به گزارش خبرنگار شهر، نشست تعدادی از تشکل های مردمی فعال در حوزه محیط زیست با مسئولین با حضور سمیه رفیعی نماینده مردم تهران در مجلس و رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس، مهدی پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران، سیداحمد علوی عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس ستاد هم افزایی سمن های تهران و سوده نجفی عضو شورای اسلامی شهر تهران برگزار شد.
سید احمد علوی رئیس ستاد هم افزایی سمن های تهران در این نشست گفت: تمام نکاتی که در جلسات پیشین از سوی تشکل ها بیان شده دسته بندی شده و تقدیم هیات رئیسه شورای شهر و مدیریت شهری شده تا در بودجه سال ۱۴۰۲ شهرداری دیده شود.
وی افزود: هدف ما از نشستهای متعدد و دغدغههای مختلف بیان شده در دیدار با تشکلهای مردمی آن است که کیفیت زندگی را در شهر تهران افزایش دهیم.
علوی اظهار تاسف کرد که تعطیلات مدارس و یا پیشنهاد دور کاری کارمندان شیوه درستی برای مبارزه با آلودگی هوا نیست؛ گران کردن شهر برای خروج فقرا و ضعفا شرعی و منطقی نیست.
رئیس ستاد توان افزایی سمن های تهران ادامه داد: اگر جداره پشت بزرگراه امام علی(ع) در جنوب تهران را نظاره کنید متوجه می شوید که عده ای در حال کوه خواری هستند.
وی بیان کرد: وضعیت محیط زیست بسیار خطرناک شده است؛ کوه بی بی شهربانو شکافته و هیچ کسی پاسخگو نیست؛ وضعیت چشمه علی هم همین است؛ در حالی که اینها بخشی از میراث فرهنگی ماست.
علوی گفت: برگزاری نمایشگاه کتاب ترافیک و آلودگی ایجاد می کند و بهتر است نمایشگاه به شهر آفتاب برود، ولی یک وزارتخانه نامه صادر می کند که نباید نمایشگاه به شهر آفتاب برود؛ برخی افراد پشت این موضوع هستند و در این باره نباید فقط به درآمدزایی در نمایشگاه سئول فکر کرد.
باید پای نظارت بر اجرای قانون هوای پاک ایستاد
در ادامه سمیه رفیعی رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی یادآور شد: مخالف آبگیری سد چمشیر هستم، زیرا سازند این سد نمکی است و عدم آب گیری سد چمشیر به دلیل نامه من به رئیس جمهور بود.
وی افزود: در تهران ۵ مدرسه سبز داریم که یا در حال ساخت است یا افتتاح شده که سازمان نوسازی مدارس در حال اجرای آن است؛ باید استانداردهای ساخت مدارس سبز را به ساختمان سازی عادی و بر اساس اقلیم شهرهای مختلف تسری دهیم.
رفیعی تاکید کرد: اگر ابتدای زنجیره در صنعت نفت و گاز را می دیدیم و رویه را اصلاح می کردیم امروز مجبور نبودیم به نیروگاه ها مازوت بدهیم یا بنزین بی کیفیت تولید کنیم. فعالان محیط زیست در اقلیت هستند و پیش بردن کارها در این حوزه سخت است؛ متاسفانه هم افزایی بین این فعالان برقرار نشده است؛ اگر کار و قانونی با حضور ذی نفعان آن پیش نرود، نمی توان به موفقیت رسید؛ پس گرفتن زمین تالاب های کشور فرآیند سختی بود که انجام شد.
وی در ادامه گفت: باید پای نظارت بر اجرای قانون هوای پاک ایستاد؛ متاسفانه موضوع اسقاط خودرو با وجود مافیای بزرگ خودرو رای آورد؛ ۷ تا ۱۱ میلیارد دلار هزینه سلامتی به دلیل آلودگی هواست.
رئیس فراکسیون محیط زیست افزود: درباره تغییرات اقلیمی هیچ مرجع بالادستی برای آینده نگری نداریم؛ فعلا اثرات تغییرات اقلیمی را در کشورمان حس می کنیم ولی بعدها به اصل تغییرات اقلیمی می رسیم و بهتر است دولت لایحه ای به مجلس بدهد که شورای عالی محیط زیست را به شورای عالی محیط زیست و تغییرات اقلیمی تغییر نام بدهیم.
رفیعی ادامه داد: محیط زیست موضوعی نیست که در محدوده مرزها و منطقه بتوان به آن نگریست. پایان سال گردوغبار وارد کشورمان می شود که به تهران هم می رسد؛ حضور سازمان های مردم نهاد در حوزه محیط زیست در راستای دیپلماسی عمومی است که به دیپلماسی رسمی کمک می کند.
وی یادآور شد: احداث سد کمال خان و کجکی در افغانستان باعث تغییر ژئوپلیتیک منطقه می شود؛ نباید فقط حواس ها را به سمت سدسازی در ترکیه برد.
ایمنی، بافت فرسوده، آسیبهای اجتماعی و محیطزیست از موضوعات کلان برنامه چهارم شهری است
در بخش دیگری از این نشست مهدی پیرهادی عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: برخی افراد بی تجربه گاهی اوقات در مسند مدیریتی قرار می گیرند که خیانت بزرگی محسوب می شود، زیرا تخصصی در کار ندارند.
وی افزود: بارها در صحن شورا در این باره و درباره آلودگی هوا و محیط زیست تذکر دادم و حتی اعلام کردم امیدی به تغییر ندارم زیرا اهتمامی را ندیده و اقدامی را ندیدم.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به همراه سراها گفت: بعد از شنیدن دغدغه همراهان بیمار، خودم از نزدیک این مشکلات را دیدم و پیگیری کردم؛ چند همراه سرا در اطراف بیمارستان ها احداث شده و در ماه های آینده هم چند همراه سرای دیگر افتتاح می شود.
وی بیان کرد: ایمنی، بافت فرسوده، آسیب های اجتماعی و محیط زیست از موضوعات کلان برنامه چهارم شهری است.
پیرهادی یادآور شد: تعداد اتوبوس های فعال از ۶ هزار دستگاه به ۲ هزار دستگاه فعلی رسیده است، این در حالی است که به موضوع کرونا و شیوع آن در تهران رسیده بودیم و خلا کمبود اتوبوس دیده نشد؛ تعداد مطلوب اتوبوس های تهران ۱۰ هزار دستگاه است که این رقم ۱۵ هزار میلیارد تومان می طلبد که شدنی نیست، زیرا مابقی کارهای پایتخت رو زمین می ماند.
عضو شورای شهر تهران با اشاره به جمعیت بالای شهر تهران و استان تهران تاکید کرد: جمعیت پذیری شهر تهران و استان تهران مشخص نیست؛ مگر می شود نصف جمعیت ایران را به تهران آورد؛ اگر در شهر پرند چاه آب ۴۰۰ متری احداث کنیم هم به آب نمی رسیم.
وی گفت: نباید فقط به ساخت و ساز در تهران فکر کرد، بلکه باید به ارائه خدمات به جمعیت تهران هم فکر کرد. کوهستان های اطراف تهران محلی برای ورزش و اوقات فراغت ارزان است، اما به هیچ وجه به آن توجه نکردیم، در حالی که اقدام مفرح و سالمی است.
پیرهادی افزود: نامه ۶ صفحه ای به سلاجقه رئیس سازمان محیط زیست درباره مشکلات زیست محیطی تهران ارسال کردم و نامه ای هم به رئیس سازمان استاندارد و رئیس جمهور ارسال خواهم کرد.
عضو شورای شهر تهران ادامه داد: باید درباره فاضلاب پایانه های اتوبوسرانی و ایستگاه های مترو فکری عاجل کرد؛ همچنین باید تکلیف معارضین محلی اطراف کانال های محیط زیستی مشخص شود.
وی بیان کرد: تا پایان سالجاری ۱۱۰ مخزن آب اضطراری در محلات نصب می شود تا در مواقع بحران مردم ۷۲ ساعت آب داشته باشند، البته تا پایان برنامه چهارم برنامه جامع تهران باید به ۴۴۰ مخزن برسیم. بازیافت زباله های ساختمانی هم در حال انجام است و قرار است توسعه پیدا کند.
پیرهادی یادآور شد: محیط زیست زنجیره است، به همین دلیل بعد از آلودگی هوای تهران، این آلودگی به استان البرز می رود.
وی تاکید کرد: قانون هوای پاک باید اصلاح شود و آمار و شاخص های سیاهه انتشار آلودگی هوا مربوط به سال ۹۴ است که باید به روز شود تا همه مولفه ها در آن درنظر گرفته شود.
پیرهادی در ادامه گفت: مردم چاره ای جز خرید از ۲ خودرو ساز بزرگ ندارند و هر چه تولید کنند مردم مجبور به خرید هستند.
باید تغییرات اقلیمی و آلودگی هوا را به عنوان بزرگترین مشکلات کشورمان درک کنیم
سوده نجفی عضو شورای شهر تهران نیز در این نشست افزود: امروزه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار به صورت توامان با هم در جهان دیده می شود؛ باید تغییر اقلیم، تنوع زیستی و آلودگی هوا که بزرگترین مشکلات محیط زیستی کشورمان است را درک کنیم.
وی خاطرنشان کرد: تره بارها و فروشگاه های شهروند را موظف کردیم که طبق برنامه ریزی خاصی، تعداد کیسه های پلاستیکی را کم کنند و به جای آن کیسه های پارچه ای یارانه ای جایگزین شود.
انتهای پیام/
نظر شما