تهران به ۵۰۰ کیلومتر مسیر تونلی و ۳۰۰ ایستگاه مترو نیاز دارد/تست موفقیت‌آمیز واگن ملی

مدیرعامل شرکت مترو تهران و حومه اعلام کرد: طبق برنامه ریزی های صورت گرفته و بر اساس طرح های کوتاه و بلندمدت پیش رو، مسیر پیمایش خطوط مترو پایتخت باید به ۵۰۰ کیلومتر افزایش یابد و تعداد ایستگاه هم به ۳۳۰ ایستگاه برسد که تقریبا دو برابر وضعیت کنونی است.

به گزارش شهر، محسن هرمزی روز دوشنبه، در خصوص وضعیت فعلی امکانات و زیرساخت های شبکه مترو پایتخت با یادآوری اینکه در طول عمر فعالیت های اجرایی شرکت مترو تهران از سال ۱۳۶۴ تاکنون قریب به ۲۷۰ کیلومتر مسیر و ۱۵۰ ایستگاه ساخته شده است، گفت: بخشی از این توسعه در خطوط هفت‌گانه فعلی شامل تکمیل ایستگاه‌های خطوط ۶ و ۷ و خطوط الحاقی و بخشی هم در خطوط چهارگانه جدید شامل خطوط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ خواهد بود.

وی توضیح داد: مترو تهران از جمله با کیفیت‌ترین و ایمن‌ترین خطوط متروی دنیاست و در شاخص طول و ایستگاه، جزو ۱۰ کشور اول جهان هستیم و البته با تکمیل خطوط موجود و احداث خطوط جدید، در رده‌های بالاتری هم قرار خواهیم گرفت.

عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه افزود: در تامین و نوسازی قطارها با توجه به تداوم تحریم های شدید بین المللی، پیمانکاران و تولیدکنندگان قطعات صنعت مترو دستاوردهای مناسبی را ایجاد کرده اند.

هرمزی به موضوع تایید تست های نهایی قطار ملی مترو نیز اشاره کرد و گفت: در این زمینه به تست‌های پایانی نمونه ساخته شده قطار ملی با عمق داخلی‌سازی ۸۵ درصد رسیده ایم و مسیر پیشرفت در این زمینه، روشن و امیدوارکننده است. در واقع زمینه تولید انبوه قطار ملی مترو فراهم شده و با تامین اعتبارات لازم، می‌توان بزودی قرارداد تولید ۱۱۳ واگن از این محل را عملیاتی کرد. ایستگاه مترو پرند تا آخر تابستان راه‌اندازی می‌شود.

مدیرعامل مترو تهران با اعلام این خبر که ایستگاه مترو پرند با یک خط رفت و یک خط برگشت تا پایان تابستان تحویل مردم این شهر می‌شود، گفت: ایستگاه مترو پرند و ۱۹ کیلومتر مسیر ریلی این خط تا به امروز بیش از ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و اکنون در حال تجهیز ایستگاه و تکمیل سیستم برق‌رسانی آن هستیم.

وی درباره آخرین وضعیت ساخت و افتتاح مترو پرند نیز گفت: درباره بهره‌برداری از ایستگاه مترو پرند مثل سایر خطوط مترو شهرهای حاشیه تهران، دولت وظیفه حمایت و تامین مالی طرح های این‌ چنینی را دارد. در این دوره مدیریت شهری، دولت به طور جدی پای کار اتمام خط مترو پرند آمد تا این امکان حمل و نقلی هم تکمیل شود.

هرمزی ادامه داد: رئیس جمهور، آذرماه سال گذشته به محل اجرای این طرح کلان عمرانی و زیرساختی آمد و وعده‌ای هم برای راه‌اندازی مترو پرند در خردادماه داده شد اما چون در تامین منابع نقدی و غیرنقد پروژه مشکلاتی پیش آمد، این اقدام در موعد مقرر عملی نشد.

مدیرعامل شرکت مترو تهران در ادامه از برطرف شدن بخش عمده موانع مالی مرتبط با افتتاح ایستگاه پرند با همراهی معاون اجرایی رئیس جمهور خبر داد و گفت: ایستگاه مترو پرند تا پایان تابستان سال جاری تحویل مردم خواهد شد.

هرمزی با اعلام این خبر که خط برگشت مترو پرند به طول ۱۹ کیلومتر تکمیل شده، از نصب پایه‌های ریل سوم در مسیر ۱۹ کیلومتری خط مترو تهران - پرند خبر داد و افزود: ایستگاه مذکور ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و تقریبا کارهای ساختمانی آن تمام شده است. اکنون در حال تجهیز ایستگاه به تاسیسات لازم و همچنین تکمیل سیستم برق‌رسانی آن هستیم که طبق برآوردهای صورت گرفته، شهریور امسال این ایستگاه تحویل مردم پرند می شود.

عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه یادآور شد: در ۱۰ ماه گذشته، خط برگشت متروی پرند ریل گذاری شده و عملیات ساختمانی آن در حال حاضر به ۶۵ درصد رسیده است.

هرمزی تاکید کرد: اهمیت تکمیل شبکه مترو از منظر توسعه حمل و نقل عمومی پاک و ایجاد دسترسی آسان‌تر به وسائل نقلیه جمعی و همچنین تامین امکانات زیرساختی در حوزه حمل و نقل شهری بر کسی پوشیده نیست و با توجه بیشتر، می‌توان تهران را از گره‌های ترافیکی نجات داد.

وی اظهار داشت: همه مسئولان در حوزه‌های مختلف عملکردی و اجرایی دولت و مدیریت شهری به این مساله واقف و با برنامه‌های توسعه شبکه مترو همراه هستند. بر همین اساس، ایستگاه‌ها و مسیر خطوط مترو در کلانشهر تهران باید ۲ برابر شود.

 ناوگان مترو تهران و حومه هم اکنون با هفت خط و حدود ۱۵۰ ایستگاه فعال است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/

۲ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 40035

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =