طرح‌ فراگیر ملی کنترل آسیب‌های اجتماعی قوه قضائیه به اجرا درمی‌آید

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه در جلسه هم‌اندیشی آسیب‌های اجتماعی منطقه ۱۲ از به‌اجرادرآمدن طرح فراگیر ملی شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم این نهاد برای کنترل آسیب‌های اجتماعی منطقه ۱۲ خبر داد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۲، جلسه هم‌اندیشی آسیب‌های اجتماعی منطقه ۱۲ با حضور اصغر جهانگیر،‌ معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین‌زاده، معاون دادستان تهران، اعضای شورای اسلامی شهر تهران شامل مهدی اقراریان، رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی، زهرا شمس‌احسان، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی و رئیس کمیته ورزش، سوده نجفی، عضو کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری و رئیس کمیته سلامت و ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران، احمد احمدی‌صدر، مدیرعامل سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران، امیر یزدی، شهردار منطقه ۱۲ و جمعی از مدیران شهری این منطقه در سالن جلسات شهرداری منطقه ۱۲ برگزار شد.

ضرورت ارتباط مستمر شهرداری با قوه قضائیه

در این جلسه نخست اقراریان با تأکید بر ضرورت ارتباط مستمر دستگاه قضایی با شهرداری تهران، هدف اصلی از برگزاری این جلسه را همین امر عنوان کرد و گفت: باید شرایطی فراهم شود که بتوان بدون تعارفات شکلی، برای حل مسأله آسیب‌های اجتماعی و حوزه پیشگیری از وقوع جرم به دنبال راه حل باشیم.

وی یکی از نتایج مهم این جلسات را یافتن راه‌های قانونی برای حل معضلات اجتماعی دانست و افزود: برای مثال در بحث رفع سد معبر، شهرداری وظیفه دارد اقدام کند، اما نیروی شهرداری و حتی یگان ویژه آن، ضابط قضایی نیستند که بتوانند با متخلفان، برخورد قانونی کنند.

اقراریان از جمله سواستفاده‌ها از ضعف‌های قانونی را ساخت‌وسازهای غیرمجاز در مناطقی همچون گلاب‌دره، نقاطی از منطقه ۱۸ و منطقه ۱۲ معرفی کرد و ادامه داد: این ساخت‌وسازهای غیرمجاز در شارع‌های عمومی به دلیل نداشتن کد نوسازی، امکان ارسال به کمیسیون ماده صد را ندارند و نمی‌توان با آنها برخورد کرد؛ بنابراین می‌توانند به متروپل‌های تهران تبدیل شوند.

حوزه پیشگیری قوه قضائیه به بحث ساماندهی معتادان وارد شود

در ادامه شمس‌احسان به بیان تاریخچه‌ای از اقدامات شهرداری تهران در حوزه آسیب‌های اجتماعی با اشاره به احداث مراکزی نظیر مددسراها، شلترها، سامان‌سراها و مجموعه‌های کارآفرینی بهاران برای معتادان متجاهر و ۳۴ مرکز پرتو برای کودکان کار پرداخت و گفت: در ادوار گذشته، فرایند بازگشت معتاد متجاهر به جامعه، فرایندی ۶ مرحله‌ای شامل جمع‌آوری، غربال، توانمندسازی جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی تعریف شده بود که حداقل طی سه سال به سرانجام می‌رسید.

وی اقدامات شهرداری در قرارگاه اجتماعی دوره فعلی را دنباله‌روی همان برنامه‌ریزی‌ها دانست و افزود: نوآوری‌ها در این دوره به دو گروه هدف «زخم‌بازها» و «سالمندان» برمی‌گردد؛ گروه‌هایی که پیش از این دستگاه‌های دیگر نظیر بهزیستی از پذیرش آنها سر باز می‌زدند و ما مراکزی را برای آنها فعال کرده‌ایم.

این عضو شورای شهر بیان کرد: انتظار من این است حوزه پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه به بحث ساماندهی معتادان ورود پیدا کند؛ چراکه هم‌اکنون با سیر جمع‌آوری و نگهداری ۹ ماهه معتادان، هیچ کمکی به برگشت آنها به دامن جامعه نمی‌شود.

وی از اختصاص بودجه ۳۷۰ میلیارد تومانی برای این حوزه توسط شورای اسلامی شهر تهران خبر داد و گفت: این بودجه برای طی‌کردن فرایند کامل بازگشت معتادان به جامعه هزینه خواهد شد.

نگاه ایجابی در کنار نگاه سلبی

سوده نجفی نیز با اشاره به مطالعات میدانی خود در حوزه آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: متأسفانه در رویارویی با این آسیب‌ها همواره دنبال راهکاری سلبی بوده‌ایم؛ نه راهکارهای ایجابی؛ مثلأ برنامه‌ای برای چگونه بازگشتن فرد آسیب‌دیده از قبیل معتادان و کودکان کار به آغوش خانواده و جامعه نداریم.

وی یافتن راه حلی برای ساماندهی اتباع خارجی را یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه کنترل آسیب‌های اجتماعی در شهر تهران خواند.

مدیریت شهری در رویارویی با آسیب‌های اجتماعی تنهاست

ناصر امانی طی سخنانی، آسیب‌های اجتماعی را موضوعاتی تودرتو و به هم مرتبط دانست و گفت: مناطق مرکزی تهران یعنی مناطق ۹، ۱۰، ۱۱ و ۱۲ طی سال‌های گذشته فراموش شده بودند و گریبان‌گیر موضوعاتی همچون بافت فرسوده، اماکن بی‌دفاع شهری، خانه‌های پلاک قرمز، اتباع بیگانه، ترافیک (حمل بار و مسافر به‌ویژه در منطقه ۱۲)، معتادین متجاهر، کارتن‌خواب‌ها و کودکان کار بودند که زنجیره به‌هم‌پیوسته‌ای است که نمی‌توان فقط به بخشی از آن پرداخت، بلکه برای حل آن نیاز به طرح جامع ملی داریم.

امانی ورود گروه‌های جهادی، ان‌جی‌اوها و خیرین به محله هرندی را یکی از عوامل جاذب افراد آسیب‌دیده دانست و افزود: این افراد از همه جای شهر برای دریافت این خدمات به محله هرندی رجوع می‌کنند و هم‌اکنون آقای یزدی شهردار منطقه ۱۲ با اقداماتی نظیر تغییر کالبدی محله، تلاش دارد چهره شهری به آن ببخشد تا کار و سکونت و فعالیت در این محله بماند و به آن امنیت ببخشد.

وی ناایمن‌ترین منطقه در تهران را منطقه ۱۲ و ناایمن‌ترین بخش آن را بازار معرفی کرد و ادامه داد: هم‌اکنون شهرداری در رویارویی با مشکلات تنهای تنهاست و ما نیازمند طرح جامع ملی برای کمک به حل این مشکلات داریم.

نیاز به مدیریت یکپارچه بین همه نیروها برای کنترل آسیب‌های اجتماعی

سپس احمدی صدر، مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با انتقاد از تغییر نگاه جامعه به اعتیاد از جرم‌انگاری به بیماری در دوره‌های پیشین گفت: افزایش ناگهانی تعداد معتادین متجاهر در تهران به دلیل این تغییر نگرش بود.

وی همچنین یکی از دلایل افزایش تعداد کودکان کار را نبود مدیریت یکپارچه بین همه نیروهای دست‌اندرکار دانست و گفت: از ۱۴۰ دستگاه مرتبط با این حوزه، فقط تعداد اندکی پای کارند و بقیه اهتمام جدی برای کمک به اوضاع ندارند؛ بنابراین نیاز به مدیریتی یکپارچه برای بسیج همه نیروها در این حوزه وجود دارد.

جمع‌آوری ۱۳ هزار معتاد و پلمپ ۱۰۷ پلاک قرمز در کمتر از ۱۹ ماه

یزدی، مردم محله شهید هرندی را مردمی انقلابی معرفی کرد و گفت: انقلاب از کوچه‌های همین محله شروع شده، اما به‌مرور زمان و در اثر بی‌تدبیری‌ها به محله‌ای ناامن تبدیل شده است.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه اجتماعی در دوره جدید مدیریت شهری توسط شهردار تهران ادامه داد: این قرارگاه با موضوع رسیدگی به آسیب‌های اجتماعی، به‌ویژه معتادین متجاهر آغازبه‌کار کرد و از آن موقع تا امروز در بازه زمانی ۱۸ تا ۱۹ ماهه، بیش از ۱۳ هزار نفر معتاد متجاهر در منطقه ۱۲ جمع‌آوری شدند؛ اما متأسفانه پس از چند ماه رها می‌شوند و دوباره به اعتیاد روی می‌آورند و بنای ما بر حل این مشکل به طور اساسی است.

شهردار منطقه ۱۲ سپس با اشاره به پلمپ ۱۰۷ خانه پلاک قرمز با دستور مقام قضایی ادامه داد: برخی از این خانه‌ها که در دوره قبل تخریب و تبدیل به فضای بی‌دفاع شهری شده بودند، به فضاهای عمومی تبدیل شدند و در اختیار ساکنان قرار گرفتند.

وی از حساسیت ویژه مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در مورد محله هرندی سخن گفت و بیان کرد: سال گذشته، رئیس‌ محترم جمهور و دیگر مقامات دولتی نیز از این محله بازدید کردند. قرارگاه جهادی شهید اسداللهی در آن محله مشغول فعالیت جدی است و به بهبود وضعیت محله کمک می‌کند.

یزدی، حفظ امنیت را از ضروری‌ترین نیازهای شهروندان معرفی کرد و گفت: محلات قیام، مولوی، هرندی و بازار تهران، هنگام شب به دلیل خالی از سکنه‌بودن، ناامن‌ترین نقطه تهران به شمار می‌روند؛ چراکه اگرچه جمعیت شناور منطقه ۱۲ در روز بالای یک تا دو میلیون نفر است، جمعیت ساکن این منطقه، چیزی در حدود ۲۵۰ هزار نفر است که این خود یک معضل امنیتی برای شب‌ها به شمار می‌رود.

وی با بیان این نکته که در بسیاری کشورها اتباع بیگانه در هرجایی اجازه اسکان ندارند، خواهان رسیدگی جدی به این موضوع شد و یادآوری کرد: منطقه ۱۲، پردیس حکومتی نظام جمهوری اسلامی است و ما در این منطقه میزبان قوه قضائیه، مجلس شورای اسلامی، وزارت‌خانه‌های کلیدی نظیر وزارت خارجه و سفارتخانه‌های مهم هستیم؛ بنابراین چنین معضلاتی در این منطقه حساس، ایجاد مشکلات جدی‌تری می‌کند.

طرح‌ فراگیر ملی شورای عالی پیشگیری از وقوع جرم به اجرا درمی‌آید

‫در ادامه جلسه، جهانگیر هدف از این نشست را پیگیری اقدامات انجام‌شده در مدیریت شهری و افزایش اثربخشی آنها توسط دستگاه قضائی بیان کرد و گفت: در جلسه‌ای که به مناسبت سالروز ۱۵ خرداد با حضور ریاست محترم قوه قضائیه برگزار گردید، بیان شد کسانی که بانیان حماسه‌آفرینی ۱۵ خرداد بودند و در دیگر حوزه‌ها اعم از انقلاب اسلامی، جنگ تحمیلی و مناسبت‌های مذهبی و فرهنگی همواره نقش اساسی را داشته‌اند، امروز در محلاتی، مانند هرندی، قیام، ۱۷ شهریور و... که در معرض آسیب‌های فراوانی است، سکونت دارند و ما برای قدرشناسی از آنان باید کوشا باشیم تا این شرایط را تغییر دهیم و آنها به حق خود از بهبود کیفیت زندگی برسند.

‫وی از دستور ویژه رئیس قوه قضائیه برای رسیدگی به این موضوع خبر داد و افزود: می‌توانیم با کمک همه دستگاه‌ها اقداماتی را در منطقه ۱۲ آغاز کنیم و بعد با الگوبرداری از نتایج به دیگر مناطق بپردازیم.

‫معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با اشاره به اطلس اجتماعی تهیه‌شده توسط شورای شهر در گذشته بیان کرد: در این اطلس بنا بر این بوده که سهم هر منطقه از آسیب‌ها مشخص و با اولویت‌بندی بر اساس نیاز هر منطقه، اعتبارات لازم به مناطق برای پیشگیری و کنترل آسیب‌ها داده شود که این می‌توانست به تهیه بانک اطلاعاتی دقیق و ایجاد رقابت سالم بین مناطق برای کاهش آسیب‌ها منجر شود.

‫جهانگیر سپس به موضوع اتباع بیگانه پرداخت و با تأکید بر اینکه ما به دنبال آسیب‌زدن به کسانی که به دلیل وجود مشکلات در کشورشان به کشور ما پناه آورده‌اند، نیستیم، گفت: بیشتر آنها قربانیان شرایط موجود کشورشان‌اند، اما نداشتن برنامه برای ساماندهی آنان می‌تواند ضمن خدشه‌دارکردن رویکرد مهمان‌نوازی و نوع‌دوستی ایران اسلامی در پی بروز آسیب برای خانواده‌های این عزیزان، پیامدهای جدی اجتماعی، اقتصادی و امنیتی برای کشور داشته باشد که باید در این حوزه و در این بخش نیز کارهای ویژه و متفاوتی در دستور کار قرار گیرد.

تأکید بر کار فرهنگی در کنترل آسیب‌های اجتماعی

حسین‌زاده ضمن تقدیر و تشکر از اقدامات دوره جدید مدیریت شهری گفت: مدیران انقلابی و دلسوزی نظیر جناب آقای دکتر زاکانی و آقای یزدی امروز پای کارند و اهتمام جدی برای حل این مشکلات دارند؛ ازاین‌رو به‌جاست قدر آنها را بدانیم و از آنها تقدیر کنیم. نتیجه اقدامات آنهاست که اکنون وقتی شب‌ها به بوستان شوش مراجعه می‌کنید می‌بینید به جای حضور معتادان متجاهر، جوانان در حال بازی فوتبال‌اند.

وی ساماندهی متادون و توزیع آنها در داروخانه‌ها را از مهم‌ترین اقدامات برای کاهش آمار معتادان دانست و افزود: جمع‌آوری معتادان در حال انجام است، اما برای حصول نتیجه باید برای کار فرهنگی در زمینه پیشگیری از وقوع جرم هزینه کرد و از نیروهای مشاور در این زمینه بهره برد.

پس از پایان جلسه، حاضران به بازدید میدانی شبانه از محدوده‌های آسیب‌خیز منطقه ۱۲ پرداختند و در مورد مسائل و مشکلات این نقاط به بحث و بررسی پرداختند.

انتهای پیام/

۳ تیر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۷
کد خبر: 38327

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =