رویکرد مدیریت شهری در حوزه روابط بین‌الملل، استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی و تعامل با سازمان‌های بین‌المللی است

سخنگوی شهردار تهران در یادداشتی نوشت: صبح امروز که این یادداشت را مطالعه می‌کنید، شهردار تهران و تیم همراه در مسیر بازگشت به تهران از یک سفر خوب و پردستاورد خارجی هستند.

به گزارش شهر، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در یادداشتی در روزنامه همشهری درباره سفر شهردار تهران به مجمع متروپلیس نوشت:

صبح امروز که این یادداشت را مطالعه می‌کنید، شهردار تهران و تیم همراه در مسیر بازگشت به تهران از یک سفر خوب و پردستاورد خارجی هستند؛ سفر ۳روزه به بروکسل پایتخت بلژیک، برای شرکت در اجلاس شهرداران کلانشهرهای جهان(متروپلیس) که با یک برنامه پرتراکم و سودبخش با موفقیت به پایان رسید.

در ابتدا باید از همراهی ویژه دکتر امیرعبداللهیان وزیر محترم امورخارجه کشورمان و تلاش ستودنی دکتر کنعانی سخنگوی محترم دستگاه دیپلماسی برای فراهم‌آوردن مقدمات سفر به‌رغم برخی نگرانی‌ها و ملاحظات، کمال تشکر را داشته باشم.

سفر به بروکسل گرچه به‌دعوت رسمی سازمان بین‌المللی متروپلیس صورت پذیرفت اما حضور در یک شهر اروپایی به‌عنوان یکی از پاتوق‌های گروهک‌های ضدانقلاب از منافقین و مارکسیست‌ها تا جدایی‌طلبان و سلطنت‌طلبان آن هم به فاصله چندماه پس از غائله موسوم به زن، زندگی، آزادی، دارای مخاطرات و ریسک‌های جدی بود.

تبادل زندانیان بین ۲ کشور و آزادی آقای اسدالله اسدی دیپلمات در بند کشورمان پس از اسارت طولانی‌مدت و اولیویه ون‌کاستل تبعه بلژیکی در هفته‌های اخیر بر پیچیدگی این سفر افزوده بود.

حضور در این رویداد مهم بین‌المللی در حوزه شهرها و شهرداران با چند هدف دنبال شد: یکم؛ تثبیت جایگاه نایب‌رئیسی تهران و حضور سایر کلانشهرهای ایران در هیأت‌مدیره، به‌رغم فضاسازی‌ها و عملیات تخریبی دشمنان ایران و شکست پروژه منزوی‌سازی ایران در حوزه مناسبات دیپلماسی شهری و عمومی.

دوم؛ تقویت ارتباط با کلانشهرهای جهان با نگاه ویژه به مانورهای کلانشهرهای کشورهای موسوم به جنوب چون کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای‌لاتین.

سوم؛ استفاده از ظرفیت نهادهای بین‌المللی مشارکت‌کننده با متروپلیس مانند سازمان شهرهای اروپایی(eurocities)، پارلمان جهانی شهرداران و اتحادیه جهانی شهرها و حکومت‌های محلی زیرنظر سازمان ملل(UCLG) و دبیران کل دفاتر منطقه‌ای آن.

چهارم؛ تبادل دانش و تجربه بین تهران و شهرهای شرکت‌کننده و فراهم کردن مقدمات تفاهم‌های خواهرخواندگی تهران و برخی از کلانشهرهای حاضر در اجلاس.

پنجم؛ تاسیس دفتر منطقه غرب آسیا و انتقال دفتر منطقه‌ای متروپلیس از گوانگجو به یکی از شهرهای جمهوری اسلامی ایران و افزایش نقش شهرداری‌های کلانشهرهای ایران در این سازمان مهم بین‌المللی.

ششم؛ تقویت ارتباط مجمع شهرداران آسیایی به‌عنوان تنها نهاد بین‌المللی تاسیس‌شده به ابتکار شهرداری تهران با سایر نهادهای بین‌المللی حوزه شهرها و شهرداری‌ها هدف اول و پنجم با انتخاب مجدد تهران به‌عنوان یکی از نایب‌رئیسان متروپلیس و عضویت تهران و شیراز در هیأت مدیره و انتخاب شهر مشهد به‌عنوان دبیرخانه منطقه‌ای غرب آسیای این سازمان بین‌المللی محقق شد.

این درحالی بود که فضاسازی سنگین رسانه‌ای از طرف چهره‌های غربی ضدایرانی و گروهک‌های ضدانقلاب برای تحت‌تأثیر قراردادن میزبان یعنی شهرداری بروکسل و متولیان این رویداد در جریان بود اما با تلاش تیم ایرانی، انتخاب شهرهای ایران مورد حمایت آقای جوردی واکوئر دبیرکل سازمان متروپلیس و سایر اعضا قرار گرفت.

هدف دوم، سوم و چهارم نیز با تعاملات فشرده در ۳روز کاری با شهرداران کلانشهرهای جهان، حضور مؤثر و تعاملی در نشست‌های تخصصی و از آن مهم‌تر حضور شهردار تهران در نشست هم‌اندیشی شهرداران جهان، همایش تخصصی پارلمان جهانی شهرداران جهان و مجمع عمومی سازمان متروپلیس با موفقیت نسبی همراه بود.

هدف ششم نیز با تعامل فعال دبیرکل مجمع شهرداران آسیایی آقای دکتر غلامزاده در این اجلاس و تفاهم‌های متعدد با دفاتر منطقه‌ای سازمان شهرهای متحد و دولت‌های محلی(UCLG) در شرق آسیا و اقیانوسیه، اوراسیا، آفریقا و غرب آسیا و همکاری‌های فرامنطقه‌ای با سازمان‌های بین‌المللی محقق شد.

رویکرد مدیریت شهری در حوزه روابط بین‌الملل، استفاده از ظرفیت دیپلماسی عمومی و تعامل با سازمان‌های بین‌المللی، افزایش هرچه بیشتر تعامل با کلانشهرهای جهان، ایجاد رویکرد اقتصادی و فناوری برای تحقق اهداف کلان مدیریت پایتخت جمهوری اسلامی ایران است.

انتهای پیام/

۲۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 37881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =