جزئیات طرح نوسازی شهرک دانشگاه تهران در منطقه ۲۱ / برنامه‌ریزی برای احداث حدود ۸ هزار واحد مسکونی طی ۲ سال

براساس طرح نوسازی شهرک دانشگاه تهران در منطقه ۲۱، قرار است تعداد واحدهای مسکونی این شهرک از ۲ هزار و ۶۷۴ واحد، سه برابر شود و به حدود ۸ هزار واحد مسکونی افزایش یابد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۲۱؛ شهرک دانشگاه تهران که در جنوب پارک جنگلی چیتگر و در منطقه ۲۱ پایتخت ‌واقع شده، محلی است به مساحت ۸۰ هکتار که فرآیند ساخت‌وساز در آن توسط تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه تهران از سال ۱۳۵۸ آغاز شده، اما پایان کار آن در سال ۱۳۸۲ برای ۲۴۳ بلوک صادر شده است. در این بلوک‌ها ۲ هزار و ۶۷۴ واحد مسکونی با مساحت مجموع حدود ۲۷۰ هزار متر مربع بنای خالص وجود دارد. همچنین این شهرک دارای ۱۶ واحد آموزشی و ۱۵۸ واحد تجاری، مذهبی و ... است.

شهرک دانشگاه تهران یکی از قدیمی‌ترین شهرک‌های پایتخت و بزرگترین شهرک منطقه ۲۱ محسوب می‌شود که هم از نظر سرانه‌های شهری دچار کمبود امکانات است و هم واحدهای مسکونی آن دارای بافت فرسوده و ناپایدار هستند. البته مهمترین مساله‌ای که درباره شهرک دانشگاه تهران وجود دارد، این است که تمام مساحت این شهرک در قالب یک پلاک موقوفه‌ای است که از سده‌های قبل توسط مرحوم حاج ملا علی کنی، از روحانیون به نام دوره قاجار وقف شده است و با وجود این که کارکنان و بازنشستگان دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران که ساکنان این شهرک را تشکیل می‌دهند، هرکدام برای واحد مسکونی خود دارای سند اعیانی هستند، اما عملا این شهرک در قالب یک ملک متعلق به موقوفه است و تمام مساحت این عرصه وقفی به حساب می‌آید.

این نکته‌ای است که رسول براتی، معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۱ تهران روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: با توجه به این که عرصه ۸۰ هکتاری شهرک دانشگاه تهران به صورت وقفی است، اما واحدهای مسکونی به اعضای تعاونی مسکن کارکنان دانشگاه تهران تعلق دارد، نیاز به تعیین تکلیف این عرصه وجود داشت که در همین راستا شهرداری تهران در نقش تسهیلگر وارد کار شد تا تفاهم‌نامه‌ای را میان متولی موقوفه مرحوم حاج ملا علی کنی، تعاونی مسکن دانشگاه تهران و یک پیمانکار ترتیب دهد که این تفاهم‌نامه در نهایت با همکاری سازمان نوسازی شهرداری تهران در تاریخ ۲ اردیبهشت ۱۴۰۲ به سرانجام رسید.  

وی افزود: در حال حاضر طرح ساخت واحدهای مسکونی جدید و احداث یک شهرک الگو در این عرصه در حال طراحی است تا برای اخذ مجوز به کمیسیون ماده ۵ تهران ارسال شود و همچنین در حال هماهنگی با ساکنان این شهرک برای اخذ گواهی‌ها، موافقت‌ها و تعهدات لازم هستیم تا در نهایت بتوانیم مصوبه مورد نیاز برای بازسازی شهرک دانشگاه تهران را از کمیسیون ماده ۵ بگیریم.

وی در شهرداری منطقه ۲۱ تهران تاکید کرد: امتیازی که در این فرآیند نصیب ساکنان شهرک دانشگاه تهران می‌شود این است که این افراد که در حال حاضر میانگین مساحت واحدهای مسکونی آنان ۱۰۰ متر مربع است، می‌توانند بعد از احداث شهرک جدید، واحدهایی ۱۰۰ متری را به صورت نوساز و بدون هیچ‌گونه پرداخت هزینه دریافت کنند.  

برنامه‌ریزی برای احداث واحدهای ۹ تا ۱۱ طبقه در شهرک جدید دانشگاه تهران 

براتی در پاسخ به این سوال که آیا با احداث شهرک جدید در محل شهرک دانشگاه تهران، تراکم بیشتری برای این محله نسبت به وضعیت موجود در نظر گرفته می‌شود یا خیر، توضیح داد: قطعا با همکاری میان شهرداری تهران و کمیسیون ماده ۵، انگیزه‌ای برای پیمانکار ایجاد خواهد شد که بتواند در احداث این شهرک مشارکت داشته باشد و قدرالسهم خود را که بر اثر افزایش متراژ بنا در این شهرک براساس ضوابط و مقررات ایجاد می‌شود، بردارد و اعضای تعاونی نیز واحدهای مسکونی خودشان را به صورت نوساز تحویل بگیرند.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۱ تهران ادامه داد: با توجه به این که بعد از احداث شهرک جدید، تعداد واحدهای مسکونی موجود در آن بیشتر از شرایط فعلی می‌شود، براساس تفاهم‌نامه قرار است بخشی از واحدهای مسکونی نوساز در اختیار متولی موقوفه قرار گیرد تا بتواند از اجاره این واحدها، درآمدهای مورد نیاز برای امور وقفی را تامین کند؛ یعنی به صورت کلی بعد از ساخت شهرک جدید، به هرکدام از ساکنان کنونی شهرک یک واحد مسکونی تعلق خواهد گرفت و سایر واحدها نیز به پیمانکار و متولی موقوفه تعلق می‌گیرد.

وی در شهرداری منطقه ۲۱ تهران گفت: در حال حاضر بلوک‌های شهرک دانشگاه تهران چهار طبقه است، ولی پیش‌بینی می‌کنیم که بتوان برای احداث بناهای ۹ تا ۱۱ طبقه در این شهرک مجوز گرفت. در حال حاضر ۲ هزار و ۶۷۴ واحد مسکونی در این شهرک وجود دارد که با اجرای طرح جدید، تعداد واحدهای مسکونی شهرک حدود سه برابر خواهد شد.

براتی در ادامه تاکید کرد: شهرداری تهران در این پروژه به هیچ وجه نگاه مالی ندارد و صرفا عوارض قانونی خود را می‌گیرد و نقش تسهیلگری را ایفا می‌کند تا بتوان با احداث شهرک جدید در محل فعلی شهرک دانشگاه تهران، یک محله الگو را در سطح پایتخت ایجاد کرد؛ چراکه در این طرح علاوه بر احداث واحدهای مسکونی نوساز براساس استانداردهای روز، برای ایجاد فضاهای تجاری، خدماتی، درمانی، تفریحی، فضای سبز و ... نیز برنامه‌ریزی شده است.

برنامه‌ریزی برای احداث شهرک جدید دانشگاه تهران طی ۲ سال 

براتی در پاسخ به این سوال که احداث شهرک جدید در محل فعلی شهرک دانشگاه تهران چه مدت طول خواهد کشید؟ توضیح داد: با توجه به رویکرد سرعت‌بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده که در دوره جدید مدیریت شهری در پیش گرفته شده است و توجهی که شهردار محترم تهران، معاون شهرسازی شهرداری تهران و شهردار منطقه ۲۱ به این موضوع دارند، امیدواریم که بتوانیم ظرف دو تا سه ماه مصوبه مربوط به احداث این شهرک را از کمیسیون ماده ۵ بگیریم و بعد از آن نیز احداث شهرک جدید حدود دو سال طول خواهد کشید.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری منطقه ۲۱ تهران ادامه داد: با توجه به این که تعدادی زمین خالی با مساحت ۴ تا ۷ هزار متر در شهرک دانشگاه تهران وجود دارد، بعد از این که با همکاری کمیسیون ماده ۵، جانمایی پلاک‌های جدید انجام شود، بلوک‌های تازه در زمین‌های خالی ساخته خواهد شد و به محض احداث هر بلوک، ساکنان شهرک کلید به کلید از واحدهای قدیمی به واحدهای جدید جابه‌جا خواهند شد.

وی در شهرداری منطقه ۲۱ خاطرنشان کرد: در حال حاضر اهالی شهرک دانشگاه تهران برای واحدهای مسکونی خود سند تک‌برگ دارند، اما در این سند قید شده است که عرصه متعلق به موقوفه است و آنها براساس این سند در واحد مسکونی خود حقوق اعیان دارند. بعد از تحویل واحدهای مسکونی جدید برای این افراد نیز سند اعیان مجددا صادر خواهد شد.

براتی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که با احداث شهرک جدید دانشگاه تهران، تعداد واحدهای مسکونی این محله افزایش خواهد یافت، مشاور طرح در طرح توجیهی خود حتما موضوع افزایش سرانه‌های شهری را در نظر خواهد گرفت و حتما با نظارت کمیسیون ماده ۵ سرانه‌های خدماتی لازم در طرح شهرک جدید دانشگاه تهران به این محله اضافه می‌شود.  

انتهای پیام/

۲۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 38073

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =