«عروج» در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد رونمایی شد

مراسم رونمایی از «سازه حجمی عروج» همزمان با سومین سالروز شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی به همت منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد با حضور مدیران شهری برگزار شد.

به گزارش شهر، مراسم رونمایی از «سازه حجمی عروج» همزمان با سومین سالروز شهادت سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی به همت منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد با حضور سید محمد حسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد، حمید جوانی شهردار منطقه ۳ تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد ظهر روز سه شنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۱ برگزار شد.

در این مراسم، سید محمد حسین حجازی مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد درباره رونمایی از سازه یادمان بزرگداشت مردان میدان با عنوان «عروج» با بیان این مطلب که پروژه عروج از جمله آثار هنری و ماندگار در این دوران است و طی این سال ها منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد سعی کرده فعالیت هایش همسو با منظر حیات اجتماعی، فرهنگی و هنری باشد و زاویه فضای دینی و مذهبی را از نگاه هنر ببیند، گفت: این اثر با الهام و اقتباس از مینیاتور معراج حضرت محمد (ص) اثر سلطان محمد نقاش در قرن شانزدهم میلادی و ترکیب با عناصر معماری و اسلیمی و ختایی برگرفته از هنر ایرانی اسلامی و نمادهایی مثل محراب، گنبد، کتیبه، نقوش گیاهی مثل درخت و بوته طراحی شده است.

مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد با تاکید بر این موضوع که در ترکیب ‌بندی اثر تلاش شده با استفاده از فرم اسپیرال (حلزونی) که یکی از بدیع‌ترین و مفهومی‌ترین نمادهای ایرانی-اسلامی است به عنوان زمینه اصلی استفاده شود ادامه داد: به منظور پاسداشت مقام شهید والا مقام سردار دل ها و معرفی ابعاد شخصیتی به جوانان قالب هنر بهترین گزینه بود و امیدواریم با رونمایی از این اثر برای گذر فرهنگ بتوانیم کاری ماندگار و مناسب برای مخاطبان منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد داشته باشیم، زیرا گذر فرهنگ ۶ فصل دارد که هر فصل موضوع آنها متفاوت است و فصل اول آن با سازه عروج آغاز شد.

اراضی عباس آباد گزینه مناسبی برای معرفی شخصیت سردار به نسل جوان است

در ادامه این مراسم مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز پس از رونمایی از سازه عروج درباره پیام این چنین سازه ای با معرفی شخصیت سردار دل‌ها با عنوان عروج گفت: در واقع هدف از ساخت چنین سازه هنری سعی براین است که برای نشان دادن و ماندگار شدن شخصیت های مهم جامعه از مقوله هنر کمک بیشتری گرفته شود زیرا انتقال پیام با آثار هنری تاثیر ماندگارتری روی مردم می گذارد.

رئیس شورای شهر تهران افزود: این اثر هنری زیبا که از اثر هنری قدیمی و سنتی الهام گرفته بسیار زیبنده منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد است و به طور حتم چنین اثری در چنین مکانی که گزینه انتخاب نسل جوان است باعث می شود تا همه بینندگان و به ویژه جوانان را بیشتر به فکر کردن سوق بدهد و به عمق وجود این شخصیت توجه داشته باشند.

هر چه اثرهای مفهمومی به مردم نزدیک تر باشد، اثر گذار تر خواهد بود

در ادامه این مراسم علیرضا نادعلی سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر این موضوع که جانمایی این سازه در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد مناسب است، بیان کرد: براساس گزارش ها روزانه تعداد زیادی گردشگر به منطقه مراجعه می کنند و مکان برای جانمایی اثر با دقت خوبی انجام شده است اما با این حال معتقدم تا جای ممکن می توانیم نمونه چنین آثاری را در جاهای عمومی از جمله میادین، آب نماها و بوستان ها اکران کرد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب که هم مکان به اندازه کافی در شهر وجود دارد و هم هنرمند زیاد است و موقعیت های خوبی برای نصب و استقرار این دست نمادها در شهر  وجود دارد، بیان کرد: در حال حاضر در کمیسیون فرهنگی و اجتماعی پیگیر این موضوعات هستیم که ساخت اثرهای هنری مثل سردیس، تندیس، المان های حجمی باید در شهر کار شوند و شاهد تاثیرات معرفتی آنها به روی مردم باشیم و تجربه دنیا نشان داده آثار مفهومی هنری هر چه به مردم نزدیک تر باشند اثرگذار تر خواهند بود.

جامعه به معرفی اسطوره ها با آثار هنری نیاز دارد

در ادامه نرگس معدنی پور رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این مطلب که شهید قاسم سلیمانی به معنای واقعی سردار دل ها بود که محبوبیت زیادی بین مردم کشور ما داشتند و چنین شخص بزرگی نیاز به معرفی ندارند، گفت: برای ترویج فرهنگ، به ویژه فرهنگ ایثار و شهادت می توان با معرفی چنین اسطوره هایی و با کمک ابزار هنر اقدامات خوبی را انجام بدهیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران افزود: حجم نگاره ای که امروز با عنوان عروج رونمایی شد الهام گرفته از یک اثر ارزشمند هنری از استاد محمود نقاش است که به طور حتم چنین آثاری تاثیرگذاری عظیمی به همراه دارند.

معدنی پور تاکید کرد: می توان از بقیه ابزارهای هنری دیگری در قالب های مختلف مانند دیوار نگاره، حجم نگاره و حجم واره ها به صورت آثار حجمی، هنری، موسیقی یا نمایشی بهره ببریم.

وی ادامه داد: بنابراین می توان با کنار هم قرار دادن فرهنگ و هنر به نتیجه خوبی از ترویج فرهنگ ایثار و شهادت رسید و به ویژه اگر این روند برای معرفی قهرمانان و اسطوره هایمان به کار گرفته شود. به نظر می رسد اثری که امروز رونمایی شد به خاطر الهامی که از اثر هنری ارزشمند گرفته شده هم در خور مقام این شهید بزرگ است و هم می تواند تاثیر گذاری خودش را به لحاظ ابعاد مختلف داشته باشد و البته که باید در کنار این اثر هنری شناسنامه خوبی برای معرفی همه ابعاد این موضوع هم تهیه شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد یکی از قطب های فرهنگی پایتخت محسوب می شود و قرار گرفتن چنین اثری در چنین فضایی تناسب معنایی خوبی دارد و چنانچه طرح جامع گذر فرهنگی در این منطقه اجرا شود این اثر و سایر آثاری که قرار است در آینده جانمایی شوند می تواند ارزشی برای این منطقه به لحاظ حجم مراجعه نیز داشته باشد.

منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد ظرفیت خوبی برای آثار هنری دارد

سپس حمید جوانی شهردار منطقه ۳  به ابعاد تاثیرگذاری چنین المان نوینی در قطب گردشگری تهران اشاره کرد و گفت: منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد به دلیل مستقل بودن در حوزه گردشگری و فرهنگی در تهران این پتانسیل را دارد تا با اجرای برنامه های مختلف تاثیرگذاری عمیقی به روی همه اقشار جامعه داشته باشد و چه بسا در این بخش نمی توان از تاثیر مجموعه های فرهنگی و گردشگری دیگری مثل دریاچه خلیج فارس و برج میلاد به واسطه حضور اقشار مختلف غافل شد.

شهردار منطقه ۳ با تاکید بر این موضوع که اگر این‌چنین المان هایی به با تکنولوژی روز همراه باشد و به نحو مطلوب ساخته شود دستاورد لازم را هم خواهد داشت تاکید کرد: به هر حال در این اثر از ظرفیت های خوبی از جمله نور، حجم و فلز به خوبی استفاده شده و همین جزئیات با توجه به تردد عباس آباد و حضور گردشگران در ارائه فرهنگ شهادت و ارائه نماد سردار حاج قاسم بسیار می تواند موثر واقع شود زیرا در چنین مکان هایی شاهد حضور تهرانی ها، مهمانان تهران، گردشگران خارجی و داخلی هستیم.

انتهای پیام/

۱۳ دی ۱۴۰۱ - ۲۱:۳۴
کد خبر: 30446

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =