۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 37684

اینجا هیچ پروژه عمرانی غیرضروری نیست!

عباس شعبانی- سرپرست معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران
 اینجا هیچ پروژه عمرانی غیرضروری نیست!

بی‌رغبتی به کار اجرایی زیرساختی، البته فقط شامل تعطیل کردن کارگاه چند تقاطع غیرهمسطح یا مسیر بزرگراهی نبوده است. برای شهری که از نظر سازه‌های زیرساختی تقریبا در حال عبور از میانسالی است بازرسی و مقاوم‌سازی پل‌ها و سایر ابنیه فنی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ دقیقا همان روندهایی که طی دوره پنجم مدیریت شهری پایتخت دچار رکود شده بود! 

تکاپوی‌ کارگاه‌های عمرانی در چهارگوشه شهر اگرچه گاه با مزاحمت‌های ترافیکی، افت کیفیت هوا یا آلودگی صوتی برای ساکنان محلات مجاور همراه است، اما نباید فراموش کرد ارتقای کیفیت زندگی و زیست‌پذیری بیشتر فضاهای شهری در گروی فعالیت همین کارگاه‌ها است. از این منظر نمی‌توان هیچ کارگاه عمرانی را به بهانه بهبود وضعیت بصری یا زیستی شهرها غیرضروری نامید و در نهایت تعدادی از پروژه‌های نیمه تمام را با شعار تلاش برای برچیدن کارگاه‌های غیرضروری، به تعطیلی کشاند!

درک مفهوم این گزاره‌ها برای آنان که تحولات عمرانی تهران را دستکم طی یک دهه اخیر دنبال کرده‌اند، هرگز دشوار نیست. شهردار تهران اخیرا در یک نشست خبری از پل‌هایی گفت که طی دوره پیشین مدیریت شهری مدفون شده بود. واقعیت آن است که پل‌های تقاطع میدان فتح با ادامه بزرگراه یادگار امام(ره) که حالا دوباره از زیر خاک سربرآورده و در حال تکمیل هستند بخش کوچکی از مجموعه پروژه‌هایی به شمار می‌آیند که مدیران وقت، ضرورتی برای ادامه عملیات اجرایی آنها نیافتند.

شاخه غربی ادامه بزرگراه یادگار امام(ره)، تقاطع‌های چهارگانه غیرهمسطح بزرگراه شهید باقری و تقاطع غیرهمسطح بزرگراه آزادگان با خیابان شهید دستواره تعدادی از همین پروژه‎‌ها است. چنانچه ضرورت‌های عملکردی آنها برای تسهیل ترافیک، کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده‌ها و از همه مهمتر کاهش زمان سفرهای درون شهری به درستی شناخته می‌شد، شاید امروز همانند پل تقاطع باقری- فرجام زیربار ترافیک بودند یا دستکم پیشرفت فیزیکی بالاتری داشتند.

این بی‌رغبتی به کار اجرایی زیرساختی، البته فقط شامل تعطیل کردن کارگاه چند تقاطع غیرهمسطح یا مسیر بزرگراهی نبوده است. برای شهری که از نظر سازه‌های زیرساختی تقریبا در حال عبور از میانسالی است بازرسی و مقاوم‌سازی پل‌ها و سایر ابنیه فنی نیز از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ دقیقا همان روندهایی که طی دوره پنجم مدیریت شهری پایتخت دچار رکود شده بود! 

حالا که پل‌های تقاطع میدان فتح دوباره رنگ آسمان را دیده‌اند، عملیات اجرای روکش آسفالت در فاز نخست آزادراه شهید شوشتری آغاز شده و پل‌های تقاطع بزرگراه شهید باقری یکی پس از دیگری تحویل شهروندان می‌شوند. حالا داشته‌های شهر در حوزه ابنیه فنی بزرگراهی نیز زیر ذره‌بین بازرسی‌های ادواری است؛ پایش‌هایی که در سطوح مختلف توسط مشاوران و کارشناسان مناطق انجام می‌شود تا پل‌های میانسال زودتر از آنچه باید دچار کهولت نشوند.

مقاوم‌سازی و بهسازی لرزه‌ای پل‌ها چه در بخش طراحی و چه در بخش اجرا جانی تازه گرفته است تا خاطر شهر از پیوستگی شریان‌های ارتباطی پس از بحران‌های احتمالی جمع و جور باشد. حالا مدت‌ها است که تهران هیچ کارگاه عمرانی غیرضروری ندارد چراکه مدیران آن دریافته‌اند آینده بهتر شهر به عملکرد تمام آنها نیاز دارد.

انتهای پیام/

۲۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 37684

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =