سی وششمین سالگرد سردار شهید غلامرضا آزادی در فرهنگسرای خاوران برگزار شد

گرامیداشت یاد و خاطره سردار شهید غلامرضا آزادی معاون عملیات قرارگاه قدس دفاع مقدس با عنوان «قدسیان بر بال ملائک» با حضور فرماندهان دفاع مقدس، خانواده‌های شهدا و اقشار مختلف مردم در فرهنگسرای خاوران برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از پایگاه خبری تحلیلی فرهنگ و هنر، محمدعلی جعفری فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله الاعظم(عج) در ابتدای این مراسم با تشکر از میهمانان برای حضور در گرامیداشت یاد و خاطره شهدا گفت: امیدوارم بتوانیم ادامه‌دهنده راه و محقق‌کننده اهداف والای شهیدان باشیم. 

وی به آیه ۱۶۹ سوره مبارکه آل عمران اشاره کرد و افزود: این آیه فلسفه وجودی همه این نشست‌ها و همایش‌هایی است که برای بزرگداشت یاد و خاطره شهیدان برگزار می‌شود. هدف از این مراسمات این است که بدانیم شهدا چه اهدافی را داشتند و چه راهی را رفتند تا بتوانیم از آن بهره ببریم. 

جعفری ادامه داد: انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی مدیون خون شهیدان است و اگر جانفشانی این شهیدان و از خودگذشتگی خانواده‌های معظم این شهیدان نبود، امروز جمهوری اسلامی ایران را در این اوج عظمت نداشتیم و نمی‌توانستیم این مسیر معنوی و راه الهی را پیش ببریم. شهدای دفاع مقدس جانشان را در راه دفاع از انقلاب اسلامی و خاک مقدس جمهوری اسلامی و تحقق اهداف والای انسانی فداکردند.

فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی بقیةالله الاعظم(عج) بیان کرد: اگر به وصیتنامه همه شهیدان نگاه کنیم متوجه می‌شویم که همه آنها به اسلام، حمایت از ولایت فقیه و ارزش‌های والای انسانی از جمله حجاب توصیه کرده‌اند و این توصیه‌ها همان اهدافی است که شهیدان جانشان را برای آن فدا کردند و اکنون که جسمشان در بین ما نیست، روحشان در محقق‌سازی همان اهداف حضور دارد.

 وی با اشاره به آیه «فَرِحینَ بِما آتاهُمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ و َیَستَبشِرونَ بِالَّذینَ لَم یَلحَقوا بِهِم مِن خَلفِهِم أَلّا خَوفٌ عَلَیهِم وَلا هُم یَحزَنونَ» گفت: شهدا هم از این فضل و بخششی که خداوند به آنها عطا کرده است شادمان هستند. چون خداوند بعد از شهادت آنها را زنده نگه داشته است تا بتوانند به مومنین و بازماندگانی که زنده هستند بشارت دهند تا با ادامه دادن راه آنها در تحقق اهداف اسلام و انقلاب به تلاش ادامه دهند. 

جعفری خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی همواره با دسیسه و توطئه‌های مختلف در جنگ اقتصادی و فرهنگی از سوی دشمنان و مخالفین مواجه بوده است اما صبر و تحمل مردم در برابر مشکلات و اعتقاد به استمرار راه انقلاب، نشان‎‌دهنده تاثیر و نقش شهدا است.

وی در ادامه به بیان خاطراتی از شهید سردار غلامرضا آزادی پرداخت و گفت: شهید آزادی بسیار نزد خدا منزلت داشت. ایشان قرار بود همان سال در سفر حج شرکت کنند ولی قبل از آن در سردشت به شهادت رسید و بسیار زودتر به درگاه خدا پیوست. 

جعفری در پایان خاطرنشان کرد: سی و شش سال از شهادت شهید آزادی می‌گذرد اما حال مهم این است که بدانیم هدف این شهید و ۲۵۰۰۰۰ شهید دفاع مقدس چه بوده و وظیفه ما چیست؟ این پرسشی است که در این مراسم باید از خود بپرسیم و در جواب آن باید بگوییم ما باید بر حسب توانمندی و استعدادی که داریم در راستای تحقق اهداف والای انقلاب اسلامی تلاش کنیم.

در بخش دیگر این مراسم سید علی‌اصغر کاظمی دوست و همرزم سردار شهید غلامرضا آزادی گفت: در دفاع مقدس سه حوزه تاریخ، تجربه و ترویج فرهنگ دفاع مقدس یا فرهنگ ایثار وجود دارد که در بحث ترویج فرهنگ ایثار دانستن مشخصات و شاخصه‌های افرادی که در جنگ حضور داشته‌اند، می‌تواند در اشاعه فرهنگ دفاع مقدس در جامعه کمک بزرگی کند. 

وی ادامه داد: از مهمترین ویژگی افرادی که در دفاع مقدس نقش داشته‌اند می‌توان به اخلاص و خلوص نیت اشاره کرد که این مشخصه را در آزادی و دیگر شهدا می‌بینیم. خصلت و ویژگی دوم رشادت و شجاعت است. آنها دائما در معرض اتفاقات و حوادث هستند و با داشتن این خصلت است که خودشان را برای هر گونه اتفاقی آماده می‌کنند. 

کاظمی افزود: پشتکار داشتن در سخت‌ترین کارها نیز از خصوصیات بارز شهدا بود و در نهایت دارا بودن تمامی این مشخصات و ویژگی‌هاست که چنین انسان‌های کاملی را به وجود آورد که بتوانند به درجه رفیع شهادت نائل شوند.

کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: نسل جوان می‌تواند این مشخصات و ظرفیت‌ها را در خودش توسعه و ترویج دهد و لازمه جامعه امروز دانستن و داشتن این مشخصات است.

در پایان این مراسم از خانواده محترم شهید سردار غلامرضا آزادی تقدیر و تجلیل شد. همچنین در این بخش از خانواده محترم شهیدان احمد گلزاری، آزادخان صحرایی، ایرج محمدی‌پناه، سید محمد محمودی، غلامعلی مهران‌زاده و علی کمیلی‌فر و تعدادی از جانبازان معزز هشت سال دفاع مقدس تجلیل شد.

اجرای سرود گروه نینوا، پخش کلیپ‌هایی از بیان خاطرات فرماندهان و همرزمان شهید غلامرضا آزادی، نقاشی پرتره شهید آزادی همزمان با اجرای مراسم توسط هنرمند نوجوان و اجرای برنامه نوحه‌خوانی توسط حاج صادق آهنگران از دیگر بخش‌های این مراسم بود.

انتهای پیام/

۲۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
کد خبر: 39459

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =