حذف تقاضای سفته‌بازانه با عرضه متری مسکن در بورس کالا/ کاهش قیمت‌ها منوط به کیفیت عرضه در بورس است

یک کارشناس اقتصادی گفت: به جهت نظارت‌ها و شفافیت در فرآیند فروش متری مسکن در بورس کالا، تقاضای سفته‌بازانه راهی این بازار نخواهد شد.

به گزارش خبرنگار شهر؛ مرتضی شجاعی کارشناس حوزه اقتصادی در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا با اشاره به طرح فروش مسکن متری گفت: زمانی که ایده ای مطرح می شود، باید دو فاکتور را در آن مدنظر قرار داد که یکی از آنها بستر اجرای آن سیاست و دیگری اقتضائات فعلی در آن حوزه است.

شجاعی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد ۳۴ سال زمان می‌برد تا یک فرد خانه دار شود و این در حالی است که بیش از ۵۰ درصد جمعیت تهران مستاجر هستند(از ۹ میلیون نفر جمعیت حدود ۴/۵ میلیون نفر مستاجر هستند).

وی با تاکید بر این نکته که بین ۷۰ تا ۸۰ درصد بازار مسکن تقاضا برای سرمایه گذاری است و ملک به دست مصرف کننده نمی رسد، بیان کرد: بخشی دیگر از آمارهای ارائه شده حاکی از آن است که در بازه ای ۱۰ ساله نزدیک به ۲۴ میلیون جوان در شرف ازدواج قرار دارند که نیاز یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن احساس می شود.

این کارشناس حوزه اقتصادی افزود: در بخشی دیگر آمارها نشان می دهد در سال ۹۰ تعداد پروانه های ساختمانی ۲۹ هزار و ۷۶۳ عدد بود که این آمار در سال ۱۴۰۰ به ۵ هزار و ۶۰۰ پروانه کاهش یافته است.(۸۱ درصد افت صدور پروانه)

شجاعی ادامه داد: بخش دیگر آمارها نشان می دهد در آبان ۱۴۰۱، معاملات مسکن نزدیک به ۴۵ درصد کاهش داشته است و بخش دیگر آمار حاکی از آن است در بخش میانگین معاملات مسکن در آبان سال ۹۶ هر متر مسکن ۴ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان بود که این عدد در آبان ۱۴۰۱ به ۴۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان رسیده است (۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است).

وی با تاکید بر این موضوع که باید اطلاعات در حوزه عرضه متری مسکن در بورس کامل باشد، بیان کرد: در حوزه اقدام شهرداری تهران برای تامین مسکن تا به امروز تفاهم تامین حدود ۴۰۰ هزار واحد امضا شده است که از این تعداد ۱۰۰ هزار واحد به مرحله صدور پروانه رسیده است.

این کارشناس حوزه اقتصادی با بیان این مطلب که یکی از چالش ها کاهش سرمایه گذاری در حوزه مسکن است، افزود: در سال ۹۶ تقریبا تفاوت معناداری در صدور پروانه ساختمان در سطح کلان نداشتیم و پرسش این است که آیا شهرداری تهران و هر مجموعه دیگر موظف است بازار مسکن را کنترل کند یا خیر؟

شجاعی با اشاره به آمار بانک مرکزی و رشد اقتصادی منفی مسکن در بازه زمانی سال ۹۱ تا ۹۵ ادامه داد: شهرداری تهران در قالب امضای تفاهم‌نامه ظرفیت موجود در دستگاه های مختلف در حوزه مسکن را روی هم قرار داد و قدر السهمی در این طرح پیش بینی شده است.

این کارشناس حوزه اقتصادی اظهار کرد: فرق طرح فروش مسکن متری با پیش خرید این است که ریسک پیش خرید را ندارد؛ واقعیت این است، زمانی که پارامترها بهم می ریزد و شکل و نمایی کلی از بازار در دسترس نیست، اگر فردی می خواهد سرمایه گذاری کند، به طور حتم با مبالغ ریز ۳۰۰-۴۰۰ میلیون تومانی قدرت تملک املاک را ندارد.

وی افزود: زمانی که فرد قدرت خرید ملک را ندارد، از این رو به بازار موازی از جمله طلا، ارز و … ورود می کند و همین ورود چالشی در آن بازارها ایجاد می کند و سوال این است چرا فرد نباید از همین مبالغ برای ورود به مسکن اقدام و استفاده کند که ریسک پایینی دارد و دیگر بازارها را بهم نمی ریزد؟

شجاعی با بیان این مطلب که ویژگی این طرح (فروش متری مسکن) از زاویه مصرف کننده این است که مبلغ پیش خرید را پرداخت می کند و در ادامه این مبلغ را کامل می کند، ادامه داد: درباره مالیات خانه خالی که یکی از پایه های مالیاتی است، باید تاکید کنم در شناسایی آنها مشکل داریم، زیرا تعریف مشخصی در این بخش وجود ندارد و آمارها گمانه زنی است و لازم است بانک جامع اطلاعاتی در این بخش تهیه شود.

این کارشناس حوزه اقتصادی افزود: شهرداری تهران موظف نیست پایه های مالیاتی را محقق کند، اما زمانی که صحبت از نبود بستر مناسب می شود، سوال من این است عرضه متری مسکن مگر نافی وظایف دیگر دستگاه هاست؟ 

شجاعی ادامه داد: دیدگاه من این است این طرح اگر وارد بورس شود، تقاضای سفته بازان و نوسان‌گیری از دور خارج می شود.

وی با تاکید بر این موضوع که کاهش قیمت مسکن منوط به کیفیت و حجم عرضه است، بیان کرد: پیش بینی من این است اگر حجم عرضه مناسب باشد، استقبال خوبی از طرح فروش متری مسکن می شود و پیش بینی می شود که افراد تا پایان پروژه بتوانند مبلغ خود را کامل کنند.

این کارشناس حوزه اقتصادی افزود: درباره جزییات طرح باید بیان کنم موضوع ابتدا باید در شورای شهر مصوب شود و سپس در بورس کالا چکش کاری شود که به همین دو علت پیش بینی من این است که اجرای طرح فروش متری مسکن به امسال نمی رسد و در ابتدای سال آینده می تواند انجام شود.

شجاعی با اشاره به تعابیر غلط نسبت به طرح فروش متری مسکن با عنوان شهرفروشی ادامه داد: خواهش می کنم با مکانیسیم بورس بازی نکنیم و نکته ای در این زمینه وجود دارد که اگر بخواهیم بگوییم این طرح شهرفروشی است، جمعیت مستاجر تهران نیز از شهر خارج می شوند.

وی با تاکید بر این موضوع که مسکن فریز شده سرمایه است، بیان کرد: افرادی را شاهد هستیم که به دلیل اشتغال در تهران به ماشین خوابی روی آورده‌اند و ۴/۵ میلیون نفر نیز برای اشتغال وارد تهران می شوند و ساخت مسکن باید با جدیت دنبال شود.

این کارشناس حوزه اقتصادی افزود: ۴ هزار و ۵۶۰ هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که ۷ درصد مساحت کل شهر را در بر می گیرد که یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر جمعیت در آن ساکن است و لازم است برای آنها فکر کنیم.

شجاعی با تاکید بر این موضوع که اگر اتفاق خاصی در حوزه مسکن رخ ندهد ۴/۵ میلیون نفر جمعیت مستاجر نیز از تهران خارج می شوند، گفت: از زمان آقای حناچی شهردار سابق تهران اقدامی انجام شد که جلوی شهرفروشی گرفته شد که یکی از آنها بسته شدن شورای معماری مناطق و دیگر اقدام جلوگیری از هولگرام فروشی بود.

این کارشناس حوزه اقتصادی با بیان این مطلب که دغدغه ساخت مسکن در کشور وجود نداشته است، بیان کرد: در یک بازار غیر شفاف که ۸۰ درصد بازار دست سرمایه گذار است، با استفاده از طرح عرضه مسکن در بورس کانال عرضه موازی ایجاد می شود که سفته‌باز به آن ورود نمی کند، زیرا نوسانی برای آنها وجود ندارد.

این کارشناس حوزه اقتصادی افزود: تا جایی که من اطلاع دارم قراردادها مسکونی است و شهرداری در قالب ارائه زمین و مجوز، کار تسهیل گری را انجام می دهد و پیشنهاد من این است که این طرح یک سرمایه گذاری امن برای مردم است.

انتهای پیام/

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۹
کد خبر: 31651

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =