ترمینال شرق جدید، نخستین پایانه هوشمند تهران

مدیریت شهری قبلی تهران طرح ساخت ترمینال شرق با ۹۰ درصد پیشرفت را به‌طور کامل تعلیق کرده بود.

به گزارش شهر، فاز نخست پایانه شرق در سال‌جاری تکمیل می‌شود. پایانه شرق پروژه بزرگی است که کار آن چند سال نیمه‌کاره رها شده بود و آنگونه که جلال بهرامی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در جریان جلسه بررسی پیشرفت ترمینال شرق اعلام کرده، تعیین تکلیف کار قبلی و شروع دوباره آن، زمانبر بود. عملیات اجرایی آن از تیرماه امسال شروع شده تا طی ماه‌های پیش رو فاز اول که سالن اصلی است، تکمیل و تحویل مردم شود. البته یک برنامه زمانبندی طولانی‌تر نیز برای کل طرح درنظر گرفته شده که فاز دوم پایانه یک سال بعد و فاز سوم آن هم یک سال و نیم دیگر تکمیل می‌شود. از نظر مالی نیز پروژه برای سرعت دهی و حمایت از پیمانکار نیازمند حمایت بیشتر است. آنگونه که بهرامی اعلام کرده، استفاده از المان‌های مدرن معماری ایرانی- اسلامی نیز در این طرح لحاظ می‌شود تا الگوی مناسبی برای طرح‌های مشابه تهران باشد.

وی همچنین بیان کرد که نیاز است ساخت‌وساز در پایانه شرق کم باشد و بیشترین تمرکز روی هوشمندسازی صورت گیرد. در پی برگزاری جلسه اخیر، مسئولان شهری شهرداری تهران و دولتی مربوطه ازجمله مهدی خضری، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان تهران نیز از طرح بازدید کردند.

۴ سال تعلیق

مطالعات و کار اجرایی این پایانه در سال ۹۶ با پیشرفت ۹۰ درصدی تحویل مدیریت سابق شهرداری شد تا تکمیل و بهره‌برداری شود اما این طرح تا سال ۱۴۰۰ به‌طور کامل روی زمین مانده بود تاجایی که در سال ۹۹ محسن هاشمی، رئیس وقت شورای شهر به کنایه گفته بود پایانه تبدیل به لانه کبوتر شده است. در عین حال صفا صبوری، معاون فنی و عمرانی شهرداری وقت پیشنهاد داده بود با استفاده از ظرفیت محل ترمینال شرق جدید، این مجموعه و پارک سرخه‌حصار را به یک مجتمع فرهنگی و فراغتی بزرگ در شرق تهران تبدیل کنیم و به‌عنوان یک مرکز توریستی فعال باشد! حتی محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی وقت شورای شهر گفته بود: «راه‌اندازی پایانه شرق به‌عنوان ترمینال مسافربری در دستور کار شهرداری نیست!» هنوز افتتاح نشده چگونه سالانه میلیون‌ها نفر از این پایانه سفر می‌کنند.

ترمینال شرق جدید، نخستین پایانه هوشمند تهران

منبع: همشهری

انتهای پیام/

۴ مرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۸
کد خبر: 40168

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =