بخش عمده‌ای از بودجه سال آینده شهرداری، صرف توسعه حمل و نقل عمومی می‌شود/ پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک با هدف پیدا کردن راه‌حل مشکلات

شهردار تهران گفت: مطابق لایحه ارائه شده به شورای شهر رقم پیشنهادی برای بودجه سال آینده ۷۸ هزار میلیارد تومان می‌باشد که شورا با ۷۶ هزار میلیارد آن موافقت کرده و قرار است عمده رقم این بودجه صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

به گزارش خبرنگار شهر؛ نشست مشترک علیرضا زاکانی شهردار پایتخت و علیرضا فخاری استاندار تهران امشب با حضور معاونین هر دو دستگاه به میزبانی شهرداری تهران برگزار شد.

ابتدای این نشست زاکانی گزارشی از عملکرد مدیریت شهری پایتخت طی ۲۱ ماه گذشته داد و گفت: در حوزه پروژه های مرتبط با شهر تهران چهار محور تحولی را در پی گرفته ایم؛ نخستین محور مربوط به خود شهرداری است؛ سعی کردیم این نهاد را تبدیل به یک مجموعه خدمتگزار اجتماعی بکنیم؛ تحول دیگر در رابطه با کالبد شهر تهران است.

شهردار تهران افزود: مهمترین پروژه مرتبط با این بخش، نوسازی شهر بر محور حمل و نقل عمومی است؛ سومین بخش تحولی ناظر به روح شهر تهران است که بر اساس آن مردم را محور کارهای خود قرار دادیم و در تلاشیم تهران را با مشارکت شهروندان اداره کنیم.

زاکانی ادامه داد: چهارمین بعد تحولی شهر تهران نیز ناظر به توسعه فناوری است که مطابق آن در یک چشم اندازه ده ساله تهران شهری تماما هوشمند خواهد شد.

زاکانی در ادامه گزارش خود به دستاوردهای شهرداری تهران در ۲۱ ماه گذشته نیز اشاره کرد و گفت: مدیریت مشارکتی و استفاده از ظرفیت دستگاه های مختلف یکی از راهبردهای شهرداری در طی ماه های گذشته بوده است، در همین رابطه سال قبل با تشکیل قرارگاه اجتماعی و ساماندهی حدود ۴ هزار معتاد متجاهر زمینه را برای خدمت رسانی به آنها فراهم کردیم و در زمینه مسکن نیز که یکی از بزرگترین چالش های شهروندان تهرانی است، تاکنون تفاهم نامه احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را با نهادهای مختلف امضا کرده ایم؛ از این ۴۰۰ هزار واحد ۳۳ هزار برای زمین های شهرداری است و تاکنون فرایند احداث هفت هزار واحد آن آغاز شده است.

زاکانی در ادامه با اشاره به موفقیت شهرداری در مدیریت منابع مالی خود گفت: سال قبل ۹۹ درصد از منابع بودجه تحقق یافت و امسال هم پیش بینی داریم بالای صد و ده درصد از منابع بودجه شهرداری تهران را محقق کنیم.

وی آماری نیز از رقم بودجه سال آینده شهرداری ارائه داد و گفت: مطابق لایحه ارائه شده به شورای شهر رقم پیشنهادی برای بودجه سال آینده ۷۸ هزار میلیارد تومان می‌باشد و قرار است عمده رقم این بودجه صرف توسعه حمل و نقل عمومی شود.

وی در همین رابطه تاکید کرد: اکنون حدود ۶۴ درصد از رفت‌وآمدهای شهری با وسایل نقلیه شخصی انجام می‌شود؛ در تلاشیم طی برنامه‌ای سه ساله این رقم را کاهش دهیم و کاری کنیم که ۷۰ درصد رفت و آمدهای سطح شهر تهران با حمل و نقل عمومی صورت پذیرد.

زاکانی در بخش دیگری از سخنان خود به پروژه های مشارکتی شهرداری تهران پرداخت و گفت: تهران شهر پروژه های بزرگ با منابع مالی عظیم است؛ به عنوان مثال توسعه مترو به ۳۷۰ هزار میلیارد تومان پول نیاز دارد؛ برای مدیریت منابع مالی پروژه‌ها خارج از رقم بودجه ۴۰۰ هزار میلیارد تومان پروژه مشارکتی با بخش‌های دیگر دریافت کرده‌ایم.

زاکانی خاطرنشان کرد: به دنبال مختومه کردن پرونده های باز شهرداری هستیم؛ طی این سال ها ۲۵ هزار شکایت علیه مجموعه ما ثبت شده است که با پیگیری های صورت گرفته در سال گذشته توانستیم حدود ۸ هزار میلیارد تومان از اموال شهرداری را احیا کنیم.

پس از سخنان زاکانی، علیرضا فخاری استاندار تهران نیز با اشاره به اهمیت همکاری میان دو مجموعه گفت: با هدف پیمایش و پیدا کردن راه حل مشکلات پیشنهاد می‌دهم کارگروه مشترکی میان شهرداری و استانداری تشکیل شود.

وی در ادامه افزود: پیش بینی می کنم عمده بار پیمایش مسائل شهری بر دوش شهرداری بیفتد؛ از طرفی در بخش سیاست گذاری و تثبیت راه حل ها نیز وظیفه اصلی متوجه مجموعه استانداری است، زیرا ابزار پیش برد موضوعات شهری تا حد خوبی در اختیار استانداری و مجموعه دولت می باشد؛ همچنین علاوه بر همکاری این دو نهاد از ظرفیت خوب مجلس شورای اسلامی هم میتوان برای حل مشکلات شهری تهران استفاده کرد.

لازم به ذکر است در بخش پایانی این نشست معاونین شهرداری و استانداری تهران نیز به بررسی مسائل مهمی چون تعیین محدوده حریم شهری تهران، ساماندهی معتادان متجاهر، توسعه قطار شهری به نواحی حومه پایتخت، مقابله با مساله ترافیک و آلودگی هوا، نوسازی شبکه جمع آوری آبهای سطحی و ... پرداختند و راه حلهایی نیز برای مدیریت مشارکتی این چالش ها ارائه کردند.

انتهای پیام/

۱۰ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۵۲
کد خبر: 31649

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =