مشوق‌های شهرداری منطقه ۱۷ به مالکین املاک فرسوده جهت نوسازی

معاون شهرسازی و معماری منطقه ۱۷ گفت: با توجه به وجود املاک قدیمی و کاملا فرسوده در منطقه، یکی از بازوهای اجرائی در تشویق مردم به نوسازی بافت فرسوده، دفاتر تسهیلگری شهرداری هستند.

به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۷، علیرضا پارسافر معاون شهرسازی و معماری منطقه در خصوص تجمیع املاک در بافت های فرسوده، گفت: در منطقه ای خدمت می کنیم که قسمت وسیعی از سطح محدوده را بافت فرسوده تشکیل می دهد.

وی افزود: منطقه ۱۷، حدود ۲۶ درصد بافت فرسوده دارد و در مجموع ۴.۲ درصد بافت فرسوده شهر تهران در منطقه ۱۷ قرار دارد. بنابراین با توجه به وجود املاک قدیمی و کاملا فرسوده در منطقه، یکی از بازوهای اجرائی در تشویق مردم به نوسازی بافت فرسوده، دفاتر تسهیلگری شهرداری هستند.

پارسافر با اشاره به دفاتر تسهیل گری، تصریح کرد: این دفاتر در سطح مناطقی که بافت فرسوده دارند، تاسیس شده و در منطقه ما نیز وجود دارد. بسیاری از شهروندانی که جهت تجمیع ملک مراجعه می کنند را ابتدا به این دفاتر ارجاع می دهیم که بعد از حصول نتیجه، اقدامات بعدی از طریق منطقه پیگیری می شود.

وی در ادامه گفت: هدف از ارجاع شهروندان به دفاتر تسهیل گری این است که شرایط تجمیع که از طریق سازمان نوسازی شهر تهران به این دفاتر واگذار شده، بررسی شود و پس از مشخص شدن یکسری موارد، اگر خواستار تجمیع بودند، به معاونت شهرسازی منطقه ارجاع داده می شوند.

معاون شهرسازی منطقه اظهار کرد: با توجه به دستورالعمل های تشویقی شهردار محترم تهران، و پیگیری های معاونت محترم شهرداری تهران، خوشبختانه دستورالعمل های تشویقی جهت نوسازی بافت فرسوده پس از اخذ تاییدات از مراجع مربوطه به همه مناطق ابلاغ شده است که واقعا یک گره گشایی برای همه مناطق به ویژه منطقه ۱۷ محسوب میشود. براین اساس بسیاری از شهروندان ساکن در املاک فرسوده، به نوسازی و تجمیع املاک خود روی آوردند.

پارسافر گفت: یکی از مشوق های نوسازی بافت فرسوده و تجمیع املاک با توجه به دارا بودن شرایط، احداث طبقه اضافه بود. تقریبا تمام پلاک هایی که متراژ کمتر از ۱۰۰ متر مربع داشتند، مجوز ۳ طبقه ساخت به مالک داده می شد که در این راه کار، یک طبقه دیگر نیز به آن اضافه می شود.

وی افزود: پلاک های کمتر از ۵۰ متر در سطح منطقه وجود دارند که طبق ضوابط شهرسازی، امکان ساخت و ساز ندارند اما در شیوه نوسازی بافت فرسوده، شرایط ساخت و ساز برای آنها در نظر گرفته شده است. در ضمن درصورت تجمیع ۶ پلاک با همدیگر و افزایش مساحت بیشتر از ۴۰۰ متر، یک طبقه اضافه به آنها تعلق می گیرد. در واقع یک بسته بسیار خوبی برای شهروندان دارای املاک فرسوده در نظر گرفته شده است.

معاون شهرسازی تصریح کرد: تجمیع به یکسری عوامل بستگی دارد که برخی از آن شرایط، خارج از حیطه کار شهرداری است و برخی دیگر نیز شهرداری در آن دخیل است. یکی از وظایف دفاتر تسهیلگری این است که شرایط مالکینی که قصد تجمیع دارند را در نظر بگیرد و بتواند این مالکین را کنار یکدیگر بیاورد و مشکلاتشان را طبق ضوابط تعیین شده، برطرف کنند.

وی اظهار کرد: از آنجایی که حاصل تجمیع املاک ریزدانه غالبا اشکال نامتعارف می باشد، در معاونت شهرسازی در خصوص نحوه احداث بنا شرایطی از قبیل شرفیت و حقوق مجاورت بررسی می گردد تا بنا احداثی به جهت پیشروی منجربه حذف نور و ایجاد مشرفیت نگردد.

انتهای پیام/

۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۹
کد خبر: 31438

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =