نظام‌مند شدن اجرای پروژه‌های شهری با انتشار اوراق مشارکت

شهر: جبران شکاف بین کاهش منابع درآمدی شهرداری تهران در مقابل افزایش هزینه‌ها و نظام‌مند کردن اجرای پروژه‌های شهری و تحقق آنها در چارچوب برنامه‌ریزی شده، بخشی از مزایای انتشار اوراق مشارکت از سوی شهرداری است.

 ابراهیم جمشیدزاده، مدیر مطالعات مالی و اقتصادشهری، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، در گفتگو با خبرنگار شهر، اوراق مشارکت را ابزار مالی دانست که به گفته او؛ می‌تواند در پروژه‌های شهری مانند بخش حمل و نقل، عمران و یا بافت فرسوده بسیار کمک رسان باشد.

او با بیان اینکه معمولا اوراق مشارکت در قالب قانون نحوه انتشار اوراق و آیین نامه اجرایی قانون اوراق مشارکت و در چارچوب قوانین بودجه کشور منتشر می‌شود، گفت: انتشار اوراق مشارکت از سال ۱۳۷۳ در ایران مرسوم بوده و شهرداری تهران هم سابقه استفاده از این اوراق را به عنوان منبع تامین مالی پروژه‌های شهری دارد.

این تحلیلگر مسایل اقتصادی، جبران شکاف بین کاهش منابع درآمدی شهرداری تهران در مقابل افزایش هزینه‌ها و نظام‌مند کردن اجرای پروژه‌های شهری و تحقق آنها در چارچوب برنامه‌ریزی شده را بخشی از مزایای انتشار اوراق مشارکت از سوی شهرداری عنوان کرد.

او ادامه داد: از آنجا که اوراق مشارکت دارای ضوابط مشخصی است امکان دخل و خرج خارج از آن ضوابط وجود ندارد و اوراق باید برای موضوعی که منتشر شده هزینه شود.

جمشیدزاده معتقد است؛ در شرایطی که هم اکنون ویروس کرونا ریسک تامین مالی را افزایش داده و منابع درآمدی یا با تاخیر مواجه شدند یا احتمال تحقق بخشی از منابع وجود ندارد، استفاده از اوراق مشارکت برای بهبود خدمات شهری و زیرساخت‌ها فرصت بسیار خوبی است که شهرداری تهران از آن استفاده کرد.

به گفته مدیر مطالعات مالی و اقتصادشهری، مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران؛ به تازگی شهرداری تهران برای توسعه حمل و نقل عمومی اوراق مشارکت منتشر کرده است که باید مدیریت شده از آنها استفاده کرد؛ چرا که سابقه شهرداری تهران درباره استفاده از اوراق به خصوص در بازپرداخت و محل مصرف اوراق سابقه شفافی نبوده، اما به نظر می رسد مدیران شهرداری در چارچوب قوانین انتشار اوراق، نحوه حسابداری، هزینه کرد و منبع بازپرداخت، آن را به خوبی تعریف کرده‌اند.

او اضافه کرد: پیش‌بینی میشود در این دوره از مدیریت شهری اوراق مشارکت هم در محل تعریف شده هزینه و هم بازگشت اصل و سود اوراق پرداخت شود.

هفته گذشته بود که یک هزار و ۵۰۰میلیارد تومان اوراق مشارکت گره بزرگی را از سر راه مشکلات توسعه و تکمیل ایستگاه‌های مترو و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی تهران باز کرد؛ اوراقی که در واپسین دقایق آخرین روز تیرماه با دستور ویژه اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و در ادامه با همکاری عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی به نتیجه رسید. قرار است ۱۲ ایستگاه مترو با منابع مالی حاصل از فروش این اوراق در پایان سال ساخته شود.

خبرنگار: فریبا رحمانی

۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۳
کد خبر: 2987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =