۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 3625

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران:

بخشی از پایانه جدید شرق اوایل ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد

بهره برداری ۳۰ ساله از پارک سرخه حصار بر اساس تفاهمنامه با منابع طبیعی به شهرداری واگذار شد
بخشی از پایانه جدید شرق اوایل  ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد

شهر: عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران از پیشرفت ۸۰ درصدی پروژه پایانه جدید شرق خبر داد و ابراز امیدواری کرد که اوایل سال آتی برخی بخش‌های این پروژه به بهره برداری رسد هر چند اینکه ممکن است افتتاح برخی از این بخش‌ها به سال ۱۴۰۱ هم برسد.

شهربانو امانی، عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار شهر درباره انتقال ترمینال شرق تهران و مراحل طی شده برای انتقال آن توضیح داد: طرح ساخت پایانه جدید شرق پس از طی مطالعات جامع و وسیع طبق بند ۵ مصوبه شماره ۱۶۴ مورخ ۱۵/۰۱/۶۹ و نیز بند ۲۰ صورتجلسه شماره ۱۹۷ مورخ ۷۱/۰۳/۰۱ در کمیسیون ماده پنج مصوب و از سال ۱۳۷۰ طراحی و مشاوره آن از طریق سازمان مشاور فنی و مهندسی شهر تهران و مهندسان مشاور «آبان» در اراضی سرخه حصار آغاز شد.

او با اشاره به اینکه این طرح پس از دوره ای رکود مجدداً از سال ۱۳۹۲ زیر نظر سازمان عمرانی مناطق (کارفرما)، سازمان پایانه ها و پارک سوارها (بهره بردار) و شرکت سامان بیس (پیمانکار سابق) آغاز شد، بیان کرد: تاکنون نزدیک به ۱۴۰ میلیارد تومان صورت وضعیت های مربوط به عملیات ساخت پایانه (مربوط به همه پیمانکاران و مشاوران) وصول شده است. همچنین با توجه به مشکلات موجود در اختصاص اعتبار غیرنقد پروژه (معارض ملک الماس کریمخان) و همچنین تحویل ندادن ملک مذکور و درخواست پیمانکار وقت برای عودت آن، عملاً اعتبار غیرنقدی جذب نشده است.

امانی گفت: ادعاهایی حقوقی درباره پیمانکار مطرح بود که در نهایت پیمانکار از پروژه خارج شد و پس از نهایی شدن مطالعات پروژه، از طریق یک مناقصه، پیمانکار جدید پروژه را در دست می‌گیرد.

به گفته او، اخیرا طی یک اتفاق خوشایند تفاهمنامه ای با منابع طبیعی امضا شده تا بهره‌برداری ۳۰ ساله از پارک سرخه حصار را به شهرداری تهران واگذار کند. به همین جهت شهرداری تهران می‌تواند نگاه بلند مدتی به این مجموعه داشته باشد و در واقع می‌تواند یک مجموعه خوب گردشگری را در آنجا ایجاد کند.

امانی گفت: یکی از بحث‌های مطرح شده در ارتباط با این پروژه ورود بیشتر و تقویت بخش‌های اجتماعی و گردشگری است. در این باره اعضای شورای شهر نیز در زمینه صنایع خلاق و مجتمع‌های چند منظوره نظراتی داشتند که بتوان کاربری‌های اشتغال‌زا را در این محدوده پر رنگ کرد.

امانی بیان کرد: برخی از اعضای شورا علاقمند هستند کار به صورتی انجام شود که ارتباط بین مردم و پارک سرخه حصار برقرار شود چون این پارک مانند یک جزیره شده است. اتوبان شهید یاسینی از کنار آن رد می‌شود و مردم ساکن در آن منطقه هیچ دسترسی به پارک ندارند و تنها کسانی که با ماشین شخصی به این پارک می‌روند به آن دسترسی دارند. در این محدوده پیاده ‌راه و پل عابر پیاده وجود ندارد. طرحی هم در حوزه ترافیک آماده شده  که پل‌های عابری شبیه به پل طبیعت روی عرض اتوبان یاسینی ساخته شود که اهالی خیابان دماوند بتوانند به صورت پیاده نیز به این پارک رفت و آمد کنند.

این عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران ادامه داد: به همین منظور جهت استفاده از تمام ظرفیت های خدمات رسانی به شهروندان و ایجاد کاربری های متنوع فرهنگی، تفریحی، گردشگری و ... تغییر کاربری پایانه جدید شرق به قطب گردشگری و صنایع خلاق سرخه حصار در دستور کار مدیریت شهری قرار گرفته است. طی جلسات متعدد تخصصی مقرر شده است ضمن تامین اعتبار لازم از محل کد پروژه های مرتبط در اختیار منطقه ۱۳ کارگروه های مشترکی با محوریت حوزه فرهنگی اجتماعی و مشارکت دیگر حوزه ها (حمل و نقل و ترافیک و فنی و عمرانی)، نسبت به تلفیق کاربری های چندگانه (فرهنگی اجتماعی، اقتصادی و حمل ونقل) اقدام و از طریق جذب سرمایه گذار برای تکمیل پروژه با مسئولیت سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی پیگیری های لازم به عمل آید.

امانی گفت: با توجه به اختصاص ۱۳ هکتار از فضای ۳۰ هکتاری پروژه مذکور به کاربری پایانه برون شهری، پارک سوار و پارکینگ سرپوشیده (حدود دو هکتار)، پیش بینی پهنه های باقیمانده به فعالیت های مرتبط با خدمات رفاهی سفر (هتل)، تفریحی (شهربازی)، تجاری (مگامال) و پشتیبانی (مدیریت بحران)، موجبات تبدیل مجموعه موصوف در قالب دروازه شرقی تهران را مهیا خواهد کرد.

او ادامه داد: به این ترتیب با توجه به توقف عملیات پروژه پایانه جدید شرق از ابتدای سال ۱۳۹۶ تاکنون به علت محدودیت‌های مالی، پیشرفت فیزیکی پروژه مذکور در حدود ۸۰ درصد بوده و اتمام سایر مراحل اعم از هوشمند سازی و تکمیل تجهیزات جانبی با جذب سرمایه گذار و یا واگذاری به بخش خصوصی تا حدودی امکان تحقق دارد و امیدوار هستیم که اوایل سال آتی برخی بخش‌های آن به بهره برداری برسد. ممکن است برخی از این بخش‌ها به ۱۴۰۱ هم برسد.

امانی افزود: هزینه ای که این پروژه برای تکمیل نیاز دارد وابسته به چگونگی تصویب است. اگر آنچه که در حال حاضر مطرح است انجام شود شاید امکان تامین اعتبار مشارکتی آن وجود داشته باشد ولی این مشارکت بستگی به این مساله دارد که سطوح اقتصادی پروژه چه میزان باشد که عدد آن پس از طراحی‌ها مشخص می‌شود.

عضو شورای شهر تهران گفت: با پیش بینی ها و طراحی های صورت گرفته، جابجایی مسافران و مراجعان به پایانه جدید شرق (حدود هفت هزار نفر در روز) از طریق سامانه های حمل و نقل درون شهری اعم از اتوبوس BRT و تاکسی (در برنامه کوتاه مدت) و گسترش خط ۲ مترو به طول تقریبی ۳ کیلومتر در برنامه (میان مدت) امکان پذیر خواهد بود.

برای مشاهده تصاویر بیشتر اینجا را کلیک کنید.

خبرنگار : سمیرا امیرچخماقی

۲۹ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
کد خبر: 3625

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =