نقاط حادثه‌خیز به نقاط ایمن و باظرفیت تبدیل می‌شود/ تعیین تکلیف تعداد گودها و ترکیب‌شان تا یک ماه آینده

شهردار پایتخت گفت: اولین موضوع تبدیل نقاط حادثه خیز به نقاط ایمن و دارای ظرفیت های بالاست. هدف بعدی نوسازی پهنه هایی مانند فرحزاد، شمیران نو و هرندی است.

به گزارش خبرنگار شهر، علیرضا زاکانی شهردار تهران در سومین جلسه قرارگاه ایمنی کالبدی کلانشهر  تهران که عصر امروز- سه شنبه ۱۳ دی ۱۴۰۱- برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت شهید سلیمانی اظهار کرد: بسیاری از موضوعاتی که در این جلسه مطرح شد مربوط به گذشته است اما برای ما در این دوره از مدیریت شهری، توجه به مسئولیت‌ در قبال حقوقی که جامعه بر گردنمان دارد موضوعیت دارد و خارج از هیاهو خودمان را موظف می‌دانیم این موضوعات را دنبال کنیم گرچه بسیاری از آنها بین بخشی و میراث  گذشته است.

وی افزود: باید خودمان در توسعه ایمنی پیش قدم باشیم و بعد از دیگران انتظار داشته باشیم. رویه قبلی ها یعنی فرافکنی را کنار بگذاریم و رویه درست قبول مسئولیت را پیشه کنیم.

زاکانی ادامه داد: یک سری اقدامات را از سال قبل شروع کردیم که تا پایان این دوره از مدیریت شهری تمام معضلات شهر تهران که از قدیم الایام وجود داشته و نسبت به آن بی توجهی شده، پایان یافته باشد. از طرف دیگر مردم که به عنوان ولی نعمتان ما دچار سختی شدند دچار گشایش شوند، لذا کمیسیون ماده پنج اصلاح شد و طرح های موضوعی و موضعی را پیشه کرد تا گشایشی در شهر ایجاد کند. مثلا کمیسیون در رابطه با ده ونک و ده کن جمع بندی و مصوبه ای را داشت، یا درباره موضوع اسلام آباد طرح جایگزینی تصویب شد.

شهردار تهران گفت: تمام موضوعات شهر فعال می شود تا بخش های فرسوده کالبدی شهر را با نوسازی بر مدار یک محله با هویت داشته‌باشیم؛ بنابراین اولین موضوع تبدیل این نقاط حادثه خیز به نقاط ایمن و دارای ظرفیت های بالا است، هدف بعدی نوسازی پهنه هایی مانند فرحزاد، شمیران نو و هرندی است.

وی عنوان کرد: در گذشته مسائل ایمنی ساختمان‌ها را تنها از بعد آتش نشانی مرور کرده بودند الان اما با زحمت ۹ دستگاه و تفاهم نامه بین آنها، ۱۶ هزار ساختمان را از ساختمان‌های بلند مرتبه تا ۶ طبقه از ابعاد مختلف بررسی می کنیم که حدود ۶۰۰ مورد آنها بررسی شده است،  این ما را امیدوار می کند که یک نقشه راه و شناخت دقیق برای برون رفت از مشکلات داشته باشیم.

بررسی ایمنی بوستان‌ها

زاکانی درخصوص تهدیدات و تعیین مولفه های سلامت، ایمنی و محیط زیستی شهر یادآور شد: بعد از حادثه دلخراش در منطقه ۱۵، یک کار جدی و اساسی شکل گرفت و شروع آن را از همه بوستان ها داشتیم که از حدود ۱۹۰ هزار موردی که بررسی کردیم معلوم شد که ۱۵۰ هزار مورد دارای مولفه های مطلوبی است و ۳۷ هزار مورد نیز باید اصلاح شود؛ این سرفصل خاتمه ندارد و باید مستمر ادامه پیدا کند.
شهردار تهران بیان کرد: یک موقعی است که پارک را برای آینده می سازیم و باید دقت کنیم استحکام و درستی کارمان مشخص باشد اما زمانی است که میراث دار گذشته هستیم؛ از آسانی ها و شیرینی ها گرفته تا سختی های آن. بنابراین باید توجه کنیم رور به روز بر شیرینی ها بیفزاییم و از مشکلات کم کنیم؛ برای این بخش نیز سازمان پیشگیری و مدیریت بحران به صورت جدی موضوع را دنبال می کند.

وی درباره ساختمان‌های پرخطر  گفت: برای این موضوع نیز کار مشارکتی بین معاونت های هماهنگی امور مناطق، فنی و عمرانی و شهرسازی انجام می شود تا ظرف یک ماه، نقشه راه بدیل این نقاط را برای ما ارائه کنند. تا شهر را از این تب و تاب خارج کنیم؛ مثلا تعیین شود راه حل، خرید سرقفلی و جابجایی مجموعه ها است یا تخلیه مجموعه ها و استحکام بخشی آن.

تعداد گودها و ترکیب‌شان تا یک ماه تعیین تکلیف می‌شود

زاکانی با بیان اینکه نیازمند کمک از سوی دستگاه‌های قضایی و انتظامی و وزارت راه و شهرسازی برای استحکام بخشی بناها هستیم، تصریح کرد: در بحث گودهای پرخطر تهران، از موضوع گود برج میلاد  عبور کردیم و استحکام بخشی آن بیش از ۵۰ درصد انجام و از موضع خطر عبور کرده است. گود فرهنگ در اراضی عباس آباد نیز  موضوع اولویت دار ما است و پیمانکار آن مشخص شده است اما عدد و رقم هایی که درباره گودها گفته شد با هم سازگاری ندارد و باید برای آنها شناسنامه درست کنیم و اولویت بندی کنیم؛ از گودهای متعلق به شهرداری شروع می کنیم و بعد سایر دستگاه ها و بعد از آن به سراغ گودهای متعلق به عموم مردم می رویم. بنابراین باید هم عدد گودها و هم ترکیب گودها را تا ظرف یک ماه تعیین تکلیف کنیم. البته در مسیر ایمن سازی گودها نیز به شدت نیازمند پشتیبانی دستگاه قضایی و انتظامی هستیم.

شهردار تهران با اشاره به ساخت وسازهای غیرمجاز ادامه داد: در جریان اغتشاشات اخیر مدیران مربوطه دست به دست هم دادند و در منطقه ۵ و ۱۹ تدبیری اتخاد شد که هم جلوی خلاف گرفته‌ شود و هم از خسارات جانی ساخت و سازهای غیر مجاز، ناایمن و غیر مستحکم‌ جلوگیری شود. برای این موضوع نیز سازمان نوسازی باید تا یک ماه آینده، صورت مشخصی از آن ارائه‌ کند.

وی در خصوص موضوع فرونشست هم گفت: فرونشست عملا گسترش پیدا کرده و شرایط نامناسبی در مجموعه شهر ایجاد کرده و با برداشت آب‌های زیرزمینی تشدید هم خواهد شد که برای آن هم یک طرح آماده می شود تا مسیر تصویب خود را دنبال کند. همچنین در بحث ۱۰ مخاطره ای که در ۱۵۸ مولفه برای ۱۰ سال آینده باید بررسی کنیم، زحمت دوستان برنامه و بودجه است که مسیر را تسهیل کنند تا چشم انداز روشنی برای آینده برای کارکردهای خودمان داشته باشیم.

زاکانی درباره وضعیت آرای کمیسیون ماده صد، خاطرنشان کرد: بالغ بر ۶۰ هزار رای کمیسیون ماده صد داریم که اگر ابعاد بیشتر آن پیگری شود، موارد آن به بیش از این عدد می رسد. آنچه ناظر به آینده است ممانعت از توسعه آن است، اما در مورد گذشته چارچوبی دارد که اگر ایمنی را رعایت کرده و موارد سه گانه ای که قانون آن را مشخص کرده انجام شده، به سمت تعیین تکلیف برویم؛ در واقع ماده صد یک موضوع کشوری است که خودش یک ناایمنی را تحمیل می کند. برای این موضوع نیز طبق پیگیری ها در کلانشهرهای کشور دنبال یک تصمیم ملی هستیم.

شهردار تهران در پایان درباره بحث اعتبارات برای ایمنی سازی عنوان کرد: درباره ظرفیت های قانونی که می تواند ما را به سمت ایمنی بخشی به محیط پیرامون سوق دهد که تکالیف دستگاه‌هاست، باید چارچوبی استخراج شود.

انتهای پیام/

۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۱۸:۴۶
کد خبر: 30444

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =