سایه سنگین مافیا بر سر کودکان‌کار تهران/ قانون حمایت از کودکان کار نیاز به بازبینی و اجرای دقیق دارد

پدیده کودکان خیابانی و کار از معضلات اصلی جامعه است که نه تنها از آن کاسته نشده بلکه روز به روز بر شمار آنان افزوده می‌شود.

به گزارش سایت شهر به نقل از تهران پرس، پدیده کودکان خیابانی و کار از معضلات اصلی جامعه است که نه تنها از آن کاسته نشده بلکه روز به روز بر شمار آنان افزوده می‌شود. این کودکان در کنار مراکز خرید، معابر و وسط خیابان‌ها مشغول گل‌فروشی، فال‌فروشی، فروش دستمال کاغذی و یا بادکنک و از همه مهمتر با موادی که داخل بطری‌های نوشابه می‌ریزند، اقدام به کاسبی می‌کنند.

جولان کودکان کار و خیابانی در خیابان‌های شهر تهران پدیده‌ای بسیار زشت است که چهره شهر تهران را به بدترین وضع نمایان می‌کند، آنان با زبان صادق بیگانه هستند، خواهش تمنا متوجه نمی‌شوند، وقتی مقابل شهروندان قرار می‌گیرند به زور آنان را اقدام به خرید می‌کنند؛ گاها افرادی هم هستند که وقتی از آنان خرید نمی‌کنند با بی حرمتی و یا جفتک پراکنی مواجه می‌شوند اما نکته قابل توجه این است که اکثریت این کودکان کار، زیر نظر گروه و یا افرادی مشغول به کار هستند؛ یعنی سایه سنگین مافیا بر سرکودکان‌کار تهرانی است.

کودکان خیابانی و کار معمولاً بدون حمایت و مراقبت والدین و بزرگسالان در شرایط بسیار سخت زندگی در خیابان به سر می‌برد. البته تمام کودکانی که در خیابان به سر می‌برند خیابانی نیستند، کودکانی که بسته‌های کوچک، گل‌های زرد و قرمز، لواشک‌های رنگارنگ، دستمال‌های کاغذی و خرده ریزه‌های دیگر را به دست می‌گیرند و برای فروشش به تک تک عابران عجول التماس می‌کنند.

برخی از کودکان نیز در کوچه‌ها و به درب منازل می‌روند و تکدی‌گری می‌کنند و این سوال پیش می‌آید که این کودکان که بیشتر آن‌ها در سن مدرسه قرار دارند در این ساعت از روز در کوچه‌ها چه می‌کنند؟

کودکان کار بی دلیل آواره خیابان‌ها نشده‌اند و پشت پرده این التماس‌ها مشکل یا معضلی نهفته است که شاید برخی از این علل در آن‌ها مشترک باشد، داشتن والدین بیمار و معتاد، داشتن مشکلات معیشتی و والدین بی کفایت از جمله دلایلی است که اکثر کودکان کار را راهی خیابان می‌کند.

در خیابان‌های شهرتهران که قدم می‌زنیم شاید در هر قدم همراه ما باشند، کودکانی که التماس می‌کنند تا چیزی از آنان بخریم. از دید عامه مردم این کودکان شمارشان در حال افزایش است.

ضعف در اجرای قانون حمایت از اطفال و نوجوانان

احمد نادری رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی خانه ملت در گفتگو با تهران پرس گفت: قانون حمایت از کودکان کار با اینکه به تصویب رسیده، اما بنا به دلایلی باعث شده که در نهادها و سازمان‌های مربوطه به طور دقیق اجرا نشود و یا اینکه هر سازمان بصورت جزیره‌ای آن را اجرا کند.

وی با اشاره به قانون حمایت از کودکان و نوجوانان افزود: قانون حمایت از کودکان کار جزو قوانینی است که از دهه هشتاد به تصویب رسیده و از اواخر دهه نود تحت عنوان قانون حمایت از اطفال و نوجوانان بازنگری و به تصویب رسیده است و وظایف نهادها و دستگاه‌ها در این خصوص اشاره مستقیم شده است.

وی ادامه داد: قانون حمایت از کودکان کار با اینکه به تصویب رسیده، اما بنا به دلایلی باعث شده که در نهادها و سازمان‌های مربوطه به طور دقیق اجرا نشود و یا اینکه هر سازمان بصورت جزیره‌ای آن را اجرا کند و به همین دلیل مسئله کودکان کار و خیابان همچنان به یکی از معضلات شهری در کلانشهرهایی همچون تهران تبدیل شده است.

نادری خاطر نشان کرد: پدیده کودکان کار نیاز به سازماندهی دقیق و اجرای دقیق قانون توسط دستگاه‌های متولی دارد و تا زمانی که نهادها بصورت یکپارچه برای حل این معضل اقدام نکنند همچنان این معضل را در تهران و کلانشهرها شاهد خواهیم بود.

رئیس فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: فراکسیون مقابله با آسیب‌های اجتماعی تلاش داشته که با نظارت دقیق، اقدامات دستگاه‌های متولی در خصوص کودکان کار را شناسایی کند و در پی رفع نواقص اجرای قانون حمایت از کودکان باشد.

انتهای پیام//

۱۸ تیر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۰
کد خبر: 39105

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =