درصددیم استاندارد گازوئیل و نفت کوره را اجباری کنیم

رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: ۹۱ درصد از تکالیف سازمان استاندارد در قانون هوای پاک در سال گذشته اجرایی شده است.

به گزارش خبرنگار شهر، مهدی اسلام پناه در یکصد و بیست و سومین جلسه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اقدامات عملیاتی سازمان ملی استاندارد در خصوص اجرای قانون هوای پاک اظهار کرد: این قانون در سال ۹۶ در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و تعدادی از مواد این قانون صراحت مستقیمی بر نقش سازمان استاندارد دارد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با اعلام اینکه در ماده چهار به تولید انواع وسایل نقلیه موتوری و واردات آنها و استلزام رعایت حدود مجاز استاندارد اشاره شده است، خاطرنشان کرد: مصرف سوخت و ورود قطعات استاندارد برای کاهش آلایندگی در این ماده مورد توجه قرار گرفته و سازمان استاندارد باید تدابیری داشته باشد و در واقع باید شماره گذاری خودروها در بخش مجوز آلایندگی از سوی سازمان استاندار صورت بگیرد.

وی افزود: تدوین استاندارد مصرف سوخت خودروهای سبک و اجرای اجباری آن عملیاتی شده و تدوین استاندارد در خصوص سوخت موتورسیکلت نیز باید اجباری باشد که صددرصد پیشرفت داشته است.

اسلام پناه به استاندارد اجباری مصرف سوخت بنزین خودروهای سنگین و اجرای کامل آن تصریح کرد: استاندارد اجباری دوام DPF نیز به تصویب رسیده و استاندارد کاتالیز ۷۰ درصد اجرایی شده که امیدواریم به طور کامل اجرا شود.

وی با تأکید بر اینکه مالکان خودروهای سبک و سنگین مکلف هستند وسایل نقلیه خود را در زمان رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند، یادآور شد: آیین نامه این ماده در خرداد ماه سال ۱۴۰۰ در هیات وزیران به تصویب رسیده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه وزارت نفت مکلف بود در سه سال سوخت را مطابق با استاندارد ملی عرضه کند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست نیز باید از تولید سوخت بی کیفیت و فاقد استاندارد جلوگیری می کرد. از سال ۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰ هیچگونه ورود بنزین، مازوت و گازوئیل نداشتیم اما امروز محموله هایی از سوخت ها با توجه به شرایط موجود، وارد کشور شده و گزارش آن را به دولت تقدیم کرده ایم.

وی اضافه کرد: استاندارد روغن موتور و بنزین و نفت گاز نیز اجرا شده و اجرای استاندارد ملی گاز طبیعی نیز در دستور کار اولین جلسه شورای عالی استاندارد قرار دارد.

اسلام پناه با بیان اینکه چهار استاندارد در پنجم آذرماه مصوب شد که حرکت بی نظیری بود، خاطرنشان کرد: استاندارد نوع کاتالیست خودرو نیز تا پایان سال به طور کامل عملیاتی خواهد شد.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه وزارت نفت باید تا سال ۹۸ طرح کهاب را تکمیل می کرد که انجام نشد، گفت: سازمان استاندارد باید پیش نویس ها را تهیه می کرد که انجام داد و تحویل داد.

وی تأکید کرد: شرکت های بازرسی تأیید صلاحیت شده برای کنترل موتورخانه ها اقدام می کنند و تنظیم گری را انجام می دهند و در سامانه ما ثبت می کنند.

اسلام پناه با اعلام اینکه مرکز ملی تایید صلاحیت اصل بی طرفی را رعایت می کند، یادآور شد: تا پایان امسال تکالیف ما شامل کاتالیست، نفت کوره، کهاب و معاینه فنی موتورخانه ها صد در صد تکمیل خواهد شد؛ ما سعی کردیم عقب ماندگی چند سال قبل را نیز در طول این مدت جبران کنیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه تلاش می کنیم تا استاندارد اجباری گاز طبیعی را در اولین جلسه شورای عالی استاندارد به تصویب برسانیم، تصریح کرد: درصدد هستیم که استاندارد گازوئیل و نفت کوره را نیز اجباری کنیم که تاکنون انجام نشده است.

وی همچنین تصریح کرد: در اجلاسیه اخیر شورای عالی استاندارد نیز استاندارد ملی بازرسی و کالیبراسیون مراکز معاینه فنی خودرو به تصویب رسید و با اجرای این استاندارد، نوعی هم طرازی در این زمینه انجام خواهد شد.

اسلام پناه با بیان اینکه ۹۱ درصد از تکالیف سازمان استاندارد در قانون هوای پاک در سال گذشته اجرایی شده است، گفت: ما توانستیم به عنوان برترین دستگاه در اجرای تکالیف قانونی خود دست پیدا کنیم و باید تکالیف بیشتری را نیز انجام دهیم.

رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: در تدوین استانداردها تمام ذینفعان دعوت می شوند و در همین راستا با مخالفت صریح سایر دستگاه ها در زمینه استانداردسازی نفت کوره مواجه شدیم. ما نتایج پایش خود را به دستگاه های نظارتی اطلاع می دهیم.

وی با بیان اینکه آزادی بیان در نقطه نظرات در سازمان ملی استاندارد که دستگاهی بین المللی است باید وجود داشته باشد، گفت: وقتی صحبت می کنیم تهدید می شویم و اگر بخواهم برخی مسائل را بگویم باید مرتب به دادگاه بروم.

اسلام پناه افزود: توقف تولید پنج خودروی بی کیفیت در همین دو سال اخیر انجام شده است.

رئیس سازمان ملی استاندارد ضمن عذرخواهی از عقب ماندگی در انجام برخی وظایف تصریح کرد: ما تکالیف و چهار ماده قانونی خود را انجام داده ایم چون قانون را جدی می گیریم و فصل الخطاب می دانیم.

وی اضافه کرد: ما اهم و فی الاهم نداریم و هرچه را در قانون آمده اجرا می کنیم؛ اگر سخت گیری های ما نبود هوای امروز وضعیت بسیار بدتری داشت و کشور امروز تعطیل می شد.

اسلام پناه با تأکید بر اینکه نظارت بر آلایندگی وظیفه ما نیست، یادآور شد: سالیانه گزارش تأییدیه یک میلیون خودروی نو داده می شود اما ۲۷ میلیون خودرو در کشور تردد دارند. دو میلیون و ۹۰۰ خودرو در تهران فرسوده و در حال تردد هستند و ما وظیفه ای در نظارت بر این خودروها نداریم.

وی با بیان اینکه از سال ۹۶ استاندارد اجباری آسانسورها مصوب شد، تصریح کرد: آسانسور متروی تهران برای بیمه شدن باید استاندارد شود. شهردار تهران با ما در این زمینه تماس گرفتند و گفتیم که متروی تهران با اداره کل استاندارد تهران جلسات متعددی را برگزار کرده و بر اساس آنچه مطرح شده باید عیوب فنی برطرف شود. ۷۱ آسانسور ایستگاه های مترو برای رفع عیوب فنی بارگذاری شدند.

رئیس سازمان ملی استاندارد تأکید کرد: آسانسور شورای اسلامی شهر تهران با این تعداد طبقه استاندارد ندارد و اگر استانداردسازی نشود، این آسانسور را پلمب خواهم کرد.

انتهای پیام/

۲ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 31225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =