جمع‌آوری حدود هزار متکدی در سال گذشته/ برنامه‌های شهرداری تهران برای ساماندهی متکدیان

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره برنامه های شهرداری تهران برای جمع آوری متکدیان توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش شهر، احمد احمدی صدر درباره برنامه‌های شهرداری درخصوص جمع آوری با تکدی‌گری گفت: ما برای متکدیان طرحی را در مجتمع فوریت‌ها با کمک همه دستگاه‌های مسئول در این زمینه آغاز کرده‌ایم و حدود یک الی دوماه گذشته بین ۸۰۰ تا هزار متکدی را در شهر تهران شناسایی و ساماندهی کرده‌ایم.

وی ادامه داد: در سطح شهر تهران یک اقتصاد کف خیابان است که این اقتصاد کف خیابان همیشه باعث جذب متکدی می‌شود. یعنی تا وقتی که پول هست و مردم در کف خیابان به این افراد پول می‌دهند، این متکدیان نیز در خیابان هستند، حتی اگر ما صدبار هم این‌ها را جمع‌آوری کنیم باز هم این افراد هستند.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: البته موضوعات مرتبط با متکدیان هم بحث‌های مربوط به خود را دارد یعنی باید با سرشبکه‌ها برخورد شود این افراد باید دستگیر و براساس قانون به زندان بروند.

احمدی صدر درباره آمار متکدیان در تهران گفت: آماری که ما از متکدیان داریم آمارهای حدودی است. دستگاه قضایی و پلیس هم در این زمینه زحمت می‌کشند و اقدامات خود را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: در مجتمع فوریت‌ها تلاش می‌کنیم این جمع‌آوری با همکاری همه دستگاه‌ها اتفاق بیفتد شهرداری تهران مصمم است که متکدیان از سطح شهر تهران جمع‌اوری شوند اما همواره از سایر شهرستان‌ها و نقاط مختلف و اتباع به تهران مراجعه می‌کنند و ما با این اقدام تکدی‌گری متاسفانه مواجه هستیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا افزایش تورم در شهر تهران باعث افزایش تکدی‌گری شده است، گفت: کسانی که گدایی می‌کنند، افرادی نیستند که تحت فشار اقتصادی روی به این کار آورده باشند. شاید تعداد اندکی از این افراد در هزار یک یا دو نفر باشند که از فقر چنین کاری کنند. اما عمده مشکل ما در این زمینه با شبکه‌های مافیایی است که این افراد را استخدام می‌کنند. خودتان هم در سرچهارراه‌ می‌توانید ببینید کدام‌شان از اتباع نیستند کدام‌شان از مرزها کشیده نشده‌اند و به اینجا آمده‌اند.

احمدی صدر در بخش دیگری از صحبت‌هایش در واکنش به اینکه شما همیشه می‌گویید کار کردن عیب نیست و شما هم از کودکی کار کرده‌اید اما کار کودکی که در کارگاه مشغول به کار است و باعث می‌شود از تحصیل بازماند و یا کودکی نکند با آن چیزی که در تابستان برای اوقات فراغت انجام می‌شد متفاوت است، گفت: من هم این موضوع را قبول دارم. ما اگر کار می‌کردیم برای کمک به خانواده بود و به قدر بضاعتمون به آن‌ها کمک می‌کردیم، این بچه‌ها هم همینطور کار می‌کنند. در آن زمان هم برخی از دوستان ما از درس‌شان می‌افتادند و کار می‌کردند و برخی هم بعد از مدرسه کار می‌کردند.

وی ادامه داد: این‌ها هم الان همان شرایط را دارند و تفاوتی نیست. برخی‌ها وضعیت‌زندگی‌شان سخت‌تر است اما نکته‌ای که وجود دارد این است که کسانی که در کارگاه‌ها کار می‌کنند از سر دارایی کار نمی‌کنند، قطعا اگر خانواده وضعیت معیشتی مناسبی داشت، کودکش را برای کار به کارگاه نمی‌فرستاد.

وی ادامه داد: بنابراین قطعا کار این کودکان از سر فقر است و این کار کودک قطعا بحث مهارت‌آموزی نیست. کودکی که در یک کارگاهی کار می‌کند و درآمد کسب می‌کند به دلیل فقر است و به دلیل مشکلات مالی خانواده است و چون سبد خانوار تکمیل نیست کودک مجبور به کار است و ما باید به آن‌ها برسیم.

مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره برنامه‌های سازمان رفاه درباره توانمندسازی کودکان کار در سال آینده گفت: طرح استعدادیابی حرفه‌اموزی و توانمندسازی کودکان کار را به دولت پیشنهاد داده‌ایم و پیگیر هستیم تا سازمان‌ها و نهادهای متولی در این زمینه به ما کمک کند.

منبع: ایلنا

انتهای پیام/

۷ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۶
کد خبر: 34140

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =