دستورالعمل‌های سازمان سرمایه‌گذاری بازنگری می‌شود/ اختلافات حقوقی در ۹۰ درصد از پروژه‌های مشارکتی گذشته

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: قرار بر این شده که در دستورالعمل‌های سازمان سرمایه‌گذاری بازنگری صورت بگیرد؛ در حال حاضر سازمان مشغول تدوین دستورالعمل جدید است که به رؤیت کمیسیون برنامه و بودجه شورا خواهد رسید.

میثم مظفر در گفت‌وگو با خبرنگار شهر، با بیان اینکه یکی از مشکلاتی که از دوره‌های گذشته داشته‌ایم مشکلات حقوقی و توقف پروژه‌های مشارکتی و سرمایه‌گذاری شهر تهران بوده است، اظهار کرد: اطلاعات و آمار نشان می‌دهد که بالغ بر ۹۰ درصد پروژه‌های مشارکتی به اختلاف خورده است و شهرداری بعضاً زمینه‌ها و دقت‌های لازم را برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری نداشته است.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به موانع و اشکالات پروژه‌های مشارکتی که در گذشته وجود داشت، یادآور شد: در مواردی، قبل از اینکه محرز شود زمینی متعلق به شهرداری است، شتاب‌زده کار را با شریک آغاز می‌کردند؛ در حالی که ملکیت با داشتن سند اثبات می‌شود و در زمین های فاقد سند نباید پروژه مشارکتی اجرا شود.

وی همچنین تصریح کرد: در سایر موارد شهرداری زمینی را به عنوان «آورده» انتخاب کرده و حتی وعده‌ داده که در آن زمین، تعدادی طبقه با کاربری مشخص توسط سرمایه‌گذار احداث شود اما در بروکراسی اداری برای صدور پروانه و اخذ مجوز از کمیسیون ماده پنج، روند به اندازه‌ای زمان‌بر بوده که انگیزه و توجیه اقتصادی برای سرمایه‌گذار از بین رفته است.

مظفر با بیان اینکه در مواردی دیگر نیز اهلیت و توان مالی و تخصصی سرمایه‌گذاران محرز نشده است، خاطرنشان کرد: گاهی در پروژه‌ای که نیاز مالی ویژه‌ای دارد، سرمایه‌گذاری که توان اقتصادی متناسبی ندارد با هر شکلی از فراخوان وارد می‌شد و پروژه را زخمی می‌کرد در حالی که آورده و توان تخصصی نداشت؛ در واقع، اهلیت و توان مالی این افراد توسط سازمان سرمایه‌گذاری در گذشته به خوبی احراز نشده است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تأکید بر اینکه شهرداری باید در پروژه‌های مشارکتی تضامینی از سرمایه‌گذار دریافت کند، گفت: دریافت تضامین به این منظور است که سرمایه‌گذار پروژه‌ای را نیمه کاره رها نکند و پروژه به عنوان طرح دست دوم به فردی دیگر واگذار نشود، همچنین قبل از اتمام پروژه حق فروش و واگذاری نداشته باشد؛ گاهی سرمایه‌گذار پیش از پایان طرح، نسبت به پیش فروش اقدام کرده و پروژه به اتمام نرسیده است.

وی با بیان اینکه در چند روز گذشته جلسه‌ای تخصصی با حضور اعضای کمیسیون برنامه و بودجه و سازمان سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی برگزار کرده‌ایم، اظهار کرد: جلسه جداگانه‌ای نیز بنده به عنوان رئیس کمیته بودجه شورا با مدیران سازمان داشته‌ام و عارضه‌ها و آسیب‌ها را مرور کردیم.

مظفر افزود: قرار بر این شده که در دستورالعمل‌های سازمان سرمایه‌گذاری بازنگری صورت بگیرد و سازمان مشغول تدوین دستورالعمل جدید است که به رؤیت کمیسیون برنامه و بودجه شورا خواهد رسید.

رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه در این دوره چندان در جذب سرمایه‌گذار موفق نبوده‌ایم، تأکید کرد: در این راستا، باید فرصت‌های بزرگی ایجاد شود که نیاز دارد مدیران ارشد شهرداری برای جذب سرمایه‌گذاران وقت بگذارند چراکه در کشور ما این اقدام توسط کارشناسان شدنی نیست.

وی خاطرنشان کرد: شهردار، معاونین، رؤسا و مدیران عامل سازمان‌ها و شرکت‌ها و شهرداران مناطق باید مستقیماً با سرمایه‌گذاران مذاکره کنند و به آنها به عنوان شریک توسعه شهر، انگیزه سرمایه‌گذاری بدهند؛ نباید سرمایه‌گذار به عنوان منفعت طلب دیده شود تا بتوان با توجه به منابع مالی محدود شهرداری، با کمک سرمایه‌گذاران در مسیر شتابان توسعه پایتخت قرار گرفت.

انتهای پیام/

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۰
کد خبر: 37662

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =