بررسی آئین‌نامه اجرایی ماده (۱) قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز

در صد و نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران، آئین‌نامه اجرایی ماده (۱) قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز بررسی و اعضا نظرات خود در این خصوص را بیان کردند.

به گزارش شهر؛ مهدی عباسی در صد و نوزدهمین جلسه شورای اسلامی شهر تهران به ارائه‌ گزارشی در رابطه با آئین نامه اجرایی ماده (۱) قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها و تغییرات آن پرداخت.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران در ابتدا گزارش خود گفت: امیدواریم تغییرات صورت گرفته در آیین نامه سبب حفظ هر چه بیشتر باغات تهران شود.

وی افزود: یکی از تکالیف کمیسیون ماده ۷ بررسی پرونده ساخت واحدهای مسکونی در تهران و نظردهی پیرامون آن با فضای سبز پایتخت از دو منظر بود؛ نخست نظردهی در مورد نوعیت باغ یا به عبارت دیگر باغ بودن و نبودن یک منطقه و دوم مساله حفاظت از درختان. پیش از این شورا برای عضویت در کمیسیون نماینده‌ای غیر از اعضای شورا معرفی می‌کرد و در سازمان بوستان‌ها هم نماینده‌ای از شورا وجود داشت، اما در قانون جدید دو نفر از شورا با تخصص شهرسازی و زیست محیطی باید عضو کمیسیون شوند که برای این امر آقای بابایی معرفی شده‌اند و بنده هم که از قبل عضو کمیسیون بودم.

عباسی در ادامه گفت: در خصوص نمایندگان حاضر در مناطق با هم فکری لازم، کسانی که تجربه کار در این زمینه داشتند را انتخاب کرده‌ایم.

پس از اتمام سخنان عباسی، صادقی دیگر عضو شورا به تکمیل گزارش عباسی پرداخت و گفت: بر اساس آئین نامه اجرایی جدید برای اینکه منطقه‌ای را باغ بدانیم ۵ مساله باید رعایت شود؛ نخست آن فضا لازم است سند داشته باشد دوم و سوم کمیسیون ماده ۱۲ و جهاد کشاورزی باغ بودن آن منطقه را تایید بکنند، چهارم درختان موجود در منطقه سبز به حد نصاب مشخص برسد و آخرین مورد اعلام نظر اعضای شورا شهر در رابطه با منطقه که آیا ارزش زیست محیطی دارد یا خیر؟ به جز مورد پایانی که منوط به نظر شورا است، مطابق قانون تایید چهار مورد اول توسط نظر کمیسیون ماده ۷ صورت می‌گیرد و شورا تنها در رابطه با مورد پنجم نظر می‌دهد، هم‌چنین بررسی وضعیت زمین‌هایی با متراژ بالای ۲۰۰۰ متر در کمیسیون اصلی و زمین‌هایی با کم‌تر از این متراژ در کمیسیون مناطق انجام می‌شود.

صادقی در ادامه تاکید کرد: در تغییراتی دیگر رئیس سازمان بوستان ها نیز به ترکیب کمیسیون اضافه شده است تا تعداد نفرات حاضر در کمیسیون به ۵ نفر افزایش یابد.

پس از ارائه گزارش، حبیب کاشانی، نرجس سلیمانی و علیرضا نادعلی با تشکر از انتخاب خود، انصراف از عضویت در کمیسیون مناطق ۲۱، ۱۲، ۱۹ و ۶ را اعلام کردند.

با این انصراف از جایی که ترکیب جدولی عضویت اعضای شورای شهر در کمیسیون مناطق به هم می‌ریخت، برخی از اعضا پیشنهاداتی ارائه دادند؛ از جمله میثم مظفر که پیشنهاد داد عضویت اعضا در کمیسیون مناطق به قید قرعه تعیین شود؛ همچنین پیرهادی پیشنهاد داد که با توجه به انصراف اعضا شخص آقای چمران به عنوان رئیس با استفاده از اختیاراتش عضویت اعضای شورای شهر در کمیسیون مناطق را تعیین کند.

احمد صادقی نیز پیشنهاد داد که با انصراف برخی از اعضا کسانی که تمایل دارند، جایگزین آنها شوند و پرونده مناطق پس از تهیه سامانه‌ای به صورت رندوم در اختیار آن‌ها قرار داده شود؛ پس از بحث و بررسی‌های صورت گرفته پیرامون ترکیب حاضر در کمیسیون، جمع ‌بندی صورت نگرفت و در نهایت صرفا رای‌گیری پیرامون انتخاب عضو شورای اسلامی شهر تهران در خصوص موضوع بند الف ذیل ماده هفتم (۷) آئین نامه اجرایی ماده (۱) قانون اصلاح لایحه قانونی حفظ وگسترش فضای سبز در شهرها انجام شد که پس از رای گیری مهدی بابایی با ۱۹ رای موافق از ۲۱ رای به عنوان منتخب شورا انتخاب شد.

انتهای پیام/

۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 30411

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =