اتمام طرح‌های نیمه‌تمام پایتخت در برنامه چهارم ۴۰۲ همت اعتبار نیاز دارد

معاون برنامه‌ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران گفت: برای اتمام طرح‌های پیش‌بینی شده در برنامه چهارم توسعه شهر تهران ۴۰۲ همت (هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز است.

به گزارش شهر، مجید باقری با اشاره به حجم ریالی اجرا و اتمام طرح های شهر تهران گفت: طرح های شهر تهران نظیر تکمیل خطوط مترو و یا بزرگراه‌ها ماهیتی ملی داشته و اتمام آنها با تکیه صرف بر منابع شهرداری تهران امکان پذیر نبوده و نیازمند کمک و همراهی دولت و مجلس است.

وی همچنین افزود: صرفاً برای تحقق برنامه چهارم توسعه شهر مبلغ ۴۰۲ هزار میلیارد تومان اعتبار به قیمت پایه سال ۱۴۰۱پیش بینی شده است که با توجه به زمانبر بودن در تامین اعتبار و همچنین تکمیل پروژه ممکن است این رقم بیشتر شود.

به گفته معاون شهردار تهران از این مبلغ، ۱۷۶ هزار میلیارد تومان از محل منابع شهرداری، ۱۴۰ هزار میلیارد تومان از محل منابع دولت و ۸۶ هزار میلیارد تومان از طریق جلب مشارکت بخش خصوصی تأمین خواهد شد. لیکن این تنها برای یک بازه ۴ ساله است.

نیاز ۵۰۰ همتی پروژه های حمل و نقل تهران

باقری همچنین به تکمیل و بهره‌برداری از پروژه‌های حوزه حمل و نقل به عنوان اولویت اصلی شهر و شهرداری اشاره کرد و گفت: تکمیل پروژه‌های حمل و نقل پایتخت برای یک بازه ۱۰ ساله و به قیمت امروز حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وی افزود: حدود ۳۰۰ هزار میلیارد تومان از این اعتبار فقط مربوط به توسعه مترو و احداث خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ است. همچنین ساخت، تکمیل، بهره‌برداری هرچه سریع‌تر خطوط مترو تهران با توجه به رشد جمعیت ساکن و شناور و همچنین عقب ماندگی های گذشته بسیار حیاتی است.

معاون شهردار تهران حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان منابع مالی مورد نیاز را مربوط به تکمیل خطوط موجود مترو دانست و افزود: به طور حتم در صورت تاخیر در تکمیل پروژه‌های عمرانی در آینده با اعداد بزرگتری مواجه خواهیم شد.

باقری به عزم مدیریت شهری جدید بر تکمیل و بهره برداری سریع پروژه‌ها خصوصاً پروژه های حوزه حمل و نقل عمومی و پروژه های توسعه محلی تاکید کرد و گفت: از زمان استقرار مدیریت شهری جدید، حدود ۹۰ درصد پروژه های اولویت دارد عملیاتی شده است. طی یکسال اخیر نیز ۵۴ پروژه نیمه فعال و غیرفعال در سطح شهر تهران با حجم سرمایه و اعتبار یکهزار میلیارد تومان فعال شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۲۵۲ پروژه در سطح شهر تهران فعال داریم که بخش اعظم آن در حوزه حمل و نقل و عمران است، افزود: در بودجه امسال و سال ۱۴۰۲ وقتی پروژه های توسعه محلی را تدوین می‌کردیم، دقت شد که چه چیزی نیمه تمامی باقی مانده است و نخست اعتبارات به سمت اتمام پروژه های نیمه تمام سوق داده شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۱
کد خبر: 32803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =