۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 31077
اختصاص ۴۱ حکم به حمل‌ و نقل، ترافیک و آلودگی هوا در برنامه چهارم توسعه

رئیس شورای شهر تهران با پرداختن به پنج محور برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران گفت: می توانیم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته محورها را کنار هم جلو ببریم و تا چهار سال آینده برنامه را عملیاتی کنیم؛ البته باید شاخص و زمان را هم باید در نظر بگیریم.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی چمران در نشست خبری با اصحاب رسانه با محوریت برنامه چهارم توسعه شهرداری تهران با بیان اینکه برنامه ها چندان که باید اجرایی نشد چراکه اجرایی تدوین نشده بود، اظهار کرد: ۶ برنامه توسعه کشور نیز به همین شکل بود و در همین منوال هم برنامه سوم توسعه شهر تهران تنها ۲۳ درصد محقق شد.

وی با بیان اینکه ما می خواهیم ۱۱ هزار اتوبوس داشته باشیم اما در حال حاضر حداکثر دو هزار و ۴۰۰ دستگاه اتوبوس مشغول به فعالیت هستند، یادآور شد: ۸۰ درصد اتوبوس را باید وزارت کشور تأمین کند و با حسابرسی های انجام شده عملیاتی شدن تحقق ۱۱ هزار دستگاه اتوبوس شدنی نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در تهران حداقل هزار و ۲۰۰ دستگاه واگن نیاز داریم و سوال این است که آیا تا دو سال دیگر می توانیم این تعداد واگن را تأمین کنیم؟ حتی اگر پول آن را نیز پرداخت کنیم در طول این دو سال نمی توانیم بسازیم و اگر امروز قرارداد منعقد کنیم حداقل یک سال و نیم زمان نیاز خواهد داشت.

وی همچنین تصریح کرد: برنامه چهارم توسعه با تأسی به تأکیدات مقام معظم رهبری درخصوص برنامه هفتم و مساله محور بودن و عملیاتی بودن آن، مساله محور و عملیاتی تدوین شد. خیلی خوشبینانه بگوییم تا پایان برنامه چهارم هفت هزار و ۵۰۰ دستگاه اتوبوس تأمین خواهد شد.

چمران با بیان اینکه اگر این تعداد اتوبوس تأمین شود اتفاق خوبی خواهد افتاد، یادآور شد: ما کمی فراتر فکر کرده ایم تا بتوانیم به عدد حداقلی برسیم و انگیزه ای برای آن ایجاد شود؛ ما سعی کردیم برنامه عملیاتی باشد.

وی با تأکید بر مساله محور بودن برنامه چهارم، گفت: برنامه ای که شهرداری تدوین کرده بود هشت بخش داشت؛ اولین و دومین مشکل تهران ترافیک و آلودگی هواست که البته تنها به دست شهرداری حل نمی شود.

وی افزود: بافت فرسوده و ایمنی شهر و مسائل اجتماعی و فرهنگی نیز تنها به دست شهرداری برطرف نمی شود و متولیان متعددی دارد. هوشمندسازی و مدیریت شاید بیشتر به شهرداری بازگردد، لذا این پنج محور در نظر گرفته شد و تمام نیروی خود را به کار می گیریم تا این محورها عملیاتی شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه باید به این پنج محور بپردازیم تا بتوانیم آن را برطرف کنیم، یادآور شد: می توانیم با برنامه ریزی های صورت گرفته محورها را کنار هم جلو ببریم و تا چهار سال آینده برنامه را عملیاتی کنیم؛ البته باید شاخص و زمان در نظر بگیریم که بدانیم در طول مدت مشخص، چه میزان از شاخص اجرایی شده است. پیش بینی منابع مالی مناسب برای تحقق شاخص ها بسیار مورد اهمیت است.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه سعی کردیم تعداد احکام زیاد نباشد و هرچه می توانیم فشرده تر و عملیاتی تر تدوین شود، اظهار کرد: ۲۶۱ حکم تدوین شده بود که به ۱۴۵ حکم رسید و در شورا به تصویب رسید.

وی همچنین تصریح کرد: از این تعداد ۴۱ حکم به حمل و نقل و ترافیک و آلودگی هوا اختصاص دارد و در بحث ایمنی و بافت فرسوده ۲۵ حکم، مسائل اجتماعی ۲۱ حکم و هوشمندسازی و مدیریت ۳۷ حکم است.

چمران با بیان اینکه به کارگیری مردم و اجتماعی سازی نیز دو حکم دارد، یادآور شد: فلسفه کار بر این بود که وظایف دائمی به حکم تبدیل نشود و به صورت لایحه ارائه شود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد: در ارتباط با اتوبوس نمی توان پیش بینی دقیقی داشت و هر میزان تولیدکنندگان تحویل دهند، دریافت خواهیم کرد و پیش بینی می کنیم کمتر از هزار دستگاه سال آینده تحویل و ۶۰۰ دستگاه نیز بازسازی شود.

وی همچنین تصریح کرد: تمام سازندگان در جلسات به جمع بندی تقریبی رسیده اند و علت این است که به دلیلی تعطیلی ۱۰ ساله و عدم خریداری اتوبوس، زمان می برد که مجدداً تولید کنند و یکی از شرکت ها اعلام کرد که تا ۱۴ ماه آینده می تواند تولید را به نتیجه برساند.

چمران با بیان اینکه تا ۱۰ روز آینده منابع مالی و همچنین برش زمانی احکام مشخص خواهد شد، گفت: بودجه امسال ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده و ممکن است برای مثال بودجه سال آینده ۷۵ هزار میلیارد تومان باشد؛ بنابراین بر اساس بودجه و اعتبارات، توزیع اعتبار برای اجرای احکام انجام می شود که کار پیچیده و مشکلی است، چون پایداری در قیمت ها را شاهد نیستیم.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه روند اینگونه نشان می دهد که قیمت ها رو به رشد است، یادآور شد: پروژه های عمرانی هر سال فهرست بهای جدیدی دارند که حداقل ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش بها دارند و باید تمام این موارد را لحاظ کنیم.

وی افزود: ۳۰۰ هزار موتورسیکلت برقی پیش بینی شده که مقرر شده با همکاری شرکت های سازنده موتورسیکلت، ایستگاه های شارژ و تأمین انرژی با هماهنگی وزارت نیرو تا پایان برنامه تأمین شود.

چمران با بیان اینکه چند حکم برای رسیدگی به نیروهای انسانی در برنامه وجود دارد، یادآور شد: باید نیروهای انسانی خاطر آسوده ای تا حد ممکن و بر اساس قوانین روز کشور داشته باشند که مسکن نیز در این مسئله مورد اهمیت است.

وی با بیان اینکه شهرداری باید هر ساله چهار درصد از پرسنل خود بکاهد، گفت: تعدادی بازنشسته می شوند و تعدادی نیز خرید خدمت انجام دهند و در مقابل می تواند نیمی از این چهار درصد را بنابر نیاز جذب کند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این موضوع که فعلاً به جز سازمان فناوری های نوین تصمیمی برای افزایش تعداد شرکت ها و سازمان های شهرداری نداریم، تصریح کرد: ما در سالهای قبل حتی برخی شرکت ها و سازمان ها را منحل کردیم و در حال حاضر نیز تنها سازمان فناوری های نوین در کش و قوس اداری است.

وی ادامه داد: سازمان گردشگری نیز از ادغام دیگر بخش ها تشکیل خواهد شد که البته باید مطالعه شود و در برنامه چهارم قطعی نیست.

چمران با بیان اینکه احیای بافت فرسوده و پرداخت تسهیلات نیز در برنامه چهارم انجام خواهد شد، اظهار کرد: مسئله بافت فرسوده برای ما بسیار مهم است؛ با ۱۸ درصد سود نمی توان وام گرفت و اعلام کردیم که سود پرداختی از سوی مردم به ۶ درصد برسد و مابقی از سوی دولت و شهرداری تأمین شود که شهرداری ۶ درصد خود را تأمین کرده بود و بانک ها این درصد را تأمین نکردند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با اعلام اینکه بر اساس آنچه در کمیسیون معماری و شهرسازی مطرح شده، بافت فرسوده در منطقه کن بسیار پیچیده است، یادآور شد: طبق ضوابط شهرسازی در بافت فرسوده بیشتر از سه طبقه نمی توان ساخت و این سه طبقه نیز به صرفه نیست و پیش بینی هایی انجام دادیم که بلوک شهری ساخته شود و با کمک شهرداری و همکاری اداره ثبت، تجمیع صورت بگیرد و ساختمان ها در چهار طبقه و یا بیشتر باشد و تعریض خیابان نیز صورت بگیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه شهردار تهران برنامه هایی را پیش بینی کرده که عملیاتی شود، گفت: در برنامه برای ناوگان مترو آمده که هزار و ۵۰۰ واگن داریم و ۲۷۳ واگن از محل قراردادهای وزارت کشور و ۱۱۳ واگن داخلی در برنامه چهار ساله تأمین خواهد شد.

وی افزود: توسعه خطوط باید در شورای عالی ترافیک به تصویب برسد؛ دوبار به شورا ارسال شده و باید مصوبه آن تصویب شود. با این وجود پس از تکمیل خطوط فعلی، خطوط جدید ایجاد خواهد شد.

چمران در پاسخ به پرسش خبرنگار شهر در رابطه با احکام مرتبط با مدیریت آلودگی هوا با بیان اینکه ۴۱ حکم حمل و نقل و آلودگی هوا در هم تنیده هستند، خاطرنشان کرد: شاید نتوان این احکام را از یکدیگر جدا کرد چون اتوبوس و مترو تأثیر مستقیم بر کاهش آلودگی هوا دارد.

وی اضافه کرد: البته در بخش آلودگی هوا، برای مثال افزایش پنج هکتار فضای سبز در اطراف تهران نیز پیش بینی شده است. همچنین در محلات و مناطقی که فضای سبز کمتر از حد معمول دارند، شهرداری باید هر ساله ۱۰ هکتار خریداری و اضافه کند که مستقیماً در رفع آلودگی هوا مؤثر خواهد بود.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما پیگیری های لازم را در خصوص مسائل زیست محیطی انجام داده ایم، گفت: ما این پیگیری ها را ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه در کشور بحران خیز ما مسائل فراوانی روی می دهد، تصریح کرد: امیدواریم مسائل حادی نداشته باشیم که برنامه به هم ریخته شود؛ چرا که دیدیم برنامه سوم چگونه با شیوع کرونا تحت تأثیر قرار گرفت. ما تمام تلاش خود را برای اجرای برنامه به کار خواهیم گرفت.

چمران با تأکید بر اینکه هوشمندسازی در تمام بخش های برنامه چهارم لحاظ شده است، یادآور شد: علاوه بر مترو، اتوبوس و تاکسی، توزیع هوشمند کالا در فروشگاه های زنجیره ای نیز پیش بینی شده است. صدور پروانه تا پایان برنامه چهارم توسعه باید حداقل به یک ماه کاهش پیدا کند و از زمانی که شخص تمام مدارک خود را تحویل می دهد، شهرداری باید مابقی اقدامات را تا ساختمان های ۶ طبقه در طول یک ماه انجام دهد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما موافق اتوبوس دست دوم از خارج نیستیم، گفت: مشکل این است که سازندگان نمی توانند در شرایط فعلی برای مثال دو هزار دستگاه اتوبوس به ما تحویل دهند؛ خرید اتوبوس های دست دوم هنوز به نتیجه نرسیده و عده ای موافق و عده ای مخالف آن هستند.

چمران همچنین تصریح کرد: اتوبوس نیست که بخواهیم بخریم و پروسه تحویل اتوبوس زمان بر خواهد برد. تعدادی اتوبوس در حد نو وجود دارد و باید تصمیم گیری نهایی صورت بگیرد که خریداری شود که اگر این خرید انجام شود هم محدود و مقطعی خواهد بود. برنامه ما این است که از اتوبوس های داخلی استفاده کنیم حتی اگر در حد اتوبوس های خارجی نیز نباشد.

وی با بیان اینکه برنامه چهارم میزان بودجه مناطق را مشخص نمی کند، یادآور شد: ما برنامه کلی شهرداری را تدوین می کنیم و اینکه مناطق چه میزان بودجه داشته باشند توسط شهرداری مشخص خواهد شد.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه تکاپویی بین مناطق در بازپس گیری املاک ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: در منطقه ۱۸ مرکز تجاری ساخته شده بود که واحدهای آن که سهم شهرداری است، فروخته شده بود که باز پس گرفته شده است.

وی با تأکید بر اینکه در شهر تهران در سال ۱۳۸۲ قانونی تصویب شد که در شهر تهران بیش از سه طبقه نباید ساخته شود، گفت: اگر کسانی پول دادند و بیش از ۶ طبقه ساخته اند خلاف مرتکب شدند که امروز در دادگاه ها پرونده های آنها بررسی می شود.

چمران تأکید کرد: خبرنگاران به ما اضافه طبقات را گزارش دهند زیرا اگر کسی خلافی مرتکب شده باشد و اطلاع داده شود، وارد می شویم؛ همانطور که درخصوص قراردادی که اخیراً به ما اطلاع داده شد که کسی بی‌جا آمده و قرارداد منعقد کرده ما لغو قرارداد انجام دادیم. خواهش می کنیم در این موارد تنها اطلاع دهند و وارد فضای سیاسی نشوند.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه ما اصلاً با تحت فشار قرار دادن مردم کار نخواهیم کرد، اظهار کرد: ما حتی در فیش عوارض نیز ورود خواهیم کرد چرا که در مواردی نرخ عوراض بسیار بالاست و مردم از ورود به این عرصه می ترسند.

وی افزود: هرچقدر بتوانیم عوارض را ارزان تر کنیم تعداد افرادی که برای دریافت صدور پروانه مراجعه کنند، افزایش خواهد یافت.

چمران با بیان اینکه توزیع آسفالت در تهران در این دوره از مدیریت شهری بی سابقه بوده است، یادآور شد: انجام آسفالت معابر به ویژه در مناطق جنوبی و خصوصا در کوچه ها و محلات مناطق ۱۶ و ۱۷ که شاید ۲۰ سال رنگ آسفالت به خود ندیده بودند، اتفاق مهمی است.

انتهای پیام/

۲۸ دی ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 31077

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =