بار گران ترافیک در شمال‌شرق پایتخت

گزارش میدانی از گره‌های ترافیکی تقاطع ۳بزرگراه در منطقه یک که هر روز بیشتر می‌شود.

به گزارش شهر، وضعیت ترافیکی بزرگراه‌های امام علی، شهید صیادشیرازی و ارتش این روزها حادتر از هر زمان دیگری شده است. این بخش از تهران اگرچه با ۴ایستگاه متروی خط۲ و ۳خط بی‌آرتی تقویت شده، اما از آنجا که جوابگوی حجم بالای تردد نیست، بسیاری از شهروندان شمال‌شرق پایتخت به استفاده از وسایل نقلیه شخصی روی می‌آورند. بدین‌ترتیب در ساعات نخست هر روز با  افزایش تردد شهری، ترافیک در نقطه‌های پرتردد تقاطعی آن شکل می‌گیرد و این ترافیک در ساعات عصر که ترددها تشدید می‌شود، با گره‌های سنگینی مواجه می‌شود. توجه به این گره‌های ترافیکی و لزوم رفع آن بود که مدیریت شهری را بر آن داشت تا با ایجاد ۲پل دوربرگردان غیرهم‌سطح، از ترافیک این محله بکاهد، اما همزمانی ایجاد ۴کارگاه توسط شهرداری منطقه یک برای این دو پل غیرهمسطح از یک‌سو و عدم‌موافقت مدیریت شهرک شهیدمحلاتی در بازکردن ورودی شرقی این شهرک موجب شده مشکلات عدیده‌ای برای مردم این قسمت از شهر پدید آید.
 

بار گران ترافیک در شمال‌شرق پایتخت


گره نخست:  تقاطع اقدسیه
بلوار شهید موحددانش(اقدسیه) در تقاطع با بلوار شهید سباری(آجودانیه) یک چراغ قرمز دارد که توسط پلیس راهور به‌صورت دستی کنترل می‌شود. این چهارراه البته به ظاهر ترافیک چندانی ندارد، اما از آنجا که بار ورودی بزرگراه‌های امام علی، شهیدصیاد شیرازی و ارتش به غرب چهارراه سرریز می‌شود، در ساعات پیک ترافیک همواره با کندی تردد و گره‌های متعدد عبوری مواجه می‌شود. در عین حال ترددها در مقابل ایستگاه متروی اقدسیه که در فاصله ۳۰۰متری چهارراه قرار دارد در ساعات اوج ترافیک به هیچ‌وجه کنترل نمی‌شود و برای هدایت شهروندان به مسیرهای پیاده‌رو و عدم‌ورود ناگهانی به مسیر تردد وسایل نقلیه نیز نرده و حفاظ لازم از سوی شهرداری منطقه یک تامین نشده است.

گره دوم: دوربرگردان جمع‌شده
در اردیبهشت امسال شهرداری منطقه یک اعلام کرد که گره ترافیکی بزرگراه ارتش رفع شده است. سیدمهدی صباغ، شهردار منطقه یک تهران در این‌باره گفت: «عملیات اصلاح هندسی در بزرگراه ارتش به‌منظور رفع گره ترافیکی اجرا شد. این اقدام با توجه به درخواست‌های پلیس راهور و به‌منظور ایمن‌سازی‌ شبکه معابر بزرگراهی، پیشگیری و کاستن از وقوع تصادفات رانندگی، رفع گره ترافیکی موجود در محل از طریق افزودن یک لاین حرکتی اجرا شد. بر همین اساس نسبت به اجرای عملیات اصلاح هندسی و بتن‌ریزی رفیوژ میانی لاین تندروی بزرگراه ارتش در مسیر شرق به غرب، مقابل خیابان نخل و دانشگاه پیام‌نور به طول بیش از ۴۵۰متر و مساحت تقریبی ۱۲۰۰مترمربع اقدام شد.» اشاره شهردار منطقه یک به خواسته پلیس راهور البته مربوط به فصل زمستان می‌شد. در زمستان سال گذشته در پی بارش سنگین‌ترین برف دهه اخیر تهران در شمال‌شرق پایتخت، پلیس از شهرداری منطقه یک خواست تا به‌علت کاهش تصادفات حین بارش برف دوربرگردان اول بزرگراه ارتش در مسیر ورود به شهرک محلاتی را ببندد، اما این بستن موقت پس از بارش‌های زمستانی ادامه یافت و موجب شد ترافیک در دوربرگردان بعدی بزرگراه ارتش دوبرابر شود. بدین‌ترتیب شهرداری منطقه کار ساخت دوربرگردان ورودی به شهرک محلاتی را از همان اردیبهشت‌ماه آغاز کرد. البته این محله معبر ترددی دیگری در فاصله ۵۰۰متری از شمال بزرگراه یعنی در ورودی شرقی شهرک محلاتی دارد، اما این ورودی نیز برای نخستین‌بار بعد از نوروز ۱۴۰۲بسته باقی ماند. بسته ماندن این ورودی در شرایطی است که درست در همین محل، یک پایانه تاکسیرانی، یک پایانه اتوبوسرانی و ایستگاه متروی قائم قرار دارد و درهای بسته شهرک محلاتی موجب قطع ارتباط ۲تکه پرجمعیت شمال‌شرق منطقه شد. بدین‌ترتیب ترافیک شرق و غرب این محل به بزرگراه ارتشی سرریز شد که خود با مشکلات ترافیکی متعدد روبه‌رو بود. پیگیری‌های همشهری نشان می‌دهد با وجود نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم محله، هنوز مدیریت شهرک شهید محلاتی با بازکردن ورودی شرقی شهرک موافقت نکرده تا ترافیک‌های بزرگراه ارتش بیشتر و بیشتر شود.

گره سوم: دوربرگردان بعدی در راه است
در شرایطی که ترافیک در ساعات صبح و عصر همواره در شمال‌شرق منطقه یک به بالاترین حد ممکن می‌رسد و گاه در بزرگراه ارتش صف‌های ۶۰۰تا هزار متری ترافیک شکل می‌گیرد، دوربرگردان دیگری در فاصله ۵۰۰متری دوربرگردان محلاتی در حال احداث است که کار ساخت آن به‌تازگی آغاز شده است.
کارگاه‌های این دوربرگردان به‌تازگی در ۲سوی شمالی و جنوبی بزرگراه ارتش احداث شده تا در فاصله‌ای اندک، ۴محوطه کارگاهی ساخت‌وساز ایجاد شود. زمانبندی نامناسب آغاز به‌کار این کارگاه‌ها با یکدیگر بی‌شک بر حجم ترددهای این محل اثر منفی دارد و هراز گاهی با تغییر چیدمان بلوک‌های سیمانی و بشکه‌های زردرنگ کارگاهی، گره‌های ترافیکی در این بخش از شهر تشدید می‌شود. شاید اگر زمانبندی درستی صورت می‌گرفت، شاهد این همه گره‌افکنی در ترددهای بزرگراهی این محل نبودیم.

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۴ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۵۷
کد خبر: 38346

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =