دخل و خرج شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲

با نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲، شهرداری باید بودجه پیشنهادی برای سال آینده را تقدیم شورای شهر کند تا چکش کاری و تصویب شود.

به گزارش شهر، با نزدیک شدن به ایام پایانی سال، بحث تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ برجسته شده است. شهرداری تهران باید تا پایان دی‌ماه، بودجه پیشنهادی برای سال آینده را تقدیم شورای شهر کند تا در شورا، چکش کاری و تصویب شود. لایحه‌ای که جزییات دخل و خرج مورد نیاز برای اداره پایتخت را در بردارد و بررسی آن، کیفیت تأمین مالی در بخش‌های مختلف مدیریت شهری را روشن می‌کند.

در همین رابطه، امیر شهرابی مدیرکل برنامه و بودجه شهرداری تهران در رابطه با بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد:شهرداری تا ۳۰ دی مهلت دارد تا بودجه سال آینده را به شورا ارائه دهد و در حال جمع‌بندی جزییات آن هستیم. بیشترین سهم در بودجه سرمایه‌ای ۱۴۰۲ به سمت پروژه‌های حمل و نقل و ترافیک متمرکز شده و پروژه‌های عمرانی هم در اولویت هستند.

اما شورای شهر تهران برای سال آینده چه مواردی را در نظر خواهد داشت؟

حمل‌ونقل اولویت بودجه/ استقبال تهران از ۳۰۰ هزار موتورسیکلت برقی

پرویز سروری نائب رئیس شورای شهر تهران درباره اولویت‌های بودجه ۱۴۰۲ گفت: همچنان در کلان‌شهر تهران مسئله حمل‌ونقل مسئله اول و آخر ما است. چرا که حمل و نقل به موضوعات اولویت‌دار بعدی ارتباط دارد و به نوعی پیش‌نیاز بسیاری از اقدامات مدیریتی در شهر است.

وی با اشاره به اهمیت ویژه به حوزه حمل‌ونقل عمومی در بودجه سال آینده تصریح کرد: یک سوم بودجه ۱۴۰۱ را در جریان بررسی بودجه، به موضوع حمل‌ونقل اختصاص دادیم و امسال هم به این موضوع توجه می‌کنیم.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به اضافه شدن ۸۰۰ اتوبوس به ناوگان حمل‌ونقل پایتخت تا پایان سال، از ورود ۳۰۰ هزار موتورسیکلت برقی تا پایان خردادماه ۱۴۰۲ به سطح شهر تهران خبر داد.

حمل‌ونقل، آلودگی هوا، کمبود آب و بد مسکنی در اولویت

احمد صادقی عضو دیگر عضو شورای شهر تهران درباره اولویت‌های مدیریت شهری در بودجه ۱۴۰۲ گفت: تمرکز و اولویت شورای ششم بر حل مسائلی همچون حمل‌ونقل، آلودگی هوا و بد مسکنی است.

وی افزود: این موارد را باید حل کنیم. برای موضوع ترافیک هم باید فکری کرد. اینکه حمل و نقل توسعه پیدا کند، آلودگی هوا هم تحت تاثیر و در مسیر بهبود قرار می‌گیرد. موضوع کمبود و آلودگی آب هم جز اولویت‌های دیگری است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

صادقی با اشاره به اولویت‌های کمیته هوشمندسازی اظهار کرد: تلاش ما این است که شهرداری غیر حضوری داشته باشیم. باید تمام فرآیندها و زیرساخت‌های سامانه‌های خدماتی طوری آماده شود که مردم نیازی به مراجعه حضوری نداشته باشند.

صادقی با بیان اینکه شهرداری غیرحضوری سبب کاهش تعداد سفر، ترافیک و آلودگی هوا خواهد شد، گفت: این اقدامات، رضایتمندی شهروندان را در پی خواهد داشت و در حوزه شفافیت و کاهش فساد هم اثرات مثبتی دارد.

کارآمدی بافت فرسوده در اولویت باشد

از سوی دیگر مهدی عباسی رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران نیز درباره اولویت‌های بودجه ۱۴۰۲ بیان کرد: کارآمدی بافت فرسوده در اولویت قرار دارد و این یعنی توسعه خدمات، افزایش سرانه مسکن در پهنه شهر به ویژه بافت‌های فرسوده و کیفیت بخشی زندگی جزء اولویت‌های بودجه ۱۴۰۲ است.

وظایف سنگین شهرداری به شرط تعامل دستگاه‌ها و مردم

بر اساس آنچه مطرح شد، شهرداری تهران و اعضای شورای شهر بر هدایت منابع مالی در جهت تقویت زیرساخت‌های بنیادی و حیاتی شهر هم‌نظرند. از جمله نوسازی و تقویت ناوگان حمل‌ونقل عمومی، چاره‌جویی برای ترافیک و رونق صنعت ساختمان به عنوان یکی از محرک‌های اقتصاد کلان و رکن تحولی در حوزه معمازی و شهرسازی شهری.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد، شهرداری تهران در عمده این اقدامات به همکاری با دولت (در بخش نوسازی حمل‌ونقل)، با راهور و مردم (در زمینه تسهیل عبور و مرور و بهبود ترافیک) و با سرمایه‌گذاران و متخصصان (در زمینه ساخت‌وساز) نیازمند است و اساسا به تنهایی نمی‌تواند، در هیچ یکی از زمینه‌های مذکور توفیق چندانی داشته باشد. با این تفاسیر، شناسایی مسائل یاد شده به عنوان عمده چالش‌های شهر و شهروندی و تلاش برای رفع ورجوع آن‌ها  در میان مدت قابل ارزیابی است.

نظرسنجی از تهرانی‌ها درباره بودجه سال آینده شهر

گفتنی است که شهرداری در سامانه من شهردارم، نظرسنجی مربوط به بیش از 2 هزار پروژه محله محور را با تفکیک منطقه و ناحیه قرار داده و از مردم خواسته است که بگویند از نظر آنها، مثلا در یک محله خاص، تعریض یک خیابان مهمتر است، یا احداث یک بوستان یا ساخت سرویس بهداشتی عمومی یا احداث فروشگاه یا موارد دیگر. در بخشی دیگر هم شهروندان می توانند به صورت تستی درباره اولویت بیشتر یا کمتر انجام وظایف مختلف شهرداری در منطقه خود اعم از زیباسازی شهری، کاهش آسیب های اجتماعی، توسعه فضاهای ورزشی، اصلاح آسفالت ها، ایجاد پارکینگ های عمومی و ... اعلام نظر کنند. 

هدف از  این نظرسنجی این است که مشخص شود شهرداری از نظر مردم انجام کدام تکالیف قانونی را در اولویت بگذارد و برایش بودجه بیشتری تخصیص دهد؛ نظرات مردمی ارائه شده در این سامانه، در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۲ شهرداری تهران موثر خواهد بود و می‌تواند باعث تغییر بعضی اولویت بندی‌های بودجه سال آتی شهرداری نسبت به سال‌های گذشته شود.  

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/

۱۵ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۱
کد خبر: 30507

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =