳۶ دستگاه سنجش آلودگی هوا قرار دارد که ۲۲ دستگاه آن زیر نظر شهرداری تهران است و بررسی های کارشناسی نشان می دهد در این دستگاه ها قطعی بلند مدت مشاهده نمی شود و اطلاعات آن ها به شکل بر خط در اختیار مردم قرار می گیرد.

مدیر واحد سنجش و نگهداری شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با تاکید بر این موضوع که لازمه ارائه دیتای با کیفیت و دقیق سرویس تجهیزات است که باید این دستگاه ها کالیبره شوند، گفت: هر ۲ هفته یک بار حداقل ۱۰۰ فرآیند کالیبره انجام می شود، زیرا اگر دستگاه ها کالیبره نباشد، اطلاعات ثبت شده آن ها مخابره نمی شود.

انتهای پیام/

۲۸ آذر ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۸
کد خبر: 29821

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =